gezegd; "in diverse commissies wordt nu al jarenlang getheoretiseerd over het probleem van de hulpverlening. Er worden oplossingen bedacht waarvoor geld en mankracht ontbreken. Beter is het met de bestaande middalon als uitgangspunt tot een practisch bruikbare oplossing te komen Deze woorden zouden zonder meer hier kunnen worden toegepast. Waarom ook in ons geval niet iets opgebouwd met de bestaande middelen als uitgangspunt dat wil zeggen waarom werd de particulier niet in het vooroverleg, om tot een regionale dienst te komen, betrokken? De particulieren immers beschikken over een zeer ruime mate van kennis en ervaring,opgedaan tijdens de exploitatie van hun dienst en zouden ongetwijfeld een waardevolle bijdrage hebben kunnen leveren voor de samenstelling van het hier voor ons liggend boekwerk, dat toch zo nodig diri gistisch moest worden opgesteld en op sommige punten wel een fabeltjeskrant lijkt te zijn Het was dan meer prijzenswaardig geweest als nu, nu men de par^- ticuliere ondernemers stomweg voor het blok zet met "Je hebt als moor je werk gedaan, je kunt nu gaan." Men kan in een prae—advies nu wel juichend de armen omhoog steken, omdat de Chef afdeling Financiën van Roosendaal meedeelt dat met Uw plaatselijke onder nemer in principe een overeenkomst is bereikt over een billijke schadeloosstel ling, ik verzeker U dat het nog maar een klein principetje is Het is nog ver van lachen zei de bruid en ze zat te huilen. Van Roosendaalse zijde zal dan toch eerst nog aan een aantal essentiële voorwaarden moeten worden voldaan. Laat ik enkele punten uit het voor ons liggend rapport aan een nadere beschouwing mogen onderwerpen. Zonder meer neemt men de gegevens uit het Provinciaal Rap port over van 3 wagens per 100 000 inwoners, anders gezegd 1 per 30.000 inwoners. Dit cijfer kan echter niet zonder meer als maatstaf dienen, omreden de opper vlakte en de bevolkingsdichtheid, alsmede de afstanden waarover het vervoer plaats heeft, mede een belangrijke rol spelen. De uitgerekte langwerpige regio waar het hier om gaat en de voor de uiterste noord-westhoek excentrisch gelegen centrumgemeente Roosendaal zal zeker in de practijk leren, dat het aantal van 3 wagens ontoereikend is, ondanks een stationering van een wagen in Oudenbosch. Men mag nu wel een wedstrijd houden van het Roosendaalse naar het Willemstadse stadhuis om aan te tonen hoe vlug men dat nu wel kan, maar zulk een demonstratie is van geringe waarde, zeker als men van Roosendaal over Oudenbosch naar Willemstad rijdt. Men moet straks maar eens in t middernachtelijk uur de opdracht krijgen met spoed naar Kruk- weg 1, Fijnaart, Zuidlangeweg C 177, Willemstad of Groeneweg 3 in Fijnaart te komen. Ik verzeker U dat de ambulancewagen lang op zich zal laten wachten, omdat men veel te lang moet zoeken en op dat tijdstip lang niet overal de weg kan vragen, dit in tegenstelling tot in de streek gebaren en getogen chauffeurs die de weg op hun duimpje kennen, Als Mevrouw van Dueren den Hollander van de Blaakse- dijk, zoals in recent verleden is gebeurd, van huis naar Breda moet worden vervoerd en men komt dan van Roosendaal om over Fijnaart, Stampersgat, Oud Gastel en Roosendaal naar Breda te rijden, dan zie ik de efficiency nog niet. Men denkt langere wachttijden te ondervangen met de zogenaamde hulpposten, maar wie is in de gelegenheid zich voor f.1.000,— per jaar steeds aan huis te binden (pendel—arbeid)die tevens ook nog over een eigen auto beschikt? Boven dien zijn dergelijke posten alleen nuttig in de ongevalssector, maar van geen enkele betekenis wanneer bij voorbeeld een plaatselijke arts het nodig oordeelt dat een kraamvrouw voor verloskundige hulp met spoed naar een ziekenhuis moet worden vervoerd Als de arts zelf deze taak niet kan volbrengen, wat zal een hulp E.H.B 0.-post dan hier nog aan doen? En intussen maar wachten op de ambulance, die binnen een half uur wel is gearri veerd, maar mogelijk net zoveel tijd nodig heeft om hot juiste adres te vinden Evenmin is voldoende rekening gehouden met de af te leggen afstand. Men moet er met name voor de noord-westhoek-gemeenten rekening mee houden, dat velen de voorkeur geven aan de Bredase ziekenhuizen boven die van Oudenbosch en Roosendaal, waardoor de tijdsduur dat een wagen onderweg en dus bezet is, aan zienlijk langer wordt dan wanneer men alleen met de centrumgemeente van de dienst te

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1968 | | pagina 102