-3-
rijk én de provincie er de conclusie aan kunnen verbinden dat nu reeds een
evenwichtstoestand hier is ontstaan en onze plaats geen woningnood meer heeft.
Dat zou toch wel een betreurenswaardige verkeerde indruk zijn, die Uw raad
met zo'n antwoord geeft. Mag ik iemand in tweede instantie het woord geven?
Is er iemand die stemming wenst over deze brief of deze brief alsnog wenst te
amenderen?
De heer van Dis; Ik heb mijn bezwaren voldoende naar voren gebracht.
j^L_YPoy_z.itters Mag ik het zo zeggen, mijnheer van Dis, dat de raad met dit
voorstel akkoord gaat met Uw stem tegen?
iÜP. ,r£.a-A besluit overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders
met de stem van de heer van Dis tegen.
9- Toetreding Bouwfonds Zuid Nederland N.V.. 24e wijziging gemeentebegroting 1966.
De heer Evers? Mijnheer de voorzitter, allereerst wil ik U mededelen dat er
een onderhoud heeft plaats gevonden met de afgevaardigde van het N.K.V.welke
zitting heeft in deze stichting, alsmede een afgevaardigde van dit bouwfonds.
Bepaald eens zijn wij het niet geworden. Wel is duidelijk geworden, wanneer
wij als gemeente, niet toetreden, één mogelijkheid tot het komen van eigen
woningstichting praktisch onmogelijk wordt gemaakt, wat dan op zijn beurt weer
te betreuren valt. Toch wil ik U omtrent deze toetreding nog wel enkele vra
gen stellen.
Wanneer de raad besluit tot toetreding en dit door Gedeputeerde Staten
wordt geaccepteerd, wanneer moet dan dat ene aandeel van f, 1.000,worden
volgestort? En wanneer nooten de 9 andere aandelen worden volgestort?
bi. hoeveel kandidaten zijn er momenteel die door middel van dozo instantie
een woning willen bouwen? Er waren er toen namelijk 3, waarover wij het hebben
gehad.
Indien mogelijk niet toestaan, woningen te bouwen zonder dat er kandidaten
zijn. Dus geen woningen vooruit bouwen om daarna te zeggen: "Ze staan er, koop
ze maar,
dj_ Zorgdragen dat de plaatselijke aannemers, alsmede ook de plaatselijke banken
worden ingeschakeld hij deze woningbouw.
Wanneer er toch woningen gebouwd worden zonder kandidaten zou ik als afvaardi
ging van het N.K.V, speciaal de voorwaarde er aan willen verbinden dat de men
sen niet gedwongen kunnen worden om die woningen dan te gaan betrekken en te
kopen.
De voorzitters Dank U wel mijnheer Evers.
jDg_heer_v^__])ue_ren den Hollander: Voorzitter, de vorige keer heeft dit punt
ook op de agenda gestaan en wij hebben toen behoefte gevoeld er enkele vragen
over te stellen alvorens onze stem er aan te geven. Die vragen zijn toen gesteld
en er is een antwoord op gekomen. Ik heb het namelijk bij de stukken gevonden»
Hu moet ik U persoonlijk zeggen dat dit antwoord mij niet veel verder brengt.
Het is een antwoord dat niet tot de zaak indringt, het is kortom een antwoord,
dat mij nioo bevredigt en dat dus bij mij het geval precies zo ligt als in de
vorige vergadering, toen we er al breedvoerig over gepraat hebben. Waarom is er
hier behoefte aan een situatie in Zuid—Nederland, die apart staat van de overi
ge provincies? Dat komt omdat er in Zuid —Nederland eigenlijk een aparte en
eigen menoaliteit heerst en is. Het zou dan een voordeel zijn, wanneer we deze
mensen door eigen mensen, die dezelfde mentaliteit bezitten, laten bewerken.
Dat fantaseer ik er een beetje omheen voorzitter, dat is niet werkelijk zo.
Ik wil dit zeggen, het patroon zelf, de woningen zelf, de systemen zelf en de
financiering die is toch gelijk aan Noord—Nederland. Wat houdt het dan in om te
zeggen, dat hier eigenlijk een aparte mentaliteit heerst om die mensen apart te be
naderen?. Wat de financiering betreft, hebben we toen al gesteld dat zouden de
plaatselijke banken net zo goed kunnen» Ik heb toch echt tussen de regels door
kunnen lezen, dat iemand die van de financiering van het bouwfonds zelf gebruik
maakfc en dat staat niet naar de letter, maar naar de geest eigenlijk een
meer bevoorrechte positie inneemt. Ik heb het ook nog gehad over eai garantie—