- 26 -
hoer van Duoren den Hollander; Voorzitter, met deze indringende berede
nering kan ik het wel eens zijn.
Po heer Haverkamp; Voorzitter, ik zou U de vraag willen stellen of het niet
van betekenis kan zijn het hele subsidie—beleid eens een keer in een beslo
ten raadsvergadering te behandelen.
De voorzitter; U bedoelt van deze punten?
De heer Haverkamp; Neen, maar er wordt soms gesproken over personen en ver
enigingen, en dan vind ik het niet correct, dat dit al direct in de open
baarheid komt.
De voorzitter; Ik geloof, dat de raad het daarmee eens is. Als het aan de
orde komt, zullen we de vergadering schorsen en daarna weer openen als het
een onderdeel is van een agenda. Anders zullen we dit in een besloten ver
gadering doen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van
burgemeester en wethouders.
9» Xinziging gemeentebegroting 1967. 2e wijziging (onderhoud ambtswoning se
cretaris).
De heer van Dueren den Hollanders Voorzitter, als iemand zo'n woning uit
gaat moeten we altijd over achterstallig onderhoud spreken. We hebben toch
de taak dit bij te houden.
De voorzitter; U vindt dit probleem ook bij normale huurwoningen terug. Dit
probleem spitst zich toe bij alle ambtswoningen, omdat het hier meestal
functionarissen betreft, die voor kortere tijd hier komen wonen. Zij weten
van tevoren niet hoe lang ze er in zitten. Als ze wisten, dat ze er voor
hun hele leven in zaten dan zouden ze op een gegeven moment bij de gemeen
te aankloppen en zeggens "mijn plafond komt naar beneden", zoals het bij
secretaris Korten het geval was. Hij wist,dat hij deze gemeente zou gaan
verlaten, hij heeft de gemeente niet gevraagd om het te herstellen. In de
kelder stond ook water. Secretaris Korten heeft gezegds "laat het maar zo,
want ik ga toch weg" en zo zijn er meer dingen. Een huurder wordt veron
dersteld zijn huis te onderhouden.
En hier geldt ook weers "U kunt strikt stellen het zijn huurwoningen en de
bewoners moeten alles zelf doen". U kunt ook stellen, zoals bijvoorbeeld
bij pastorieën het gebruik is, de mensen wonen er in op onze kosten en ze
hoeven niets te doen, vindt daar maar eens een middenweg. Als hier een
bewoner in een huurwoning van de gemeente komt, vindt hij de woning zoals
de vorige bewoner deze heeft achtergelaten. Voor deze huurder wordt dit
een normale toestand geacht. Hij moet dat zelf maar gaan opknappen, be
halve natuurlijk als er ernstige gebreken aan de woning zijn. Bij ambtswo
ningen gaat de gemeente van de veronderstelling uit, als zij een functiona
ris aantrekt moet men hem een fatsoenlijke woning kunnen aanbieden, omdat
hij nooit keus heeft voor een andere woning. Deze ambtswoning daar is be
stemd voor de gemeente-secretarisj deze woning is niet zo best gebouwd,
want er zitten gebreken aan. Er was een bedrag voor extra onderhoud ge
raamd, dat heeft U in de begroting gezien. Dat bedrag was geraamd toen
die woning nog bewoond werd, dat weet U met mij. Als de woning niet meer
bewoond wordt komt er van alles voor de dag, wat voordien achter schil
derijen, tafelkleden, wandkleden, enz. verborgen is. Wij vinden dit geen
prettige post, maar wij meenden dat we de nieuwe secretaris goed moeten
ontvangen. Iemand anders nog het woord? Neen?
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders.