- 18 -
De heer van Diss Mijnheer de voorzitter, Uitgaven, Hoofdstuk II, volgnummer 14»
"Vergoeding van verplaatsingskosten aan de secretaris".
Te zijner tijd worden in de raad voorstellen gedaan, die dan op dat moment zeer
urgent zijn, maar na verloop van tijd is die urgentie verdwenen. Nu kom ik dan
op het verplaatsingskostenbesluitToen dat besluit genomen is was dat vraag
stuk zeer urgent. Toen werd men geconfronteerd met de mogelijkheid dat het
Verplaatsingskostenbesluit uitsluitend inhield de verhuiskosten. Die verorde
ning werd in de loop der jaren zeer sterk gewijzigd, zodanig gewijzigd, dat op
het ogenblik daarnaast ook 10$ van de jaarwedde gegeven wordt voor het aankle
den van de woning. Ik geloof, mijnheer de voorzitter, dat we op het ogenblik
in de positie verkeren, dat wanneer we mensen benoemen, de moeilijkheden zeer
sterk zijn verminderd en ik wil de vraag aan het college van burgemeester en
wethouders stellen of ze in overweging willen nemen om het Verplaatsingskosten
besluit voor deze gemeente af te schaffen. Een verplaatsingskostenvergoeding
zoals op het ogenblik aan de nieuwe secretaris gegeven wordt van f. 3.400,
is volgens de verordening juist en die man heeft er recht op. Het loopt niet
over de vergoeding aan de nieuwe secretaris, maar het loopt voor de toekomst.
De voorzitter; Ik ben blij, dat U dat laatste er bij zegt, dat maakt het wat
gemakkelijker om er over te praten. Ook al zouden wij willen, geloof ik, dat
dat niet kan omdat het Verplaatsingskostenbesluit een onderdeel is van een
rijksregeling. Op een gegeven moment is er een besluit genomen om de rijksrege
lingen te volgen. Het Verplaatsingskostenbesluit geldt namelijk ook voor onder
wijzers van openbare en bijzondere scholen en daar zit je dan aan vast. Wij kun
nen dus niet een onderdeel uit zo'n regeling lichten. Deze bedragen lijken bij
zonder hoog. Ik moet U zeggen, toen ik het zelf kreeg was ik er ook bijzonder
blij mee. Als je er het gehele huis van moet aankleden zoals gordijnen, vloerbe
dekking, behang en dergelijke, dan kan ik U verzekeren, dat U er altijd op moet
toeleggen. Het gaat hier meestal om woningen die ook niet de kleinste zijn.
Het bedrag is wel zo samengesteld, dat U dat nodig blijkt te hebben. Die trans
portkosten zullen in dit geval zeer waarschijnlijk lager uitvallen. Ik denk dat
we hier met f. 400, klaar zijn. IJ trekt een secretaris aan en die weet precies
wat voor regelingen er in andere gemeenten gelden en die vraagt? "hebben jullie
dat Verplaatsingskostenbesluit" en als we dan zeggen? "dat hebben we niet", zou
dat de doorslag kunnen geven.
De heer van Duerenden Hollanders Ik vind het voor de persoon in kwestie een
vriendelijk besluit. Ik weet nu dat er niet onder uit te komen is, al dacht ik
het v/el. Ik vind het funeste van dit besluitwanneer je om des begrotingswille
of om wat dan ook er onderuit zou willen, dan wordt dus bij solliciteren en bij
net advertentieplaatsen bij voorbaat de keuze gev/eld aangedaan. Dat vind ik
toch vervelend, want dan gaan ze zeggen? "dat is in de gemeente Pijnaart en Heij—
ningen niet van kracht, dan pas ik ervoor".
De heer van Dis; Hoofdstuk II, volgnummer 42? "Verlichting en verwarming".
De olieprijs is begroot op f. 11,— per 100 liter,- daar heb ik het al eens meer
over gehad. Is er nu aan de handelaren gevraagd voor welk bedrag zij de die in
1%7 willen leveren, want ik koop de olie voor f. 8,50 per 100 liter.
De voorzitter? Vorig jaar en dit jaar zijn vijf of zes oliehandelaren in de ge
meente en een paar er buiten benaderd en de goedkoopste heeft de olieleverantie
gekregen. Dit zal ook volgend jaar weer gebeuren.
De heer van Dis? Hoofdstuk II, volgnummer 46? "Archief".
Enige jaren geleden was er behoefte om het archief te rangschikken zoals het be
hoort. Die kosten waren toen betrekkelijk laag. Nu zijn die kosten gestogon tot
f. 5.225, per jaar. Ik wilde de vraag stellen, zoals ik die bij punt 14 gesteld
heb, is het op het ogenblik nog noodzakelijk, dat er een bedrag van f, 5*225,
jaarlijks betaald wordt voor het ordenen van het archief?