Naast deze "beheersdienst hebben wij het onderhoud van straten en pleinen, maakt ook f. 27.209?63? weliswaar een f. 3.000?minder? maar toch een beduidende post. Hetzelfde kan gezegd worden van de post: "Onderhoud van wandelplaatsen? plantsoenen en andere beplantingen"behalve dan dat het minder zal zijn dan vorig jaar. Vooral in dit hoofdstuk worden de bedragen hoog, doordat arbeid nu eenmaal betaald moet worden. Arbeid is in Neder land, dus ook in Pijnaart en Heijningen, duur aan het worden; dit is nog enigermate te nemen, als de prestatie maar zo mogelijk gelijke tred houdt, is dit niet het geval - en hoe staat dat bij ons - dan gaan we de verkeerde kant op Bedoelde arbeid zal er ook mede aan debet zijn, dat het ophalen van huisvuil, ondanks de concentratie, steeds duurder wordt, mogelijk moet nog meer aan de inkomstenkant aandacht geschonken worden. Aan hoofdstuk 7 wil ik voorbijgaan. Hoofdstuk 8: "Onderwijs", heeft ook eigenlijk mijnerzijds geen brede be schouwing s inbreng nodig. Ik ben me ervan bewust, dat onderwijs geldelijk offers vraagt, maar hetzelfde onderwijs is nodig om de hoogte dier offers te berekenen. Daarom ook hier: Een verantwoorde opvoer van kosten is nood zakelijk, de uitwerking van onderwijs, of dat nu voor valide of mindervalide kinderen bestemd is, is voor een groot gedeelte levensfundering. Of bij deze verantwoorde kostenlast, par, 16 "Subsidies" of onderdelen daarvan, in vol doende mate is aangepast kan ik minder voldoende overzien; dit zal bij de behandeling wel naar voren komon. Hoofdstuk 9: "Sociale Zorg en Maatschappelijk Y/erk". Wanneer wij hier breed bij stil staan kan dat niet los van de mensen, die het aangaatop de ach tergrond van ons denken te plaatsen. We komen dan tot de conclusie, dat het goed is, dat dit hoofdstuk in een begroting staat. Misbruik zal hier zeker gestraft worden. Hoofdstuk 10: "Economische aangelegenheden"ga ik aan voorbij zonder com mentaar Hoofdstuk 11: "Dekkingsmiddelen van algemene aard". Ook hiervoor geen brede beschouwing, evenals over de hoofdstukken tot en met 14. Wanneer wij iets gaan zeggen over de kapitaaldienstdan is het in zijn algemeenheid. Voornamelijk komt hierin naar voren, dat de gemeente met grote kapitaalswerken te maken heeft, dit is niet erg? of beter, het behoeft niet erg te zijn, overal is het zo, dat de kost voor de baat uitgaat. Woningbouw en daardoor Volkshuisvesting heeft onze grote aandacht. Dat het niet bij deze aandacht gebleven is, kunnen wij om ons heenzien. Er is niet alleen gebouwd, er is ook "aangekleed", gezellige, leefbare wijken zijn ontstaan. Voor mij is de vraag of diegene in voldoende mate d5£r woont, waar hij thuishoort of de afstemming van de woningbouw daar wel voldoende op inge steld is. Mensen met een hogere inkomenspositie, moeten niet de huisves ting in de weg staan van hen wier salaris zich op kleinere schaal beweegt. Een verantwoorde opvang in betere huizen moet mogelijk gemaakt worden. Het is ook zaak, dat naast de nieuwbouw en het aantrekkelijke hiervan, de oude wijken niet vergeten worden. Ik denk b.v, met name aan de Appelaar- seweg; het vroegere "Betere" van ons dorp komt er nu wat bekaaid af. Ik zou b.v. graag de sloten dicht zien, trottoirs en een beter wegdek tot ongeveer ter hoogte van de boomgaard van Hopmans. Wanneer het plan Appe laar tot realisering komt, vindt het hier tenminste aansluiting. De grootste kapitaalswerken van onze gemeente vindt men - al in heel wat bogrotin aan het Volkerak. Voor zover mij bekend tot op vandaag de meest negatieve. Uitgeven wordt altijd minder prettig als er geen evenwichtspositie of een voorlopig zodanige positie bij benadering ontstaat. En ik dacht en U begrijpt, mijnheer de voorzitter, waar ik naar toe wil, dat daar minimaal nog altijd een balanceerstok nodig is om in balans te blijven.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1966 | | pagina 125