Naast deze "beheersdienst hebben wij het onderhoud van straten en pleinen,
maakt ook f. 27.209?63? weliswaar een f. 3.000?minder? maar toch een
beduidende post. Hetzelfde kan gezegd worden van de post: "Onderhoud van
wandelplaatsen? plantsoenen en andere beplantingen"behalve dan dat het
minder zal zijn dan vorig jaar. Vooral in dit hoofdstuk worden de bedragen
hoog, doordat arbeid nu eenmaal betaald moet worden. Arbeid is in Neder
land, dus ook in Pijnaart en Heijningen, duur aan het worden; dit is nog
enigermate te nemen, als de prestatie maar zo mogelijk gelijke tred houdt,
is dit niet het geval - en hoe staat dat bij ons - dan gaan we de verkeerde
kant op
Bedoelde arbeid zal er ook mede aan debet zijn, dat het ophalen van huisvuil,
ondanks de concentratie, steeds duurder wordt, mogelijk moet nog meer aan
de inkomstenkant aandacht geschonken worden.
Aan hoofdstuk 7 wil ik voorbijgaan.
Hoofdstuk 8: "Onderwijs", heeft ook eigenlijk mijnerzijds geen brede be
schouwing s inbreng nodig. Ik ben me ervan bewust, dat onderwijs geldelijk
offers vraagt, maar hetzelfde onderwijs is nodig om de hoogte dier offers
te berekenen. Daarom ook hier: Een verantwoorde opvoer van kosten is nood
zakelijk, de uitwerking van onderwijs, of dat nu voor valide of mindervalide
kinderen bestemd is, is voor een groot gedeelte levensfundering. Of bij deze
verantwoorde kostenlast, par, 16 "Subsidies" of onderdelen daarvan, in vol
doende mate is aangepast kan ik minder voldoende overzien; dit zal bij de
behandeling wel naar voren komon.
Hoofdstuk 9: "Sociale Zorg en Maatschappelijk Y/erk". Wanneer wij hier breed
bij stil staan kan dat niet los van de mensen, die het aangaatop de ach
tergrond van ons denken te plaatsen. We komen dan tot de conclusie, dat het
goed is, dat dit hoofdstuk in een begroting staat. Misbruik zal hier zeker
gestraft worden.
Hoofdstuk 10: "Economische aangelegenheden"ga ik aan voorbij zonder com
mentaar
Hoofdstuk 11: "Dekkingsmiddelen van algemene aard". Ook hiervoor geen brede
beschouwing, evenals over de hoofdstukken tot en met 14.
Wanneer wij iets gaan zeggen over de kapitaaldienstdan is het in zijn
algemeenheid. Voornamelijk komt hierin naar voren, dat de gemeente met grote
kapitaalswerken te maken heeft, dit is niet erg? of beter, het behoeft niet
erg te zijn, overal is het zo, dat de kost voor de baat uitgaat. Woningbouw
en daardoor Volkshuisvesting heeft onze grote aandacht. Dat het niet bij
deze aandacht gebleven is, kunnen wij om ons heenzien. Er is niet alleen
gebouwd, er is ook "aangekleed", gezellige, leefbare wijken zijn ontstaan.
Voor mij is de vraag of diegene in voldoende mate d5£r woont, waar hij
thuishoort of de afstemming van de woningbouw daar wel voldoende op inge
steld is. Mensen met een hogere inkomenspositie, moeten niet de huisves
ting in de weg staan van hen wier salaris zich op kleinere schaal beweegt.
Een verantwoorde opvang in betere huizen moet mogelijk gemaakt worden.
Het is ook zaak, dat naast de nieuwbouw en het aantrekkelijke hiervan, de
oude wijken niet vergeten worden. Ik denk b.v, met name aan de Appelaar-
seweg; het vroegere "Betere" van ons dorp komt er nu wat bekaaid af.
Ik zou b.v. graag de sloten dicht zien, trottoirs en een beter wegdek tot
ongeveer ter hoogte van de boomgaard van Hopmans. Wanneer het plan Appe
laar tot realisering komt, vindt het hier tenminste aansluiting. De
grootste kapitaalswerken van onze gemeente vindt men - al in heel wat bogrotin
aan het Volkerak. Voor zover mij bekend tot op vandaag de meest negatieve.
Uitgeven wordt altijd minder prettig als er geen evenwichtspositie of een
voorlopig zodanige positie bij benadering ontstaat. En ik dacht en U begrijpt,
mijnheer de voorzitter, waar ik naar toe wil, dat daar minimaal nog altijd
een balanceerstok nodig is om in balans te blijven.