Wat do overige woningbouw betreft, hoop en vertrouw ik dat Uw college bij
de toekomstige bouw rekening zal willen houden met reeds eerder geuite
wensen.
De heer van Dueren den Hollanders Mijnheer de voorzitter, wat is een jaar
eigenlijk kort, hot is net of wc van dc ene begrotingsbehandeling in de an
dere stappen.
De begroting 1965 heeft zich aan ons voorgesteld en wil dus vanavond in ons
midden vertoeven. De technische verzorging, het was te verwachten, verdient
wederom alle lof. Hoewel opgemerkt, dat deze gast uitermate verzorgd ook
deze avond in ons midden vorscheon, do schmink hoeft hot tekort niet weg
kunnen werken.
Het is ook geenszins dc bedoeling geweest. Het begrotingstekort begint een
gestage climax zich eigen te maken.
Was in 1984 bet tekort f» 181390,95
Voor de begroting 1985 bedraagt dit 228350,71
De hogere raming voor 1985 bedraagt dus f. 46959*78
Een groot gedeelte van dit meerdere tekort, zegt de begeleiding, vindt dus
zijn oorzaak in dc salarismaatregelen per 1 januari 1965 en uitbreiding
secretarie-personeel. Wanneer een tekort verteerbaar is, za.1 dit misschien
als het meest smakelijke hapje beschouwd moeten worden»
Het tekort, wa„t wij dus los moeten maken van deze meerdere salarislast be
draagt dan f. 194250,98» Voorwaar gcon kleinigheid, die wij als begeleiding
voor 1985 "ter hand gesteld krijgen. Temeer daar het begrotingstekort voor
1984 nog geen goedkeuring heeft. Wanneer dit tekortcijfer in onze ene hand
geduwd wordt, houden wij in elk geval de andere vrij om ons een weg te banen
in het keurig verzorgde begretingsboekwerk. Al bladerende zouden wij dan
aandacht kunnen schonken aan diverse "hoogtepunten". Een hoogtepunt als b.v.
Opcnba.rc veiligheid, Volksgezondheid en Volkshuisvesting. Deze diensten,
welke van primair belang zijn, laten tekorten zien van 30. a 40*000 gulden.
Mot dit als springplank is de sprong naar de getallentop n.l. Hoofdstuk VI
Openbare Werken moeilijk haalbaar.
Bij voorbaat moeten wij er niet van uitgaan, dat door de dankbaarheid van
dit onderwerp de kritiek loskomt. Een vitter kan bij deze dienst altijd
posten vinden, die aanvechtbaar zijn, of in elk geval bij hom zo liggen.
Ook de leefbaarheid van onze gemeente mag niet buiten beschouwing worden
gelaten, wanneer wij kritisch worden. In die leefbaarheid is de laatste ja
ren grote vooruitgang gekomen. In het dankwoord van onze fractie betrokken
wij in de directeur dc gehele bchcersdienst van Openbare Werken. Toch wil
len wij kritisch blijven t.a.v. deze dienst. Zijn de kapitale bedragen verant
woord in het licht van het inwonertal. Werd reeds vorige malen deze opmer
king bedenkelijk geplaatst, thans willen we het niet passeren, daar dc be
geleiding van de uitbouw van de huidige kernen zich forse bedragen aanma
tigt. Graag zouden we zien, dat woonruimte gccrcCcrd werd voor alloonstaan-
den, die oen zo vlug mogelijke realisering in zich bergt.
Voor wat betreft het bezig zijn dezer dienst in voorbereidende werken, mag
dit betoog niet remmend zijn, al moet zo serious mogelijk toegezien worden,
dat de voorbereidende werken haalbaar zijn. Wc hebben vanaf de aanvaarding
van het structuurplan tot op heden wel geleerd, dat voorbereidende werken
duur zijn.
De hoofdstukken Onderwijs en Maatschappelijke Steun en Voorzorg geven ten
aanzien van vorige begrotingen geen verontrustender beeld.
Ook hun verzorging in het begrotingsboek was keurig.
Wanneer wc nog iets zeggen over de begroting van het gemeentelijk woning
en grondbedrijf, dan graag primair diti Wanneer onze gemeente in eigen
beheer oen groot aantal woningen exploiteert, zijn er onder de huurders
niet een aantal aanwezig, die tot aankoop over willen gaan en zodoende
onze exploitatie verlichten?