- 5 -
8. Vaststelling presentiegeld, leden stembureaux.
De heer Lambrogts? Ik vind het .per uur gerekend nog niet veel hoor. Als
ik eens "bekijk hoeveel uren we er de laatste keer gezeten hebben. Je kunt
er nog geen knecht voor aannemen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders,
9* Instelling Commissie van bijstand ontwikkeling Oranjestad.
De voorzitter; Ik stel voor in een volgende raadsvergadering de leden te
benoemen, zodat we allemaal rustig de tijd hebben om daarover na te denken.
De heer Bos; Mijnheer de voorzitter, van harte juich ik toe de instelling
van een commissie van bijstand voor de ontwikkeling van Oranjestad.
Uw voorstel tot vaststelling van de verordening Commissie van bijstand
voor de ontwikkeling van Oranjestad, noopt mij echter de volgende opmerkin
gen te maken.
Artikel 3. De commissie bestaat uit ten hoogste 5 loden. Mijns inziens is
dit niet helemaal juist en moet een aantal van drie voldoende worden go-
acht. Het aantal van 5 uit 11 raadsleden geeft de indruk van de keuze van
een raad in de raad.
Bovendien, gezien het feit dat B. en W. uit hun midden de voorzitter der
commissie benoemen, is het in het algemeen niet gebruikelijk dat bovendien
door de Raad ook nog loden uit B. en K, worden gekozen.
In dat geval zouden uit de overige 9 raadsleden thans 5 leden voor de com
missie moeten worden gekozen, hetgeen meer dan de helft is.
Een aantal van 3 is dan ook te prefereren boven het aantal van 5«
Bepaald oneens ben ik het met artikel 6, lid 2, waarbij wordt bepaald dat
indien de commissie ambtenaren der gemeente of deskundigen wil uitnodigen
om inlichtingen te verstrekken, voorafgaande machtiging van B. en "W. ver
eist is. Deze machtiging lijkt mij onjuist. Het moet de commissie vrij staan
deskundigen te horen, waarbij uiteraard do commissie het karakter van ver
trouwelijkheid dat nu eenmaal aan de commissiewerkzaamheden is verbonden,
moet handhaven. Voor de goede verhouding lijkt het mij toe, en in die zin
zou ik dit artikel ook willen wijzigen, dat B. en W. _in kennis wordt gesteld
van het horen van ambtenaren of andere deskundigen.
De voorzitters Mijnheer Bos, in de eerste plaats staat in artikel 3
het college bestaat uit ten hoogste 5 leden, en daarbij moeten we dus niet
vergeten dat Uw opmerking van oen raad in de raad niet opgaat, omdat het
uitsluitend een commissie van advies is. Het is een commissie van de leden
uit de raad die zich in het bijzonder zullen gaan inwerken in de problematiek
die hier gaat ontstaan. Wij dachten dat wanneer de commissie bestaat uit 5
leden, en U begrijpt ook wel hoe wij aan die 5 zijn gekomen, wanneer wij deze
5 leden bij elkaar krijgen dan is dat een groep van mensen die zich extra
gaat verdiepen in allerlei problemen en een goede bijstand kunnen zijn voor
het college van burgemeester en wethouders. Ik denk ook dat er heel weinig
gestemd zal worden in deze commissie, heel weinig zelfs. Hot is hoe langer
hoe meer nodig dat in een bredere kring goede voorlichting is. Wanneer de
raad besluit het aantal leden te beperken tot 3 dan kan dat gebeuren.
Maar dan zou ik ook willen voorstellen om dit een volgende raadsvergadering
te doen, omdat we er dan rustig over hebben kunnen nadenken.
Artikel 6 wilde U zodanig veranderen dat het voor de commissie mogelijk zou
worden om inlichtingen van ambtenaren te krijgen. De ambtenaren is namelijk
geheimhouding opgelegd en zij mogen zonder machtiging van burgemeester en
wethouders geen inlichtingen geven. Wanneer dus zonder machtiging van
burgemeester en wethouders de raad inlichtingen vraagt aan de ambtenaren,
dan kunnen de ambtenaren zeggen het spijt me maar ik geef geen inlichtingen.
De commissie kan geen inlichtingen van ambtenaren krijgen. Vandaar dat juist
speciaal dit artikel is opgenomen omdat het wel degelijk nodig zou kunnen
zijn dat de commissie inlichtingen van bepaalde ambtenaren krijgt.