./I C - 2 - misschien zuft U tegen mijn zienswijze theoretisole of zelfs esthetischebe- zwaren aanvoeren, maar ik meen toch ergens de praktijk ook een woord je te moeten laten meespreken en daar waar zulks vermeden kan worden een in tensief bedrijfje niet onnodig te duperen. De heer Lambregts: Mijnheer de voorzitter, ik sluit me ton volle bij de heer Bos aan. De heer van Dueren den Hollander; Mijnheer de'voorzitteris het niet moge lijk geweest dit op een andere manier te realiseren? Want als men nu van een intensief bedrijf de ruiten in gaat gooien of als een bossage hot licht er komt wegnemen. Dit zou te ondervangen zijn, Is het niet op een andere manier te realiseren? Mijnheer Bos heeft zojuist al summier iets genoemd, zodat er niemand iets tekort komt, ook mijnheer van de Weijgaert niet. De heer Haverkamp; Ik kan me met hetgeen de heer Bos naar voren bracht volkomen verenigen. De voorzitter; Die ruiten en de jeugd, ik gelpof dat.wij ons "daarover niet zo heel erg ongerust behoeven te maken, In het Westland zou men zich dan doorlopend ongerust moeten maken, want daar zijn vele ruiten direct in het bereik van de jeugd, afgezien van de- omstandigheid dat de jeugd zich daar ook niet altijd aan de wegen zal houden. We1 hoort men van hagelschade in 51 Westland, maar nooit van schade door vernielingen van de jeugd. Een beplanting hoeft natuurlijk de lichtinval nog niet weg te nemen. Wij zijn er ever het algemeen wel op gericht om geen bouwvergunningen te ver lenen wanneer dat in strijd is met een eventueel toekomstig uitbreidings plan,, ïoen we de bouwvergunning gaven hebben we geen strijdige belangen met dit uitbreidingsplan gezien. Die doorbraak is op zichzelf een zeer moeilijke kwestie. Ik geloof niet dat dit punt zo ongelukkig is. In de eerste plaats komt het op een plaats, waar een huis van de gemeente staat. Dat kost de gemeente om te beginnen al minder geld. Bovendien vermoed ik, dat na uitvoering van diverse plannen de gehele Molenstraat later een stuk minder druk zal worden, dan dat zij nu is. Of je nu op het ene punt of op het andere punt een aansluiting maakt op de Molenstraat, dat blijft eigenlijk hetzelfde. Wel vermoed ik, dat de aansluiting op de Appelaarse- weg er eerder zal zijn dan de andere. Je kunt wanneer je zo'n tekening bekijkt allerlei dingen opmerken en voorstellen, maar op een goed ogen blik zit je voor de uitvoering daarvan. En het valt helemaal niet mee om een zodanige oplossing te vinden dat die iedereen goed uitkomtQn bovendien dat het in de toekomst goed uitkomt, We moeten op het terrein van de school kunnen komen, dat is begrijpelijk. En we moeten, zonder de belangen van van de Weijgaert te schaden, hopelijk, later eventueel nog verder kunnen. Ik geloof dat de schade van de heer van de Weijgaert niet zo groot is. Dit plan is uit en te na bekeken. Ik geloof dat wanneer we dit inderdaad willen realiseren met een mogelijkheid voor de toekomst, er dan geen andere kansen zijn om het anders te maken. Do heer van Dueren den Hollander; Het bedrijf wordt toch 75 roeden (10 a) kleiner en daar kan men toch een behoorlijke winst uit halen. In deze cultuur is 10 a toch eigenlijk een heel hoekje. De voorzitter; Daar houdt degene die beoordeelt wat de schadevergoeding moet zijn rechtstreeks rekening mee. De heer van Dueren den Hollander; Dat is in ieder geval zaak zou ik zo den ken. Hu die uitweg naar de Molenstraat: dat wordt een haakse uitweg ge loof ik, De voorzitter; Ja, die komt haaks op de Molenstraat, U moet niet vergeten dat wanneer er intensief verkeer is, een haakse uitweg altijd beter is dan een niet haakse. De heer Haverkamp: Een paar jaar geleden is dit ook besproken en toen was er sprake van dat die doorbraak zou komen hier vooraan op de Kadedijk, is die mogelijkheid nadien nog grondig bestudeerd? De voorzitter: Ja er is een hoop bestudeerd en we zitten niet alleen met de theorie maar ook met de praktijk van de zaak. De kosten drukken alle maal op dat stukje hier en als je de weg hier helemaal naar toe maakt, dan krijg je een heleboel kosten meer.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1963 | | pagina 26