De schadevergoeding aan de grondgebruikers hebt U even aangehaald. Dat
is in handen van de gemeente uiteraard met zo deskundig mogelijk advies.
Voor de gemeente is het over het algemeen moeilijk - dat weet U - om
zaken te doen omdat de gemeente nu eenmaal minder vrijheid heeft dan oen
particulier. Alles is altijd afhankelijk van beslissingen van de raad na
voorbereiding van b. en w. Maar ik kan U de verzekering geven dat het
college van b. en w. zeker niet op een knibbelig standpunt staat. Want
dan zouden de onderhandelingen veel te lang duren. Wij proberen altijd
weer een reëel standpunt in te nemen en wij proberen dus reële voorstel
len te doen. U hebt, daar komt het eigenlijk op neer, gevraagd of het
plan Oranjestad wel reëel is, U hebt er zelfs het plan Rode Vaart bij
gehaald. U zult begrijpen dat ik me niet in dit college zal uitspreken
over het plan Rode Vaart» Dat is ons terrein niet. Wat niet inhoudt dat
ik een ieder die werkt aan dit plan van ganser harte heel veel succes
toewens. Natuurlijk vind ik het plan Oranjestad reëel. Dc grond van de
zaak is, dat, wanneer wij een structuurplan hebben vastgesteld dat we
dan volledig vertrouwen hebben in de plannen die wij maken. Hoewel U
toen geen zitting had in de raad, hoop ik dat U dat vertrouwen ook zult
krijgen» Ik hoop inderdaad met U dat wij in deze zaal zullen kunnen wer
ken in een klimaat dat realisatie mogelijk maakt. Dat betekent goede ver
standhouding en dat betekent wat ik daarnet ook zei een goed vertrou
wen in de toekomst. Ook U dank ik voor de goede wensen di.o U aan het eind
van Uw betoog hebt gesteld. Dit is wat ik U zou willen antwoorden.
De heer van Dueren den Hollander; Mijnheer de voorzitter, er zijn een paar
dingen die U niet hebt beantwoord. Wat is eigenlijk de oorzaak geweest
dat wij ons gedistantieerd hebben van het W.E.B. Dat was ook voor mijn
tijd en ik hoop niet dat U twijfelde van wat ik denk van de planvorming
van de raad voor mij, want ik heb dat niet bedoeld zo. Ik heb dat alleen
zo gesteld: zou 1963 ons realisering kunnen brengen of in ieder geval ons
er dicht bij kunnen brengen. Want als wij lang met plannen bezig zijn dan
gaat de "goegemeente" vragen, wanneer komt de daad. In deze geest heb ik
het bedoeld.
Do voorzitters Dan heb ik het dus niet helemaal begrepen en dan neem ik
dus al direct aan dat U het volste vertrouwen hebt in realisatie van alle
grootse plannen die we hebben. Wat de uitvoering van de werken betreft,
hebt U zojuist gehoord dat het eerste gedeelte van het industrieplan bij
na besteksklaar is en dat wij dus in de loop van het volgende jaar hope—
lijk kunnen aanbesteden. Zoals Ij weet zal er 4*4 m op hot terrein moeten
worden opgespoten en er is dan weer een bepaalde inklinktijd nodig.
U moet me niet houden aan deze uitspraken - want het is voor mij ook maar
een tasten maar ik verwacht dat ncn over een jaar of twee zal kunnen
bouwen op dit terrein en dat we over een jaar of 4-§, wanneer de Zoomweg
tot en met Dinteloord klaar is, inderdaad een terrein hebben dat al be
bouwd is met vele industrieën. Wat de contacten met de industrieën be-
treft dat hebt U ook nog even gevraagd daar kan ik U niets over zeg
gen, omdat van ons uit op dit punt opzettelijk erg weinig gedaan is, om
dat wij nu nog niets te bieden hebben. Zodra wij dus wel iets te bicden
hebben, kunnen wij inderdaad beginnen met aanbiedingen te doen. Belang
stelling van buitenaf is er echter reeds zeer veel getoond.
Wat het wegenplan betreft, dan komen we inderdaad op een heel moeilijk
punt. Wat wij dus weten, waar ik van overtuigd ben, is dat in 1967 de
Zoomweg klaar is tot Dinteloord. In een vergadering hier in deze zaal in
1958 of 1959 is er gesteld dat dan de Maasroute tot het verkeersplein
ten noorden van Heijningen ook klaar is. Of dat zo zal zijn dat hangt van
de provinciale waterstaat af. Ik hoop dat er tegen die tijd ook goede ver
beteringen zijn aangebracht aan andere provinciale wegen. Zoals U op het
structuurplan gezien hebt zijn er vele volkomen nieuwe provinciale wegen
in voorbereiding. En ik hoop inderdaad van ganserharte dat het werk aan