-,14;-
Er woi*ctt door de gemeenteonderdanen gelezen en geluisterde Dit constateren
de, kwam men wel eens niet los van de gedachte dat niet dc gemeente maar
"het ik" domineerde. Als dit gaat overheersen, dan wordt het gemakkelijk zo
dat de' mening van een ander altijd meer dan normaal aanvechtbaar lijkt en
men heeft dan het idee, dat altijd de zijne do "beste is, men wil dan naar
de macht redeneren.
De raad is het hoogste gemeentelijk bestuurscollege en moet daarom zo moge
lijk bestaan uit sterke persoonlijkheden* leden die bewust de gemeente die
nen door een gezonde oigen visie en deze ook naar voren brengen. Iemand zei
me eens: "Raadslid wordt men eigenlijk al een beetje voor men gekozen is".
Dit is naar mijn mening een grote waarheid. Het samenstellen en daarna door
breken van de candidatenlijsten voor de verkiezingen lijkt soms wel eens op
een spel. Speelt men het zo, dan moet men daarna ook op dit spelniveau mot
zijn critiek komen. Er moet zo mogelijk oen samenspel zijn tussen de poli
tieke partijen. Het is daarom ook jammer, dat van Prot. Chr. zijde de zaak
in drieën verdeeld is. De bestuurskracht van raad en raadsleden bepaalt het
positieve beleid van de gemeente die voorgezeten wordt.
Het komt soms voor dat meer aandacht besteed wordt aan de rivaliteit,
dan aan het "positieve" hierboven bedoeld,
In mijn algemene politieke beschouwing moest dit naar mijn smaak en ten bate
mijner bevrediging naar voren gebracht worden. Dit houdt in dat natuurlijk
ook mijnerzijds hiermede rekening gehouden moet worden. Ook in deze nieuw
samengestelde raad is dus de begrotingsbehandeling een beleidskwestie..
!n Voorwaar keurige technische opzet van de ons bereikte gemeentebegroting
viel bij inzien te constateren. Een woord van dank aan de samenstellers.
Wanneer wij deze begroting doornemen, komen we tot de ontdekking dat ook in
onze gemeente de laatste tijd met stijgend cijfermateriaal gewerkt wordt.
Enigermate wisten wij dit al, gezien de inkapseling van de oude dorpskern
en alle andere werken, die in uitvoering zijn.
Met groot cijfermateriaal, ook het tekort is in deze geest, namelijk
f. 137000,Dat er een tekort ontstaat kan voorkomen, het is echter zaak
ook een tekort zo te kunnen weerleggen dat het volledig verantwoord is.
De investeringen, die tegenover de schulden staan maken de gezondheid hier
van uit. Wat de gemaakte uitgaven betreft zijn de grote "slokoppen" onder
andere Openbare Werken, Onderwijs en Maatschappelijke Steun en Voorzorg.
Ook deze drie genoemde onderdelen der gemeentebegroting vragen onze voort
durende aandacht en realisering, We zouden de vraag kunnen stellen, is de
mate van opzet vooral ten aanzien van Openbare Werken aangepast of voldoende
aangepast aan wat er tegenover staat, nanoIjk oen geconsolideerd toekomst
beeld van Fijnaart en Heijningen.
Een begroting lijkt mij een godachtelijke weergave van wat er van onze ge
meente Fijnaart en Heijningen moet worden en hetgeen er aan gedaan moet
worden in het jaar 1963»
Hoe staat het met de realisering industrialisatie-plan Volkerak en Oranje
stad. Is er alvorens men tot onteigening en daarmee tot bouwrijpmaken over
gaat tijdig onderhandeld met .de betrokken grondgebruikers over de hun toe
komende vergoeding. Waar wordt deze op afgestemd, op beknibbeling of
realiteit? Wat de realisering zelf betreft. Een gemeentenaar zei pas tegen
mij:"Och, dat is een idee-fixe"cIk heb dat bestreden, maar ik wilde wel
wat meer overtuigend kunnen redeneren. Zou 1963 hierin wat meer realiteit
kunnen brengen? Of is het zo, dat zoals men wel eens hoort, Planologen en
'Provinciale Instanties meer waarde hechten aan het gebied rondom Roode Vaart.
Heeft do ontsluiting van ons industrieterrein overland, bij voorbeeld Zoom-
weg en Maasroute te maken met het tijdstip van industriële bebouwing?
Zo ja, is or een tijdstip te noemen dat dit concrete vormen aan gaat nemen.
Als die realiteit komt, heeft men dan harmonische mogelijkheden met de be
staande kern Heijningen? Wat zijn concreet de voordelen, dat wij ons des
tijds gedistantieerd hebben van wat men noemt het W.E.B.?