- 7 -
De voorzitters Sr is hier maar een afdoende middel cn dat is wogen iso
leren van de "bebouwing, dus de dijken verlaten, verbreden en beter ge
schikt maken in 't algemeen voor het moderne snelverkeer» Ik ben name
lijk verschrikkelijk bang, wanneer wij borden gaan plaatsen zoals U dat
nu voorgesteld hebt, dat wij dit talloze malen moeten horhalen. U bent
zelf ook automobilist en weet dat als je eenmaal oon bord gezien hebt
dan wacht je eigenlijk op het volgcndo bord. Want het eerste ben je al
heel gauw vergeten. En nu loven wij natuurlijk in bijzondere mate mee.
met onze inwoners, maar or zijn natuurlijk heel veel mensen dia..hier
vreemd zijn en die hot gevoel hebben dat dit ècn open buitenweg is ..waar
ze flink raak kunnen rijden. Die oplossing van do verbreding van die wo
gen is inderdaad in behandeling, zoals U weet. Hot grootste gedecl.te~.van
deze weg is provinciale weg en daarvoor zullen we ons dus tot de provin
cie moeten wenden. De verbeteringen zijn al in een vergevorderd stadium
van voorbereiding, als ik het zo mag zeggen. Hot eerste stuk van de Stoof-
dijk is al klaar, de rest zal dus met een aansluiting op de Langstraat weg
gerealiseerd worden, net zo goed als dat de Lengstraatweg oen groot ge
deelte van het verkeer zal opvangen wat nu hier loopt. Maar dat zijn nu
eenmaal verken die nogal wat tijd nemen en wat do tussenoplossing betreft
heeft de gemeente wat zijn gedeelte betreft er alles aan gedaan wat zij
kan doen. Ik vind namelijk dat de Oude Heijningsodijk beslist beter is
dan de Boerendijk. Er zijn altijd onvoorzichtige kinderen, maar dat zul
je helaas overal houden. Ik heb kortgeleden zelfs van een ongeval gehoord
op de ringweg om Tilburg heen, waar men niet harder mag rijden dan 70 km
en die volkomen goisolecrd is van de bebouwing. Ook daar lopen kinderen
over de weg heen, die dan op een goed ogenblik fataal worden geraakt.
De heer van Sprundeli Aan de Boerendijk en aan de Oude Heijningsedijk is
het zelfs voor voetgangers niet bekwaam. Want er is geen plaats voor do
voetgangers#
De voorzitter; Ik ben het met U eens. Maar daar kunnen wij niets aan doen,
want het is provinciale weg.
De heer van Sprundel; Daarom zou het voeren van een bepaalde actie niet
zoveol tijd vergen, als de verbetering vsn deze'weg.
De voor sit tor; In zoverre ben ik het met U eons, omdat ik weet de provin
ciale waterstaat die dus het beheer heeft van deze weg en ook dp bouw van
nieuwe wegen, bijzonder veel belangstelling heeft voor de wegen in deze
buurt en dat die inderdaad met volle kracht bezig is om de situatie hier
aanzienlijk te verbeteren* Mijn actie is dus het bespoedigen van het
wegen verbeteringsproces.
De heer van Sprundel» Maar het is vsn belang dat do politie meer toeziet
op onverantwoord hard rijden. Grote vrachtwagens vliegen achter elkaar
over de Oude Heijningsedijk, Daar kunnen ze elkaar niet inhalen en dan
wachten ze tot do Molenstraat of tot de Kadcdijk en dan gaan ze met aan
hangwagens elkaar inhalen. De voetgangers en wielrijders worden aan de
kant gedrukt als ze niet maken dat zo weg komen,
wG ^orpitterslk wect oon middel om dit eventueel de kop in te druldccn.
En dat is dat we van gemeentewege een snelheidsmeter aanschaffen die
helaas vrijveol kost en die de rijkspolitie ter beschikking te geven.
Want de rijkspolitie krijgt hem niet van do dienst. Misschien dat dat
nog eens een idee zou zijn. Dan kunnen we dus de mensen ter plaatse
vangen. Hoewel ik er nog van overtuigd ben dat wanneer een zware vracht
auto hier langs rijdt 50 km, nog tcveol is.
Do hoer van Sprundol» Het verkeer in gevaar brengen is onverantwoord.
Pc voorzitter; Maar het is verschrikkolijk moeilijk om dat te bewijzen.
De heep van Hoof; Mijnheer de voorzitter, mijnheer van Sprundol had het
over actie voeren} dat is nogal oen man om actie te voeren} die kan onder
gronds nog wel een beetje actie voeren} laat die dan die actie maar uit
voeren.