- 7 - De voorzitters Sr is hier maar een afdoende middel cn dat is wogen iso leren van de "bebouwing, dus de dijken verlaten, verbreden en beter ge schikt maken in 't algemeen voor het moderne snelverkeer» Ik ben name lijk verschrikkelijk bang, wanneer wij borden gaan plaatsen zoals U dat nu voorgesteld hebt, dat wij dit talloze malen moeten horhalen. U bent zelf ook automobilist en weet dat als je eenmaal oon bord gezien hebt dan wacht je eigenlijk op het volgcndo bord. Want het eerste ben je al heel gauw vergeten. En nu loven wij natuurlijk in bijzondere mate mee. met onze inwoners, maar or zijn natuurlijk heel veel mensen dia..hier vreemd zijn en die hot gevoel hebben dat dit ècn open buitenweg is ..waar ze flink raak kunnen rijden. Die oplossing van do verbreding van die wo gen is inderdaad in behandeling, zoals U weet. Hot grootste gedecl.te~.van deze weg is provinciale weg en daarvoor zullen we ons dus tot de provin cie moeten wenden. De verbeteringen zijn al in een vergevorderd stadium van voorbereiding, als ik het zo mag zeggen. Hot eerste stuk van de Stoof- dijk is al klaar, de rest zal dus met een aansluiting op de Langstraat weg gerealiseerd worden, net zo goed als dat de Lengstraatweg oen groot ge deelte van het verkeer zal opvangen wat nu hier loopt. Maar dat zijn nu eenmaal verken die nogal wat tijd nemen en wat do tussenoplossing betreft heeft de gemeente wat zijn gedeelte betreft er alles aan gedaan wat zij kan doen. Ik vind namelijk dat de Oude Heijningsodijk beslist beter is dan de Boerendijk. Er zijn altijd onvoorzichtige kinderen, maar dat zul je helaas overal houden. Ik heb kortgeleden zelfs van een ongeval gehoord op de ringweg om Tilburg heen, waar men niet harder mag rijden dan 70 km en die volkomen goisolecrd is van de bebouwing. Ook daar lopen kinderen over de weg heen, die dan op een goed ogenblik fataal worden geraakt. De heer van Sprundeli Aan de Boerendijk en aan de Oude Heijningsedijk is het zelfs voor voetgangers niet bekwaam. Want er is geen plaats voor do voetgangers# De voorzitter; Ik ben het met U eens. Maar daar kunnen wij niets aan doen, want het is provinciale weg. De heer van Sprundel; Daarom zou het voeren van een bepaalde actie niet zoveol tijd vergen, als de verbetering vsn deze'weg. De voor sit tor; In zoverre ben ik het met U eons, omdat ik weet de provin ciale waterstaat die dus het beheer heeft van deze weg en ook dp bouw van nieuwe wegen, bijzonder veel belangstelling heeft voor de wegen in deze buurt en dat die inderdaad met volle kracht bezig is om de situatie hier aanzienlijk te verbeteren* Mijn actie is dus het bespoedigen van het wegen verbeteringsproces. De heer van Sprundel» Maar het is vsn belang dat do politie meer toeziet op onverantwoord hard rijden. Grote vrachtwagens vliegen achter elkaar over de Oude Heijningsedijk, Daar kunnen ze elkaar niet inhalen en dan wachten ze tot do Molenstraat of tot de Kadcdijk en dan gaan ze met aan hangwagens elkaar inhalen. De voetgangers en wielrijders worden aan de kant gedrukt als ze niet maken dat zo weg komen, wG ^orpitterslk wect oon middel om dit eventueel de kop in te druldccn. En dat is dat we van gemeentewege een snelheidsmeter aanschaffen die helaas vrijveol kost en die de rijkspolitie ter beschikking te geven. Want de rijkspolitie krijgt hem niet van do dienst. Misschien dat dat nog eens een idee zou zijn. Dan kunnen we dus de mensen ter plaatse vangen. Hoewel ik er nog van overtuigd ben dat wanneer een zware vracht auto hier langs rijdt 50 km, nog tcveol is. Do hoer van Sprundol» Het verkeer in gevaar brengen is onverantwoord. Pc voorzitter; Maar het is verschrikkolijk moeilijk om dat te bewijzen. De heep van Hoof; Mijnheer de voorzitter, mijnheer van Sprundol had het over actie voeren} dat is nogal oen man om actie te voeren} die kan onder gronds nog wel een beetje actie voeren} laat die dan die actie maar uit voeren.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1962 | | pagina 28