- 11 - recreatie verloren moeten gaan. Maar misschien dat het op een andere plek weer mogelijk zal zijn. En voor de rest hoop ik inderdaad dat wij allerlei andere recreatie-mogelijkheden krijgen hier in onze gemeente. Daar is de groenstrook tussen het industrieterrein en Oranjestad zelf, dat is natuurlijk iets voor de toekomst, die recreatie moet er ook zijn zoals "bij voorbeeld sportterreinen, zwembaden, plantsoenen enz. Ik heb inderdaad een beetje mijn hoop ook we1 gesteld op wat gaat er gebeuren, provinciaal ook, U moet niet vergeten dat de recreatie is geweest een zaak van vlakbij huis, maar hoe langer hoe meer raken de mensen gemoto riseerd en wanneer we ooit die weg naar Goeree-Overflakkee krijgen, krij gen we een mogelijkheid om daar heel spoedig te komen in dat wereldberoem de recreatieplan van de Grevelingen waar als ik me niet vergis op den duur gerekend is met een 500.000 mensen per dag. En daar kan Fijnaart met z'n 5000 mensen wel in, V/ij kunnen heel gemakkelijk komen naar de terrei nen ten zuiden van Roosendaal. We moeten er voor zorgen dat we ons dorp zelf ook een recreatief idee geven, We moeten zorgen dat we kunnen wan delen, dat we een eindje om kunnen lopen, dat het landschap wat opgesierd wordt. Iedereen die er mee te maken heeft die zou ik willen aanbevelen om zoveel mogelijk bomen te planten. Maar wij kennen het wel zoals het nu is, maar als er ooit import komt dan moet die import ook kunnen zeggen, wat is dat hier aardig. Leefbaarheid is enorm belangrijk. De heer van Sprundel? Mijnheer de voorzitter, vindt U verkeerstechnisch de ligging van de kern Oranjestad niet een beetje bezwaarlijk. Ik zie maar twee uitgangen voor die hele groep van mensen en dan zijn er misschien nog wegen die voor voetgangers, voor bromfietsers en fietsers toegankelijk zijn. De voorzitter? Hu moet U weer niet vergeten dat dit een schets is, In de eerste plaats is het niet een grote stad, dus U kunt het niet ver gelijken met Rotterdam, den Haag of Amsterdam of Utrecht, Voor het ver keer van Oranjestad naar het werk is er een weg. Dan de Zoomweg en dat wordt natuurlijk de bekende dubbele weg - of driedubbele weg misschien - zodat dat geen moeilijkheden geeft met een rond-point hier vlak aan de rechter onderkant van Oranjestad, Dat is een verbinding die meer dan ideaal genoemd kan worden. Dan is er de provinciale weg Steenbergen- Dinteloord-Willemstad, Dan is er natuurlijk ook de weg die Heijningen ver bindt met Oranjestad. Verkeerstechnisch is die positie van Oranjestad ongelooflijk gunstig. Het is het kruispunt, zowel letterlijk als in denk beeldige lijnen. Wat de grote afstand betreft: het Londense industriege bied en het Ruhrgebied en het boven-Moerdijkse industriegebied en het Belgische-Noord-Franse industriebekken. Het ligt precies op 't kruispunt. En als U dus op de kleinere afstanden bekijkt dan ligt het aan de Zoom weg, het ligt aan de Maasroute en dan ligt er bovendien nog voor het re gionale verkeer de provinciale weg die misschien wel bereden zou kunnen v/orden door bromfietsers en fietsers. Dus verkeerstechnisch ligt het zo gunstig als het maar enigszins kan. Dat is iets waar de planoloog tel kens weer op terugkomt. En voor de schepen ligt hier het Volkerak, een van de drukste vaarroutes van Nederland in ieder geval. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. Subsidiëring gecoördineerde astmabestrijding, le wijziging gemeentebegro ting 1962.""^ De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders, 6. Subsidiëring van organen van samenwerking voor maatschappelijk werk, 66e wijziging gemeentebegroting 1961, 2e wijziging gemeentebegroting 1962. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1962 | | pagina 12