- 4 -
Zij motiveren dit, dat de regelmatige voedingsgewoonten aan het ontbijt steeds
neer in het gedrang komen,hetgeen voor een voldoende eiwitvoorziening be
denkelijk wordt, He stel dan ook voor, mijnheer de voorzitter, deze voorzie
ning ook in onze gemeente te doen invoeren en de begroting dienaangaande zo"
spoedig mogelijk te wijzigen. Reeds 300 gemeenten in ons land zijn ons voorge—
.gaan, waaronder diverse plattelandsgemeenten,
Lijnheer de voorzitter, ik raak aan het eind van mijn beschouwing, nog een
wens. Pas geleden las ik bij iemand de volgende spreuk: "er is in een staat
geen groter kwaad, dan dat de een de ander'slaatMet een kleine variatie
mogen we zeggen: "er is in een plaats geen groter kwaad, dan dat de een de
ander slaat". Juist in deze week voor Kerstmis mag deze spreuk op een ieder
van ons weerklank vinden, opdat 1962 in alle opzichten voor Fijnaart een
vruchtbaar jaar mag wórden. De dank U, mijnheer de voorzitter.
De heer van Pis: Mijnheer de voorzitter, wanneer ik de begroting moet beoor
delen, dan kan ik niet zeggen, dat een economisch beleid de basis vormt van
deze begroting, hoe duidelijk de begroting technisch ook is samengesteld.
De begroting wijst duidelijk in een richting, dat de uitgaven zodanig geraamd
zijn om een zo groot mogelijk tekort te vormen. Hiervoor kunnen twee redenen
gelden: ten eerste om een zo groot mogelijke subjectieve bijdrage te bekomen;
ten tweede de gelegenheid open te laten om verschrijvingen toe te passen.
Wanneer ik mag aannemen dat het U volle ernst is om voor reis- en verblijf
kosten ten behoeve van het college van burgemeester en wethouders f, 80,'
per week te noteren en daarboven nog f, 20,per week voor representatie
kosten en wanneer men constateert dat de dienst gemeentewerken f. 60,
per week reis- en verblijfkosten kan declareren, dan rijst bij mij de vraag wat
ik nu van de andere posten moet denken, welke niet zo gemakkelijk op haar
juiste proporties te beoordelen zijn.
Wanneer ik de posten bekijk voor onderhoud gemeentehuis, dan vraag ik mij af
of de verbouwing aan het raadhuis van f, 27.000,hiermede veilig gesteld
moet worden.
Ook de posten van f28.185?voor onderhoud straten en pleinen;
f, 17.000,voor onderhoud voetpaden en rijwielpaden (ik vraag mij af waar
deze in onze gemeente te vinden zijn); f. 18,000,voor onderhoud plant
soenen; f. 4.250,voor onderhoud pompen en riolen, en men- legt daarnaast
nog de voor deze genoemde objecten kapitaalsuitgaven, dan kom ik tot de
gedachte, mijnheer de voorzitter, dat U de methode welke ik in de rekening
1959 aangetroffen heb, de gelegenheid'laat om daarmede voort te gaan.
Ook artikel 282 hoofdstuk 8 geeft mij redenen om te spreken van een onver
antwoord financie'él beleid. Wellicht is deze hoge post voorgesteld in ver
band met nieuwbouw en opdat men daarmede alle richtingen uit kan,
Het verleden heeft bewezen dat men het met de geest en de letter van de wet
in dit hoofdstuk niet zo nauw neemt.
Ik heb mijnheer de voorzitter, de begroting van 1938 eens vergeleken met
deze begroting en kom dan tot de volgende vergelijkingen:
Het algemeen beheer, hoofdstuk 2, kostte in 1938 ruim f. 17.000,thans
voor de begroting 1962 wordt een bedrag gevraagd van f175-000,ofwel
ruim f. 371yper hoofd van de bevolking.
Openbare werken werd in 1938 geraamd op f, 10.000,thans wordt gevraagd
in deze begroting 1962 f, 236.000,of wel f. 470,per hoofd der bevol
king.
Openbare veiligheid werd in 1938 geraamd, inclusief salarissen gemeente
politie (welke wij thans niet meer hebben) f. 7.586,thans f. 45-000,
Volkshuisvesting werd in 1938 geraamd op f, 4.700,thans op f, 96.000,-,
enz, enz.
Mijnheer de voorzitter, de gevolgen van het beleid van burgemeester en.wet
houders beginnen zich reeds af te tekenen. Een begin is gemaakt met de
drastische verhoging der straatbelasting.