De voorzitter: Dan hebt U toch een slechte voorstelling van zaken als U niet zo een voorbeeld kunt noemen van een delegatie die de raad niet kan geven aan burgemeester en wethouders. De heer Munters: Het woord burgemeester en wethouders komt in deze bebouw- wingsvoorschriften meer voor dan in andere. De vorige keer is er ook al op geattendeerd en het komt steeds meer en meer voor, vind ik. De heer van Dis: Mussolini deed dat ook. Mussolini liet de koning van Italië ook eerst een verordening maken en die verordening was zodanig ge maakt dat hij zichzelf op straat zette. En zo is het nu hier ook. De voorzitter: Ik weet niet of ik het tot een compliment moet rekenen om vergeleken te worden met Mussolini. De heer van Dist Dat is zo'n beetje fascistisch beleid. De voorzittert Heren, ik schors de vergadering om de heer Munters gelegen heid te geven de bebouwingsvoorschriften te bestuderen. Het woord is aan de heer Munters, De heer Muntersi Wat de algemene bepalingen betreft mijnheer de voorzitter, artikel IV. De voorzitten Dit artikel IV luidt als volgti 1, Burgemeester en wethouders zijn bevoegd op onderdelen van het uitbrei dingsplan af te wijken, zoals het wijzigen van straatbreedten en rooilijnen, breedte of hoogte van een woning e.d, mits de structurele opzet van het plan niet wezenlijk wordt aangetast en de belangen van derden niet worden gesohaad. De heer Muntersi Ze kunnen afwijken op onderdelen van het uitbreidingsplan. En" wat er dan nader gepreciseerd staat is dat limitatief? Kunnen ze dan op andere onderdelen ook afwijken? De voorzitteri Er staat dusi Burgemeester en wethouders zijn bevoegd op onderdelen van het uitbreidingsplan af te wijken. En er wordt als voorbeeld in genoemd het wijzigen van straatbreedten en rooilijnen, breedte of hoogte van een woning en dergelijke. De heer Muntersi Maar van andere dingen kunnen ze dus ook afkijken? De voorzitter» Dat kan ook. Dit zijn de voorbeelden die het meest zullen voorkomen. Mits dus de structurele opzet van het plan niet wezenlijk wordt aangetast en de belangen van derden niet worden geschaad. Dit is natuur lek nodig om een bestuur mogelijk te maken. Wanneer op een of ander moment blijkt dat iemand een huis ergens wil bouwen met een rooilijn die een meter de een of de andere kant uit moet worden gebracht om maar een voorbeeld te noemen, dan moet het mogelijk zijn dat die ontheffing wordt verleend omdat er niet eerst een raadsvergadering kan worden bijeengeroepen om een rooilijn een meter, of een halve meter of een paar centimeter te verschui ven, Want zodra deze ontheffingsmogelijkheid er niet in staat en die rooi lijn wordt een centimeter omgelegd dan zijn burgemeester en wethouders in overtreding. Dergelijke maatregelen kunnen door verschillende omstandig heden noodzakelijk zyn. Ik geloof niet dat door deze uitvoeringsmaatrege len - er wordt gepraat over delegatie maar dit is uiteraard geen delegatie maar een uitvoeringsmogelijkheid de rechten van de raad gesohaad worden. Dat is rajjn opinie hierover. De heer van Sprundelt Mijnheer de voorzitter, de delegatie die hier ge vraagd wordt is van zo'n technische aard dat een aannemen van een voor stel zoals mijnheer van Dis hier naar voren gebracht heeft, een beletsel zou vormen voor de goede uitvoering van dit plan. De heer van Disi Mijnheer de voorzitter, ik zal me een beetje duidelijker uitdrukken. Wanneer er mensen zjjn die om een ontheffing van een of ander artikel komen en burgemeester en wethouders kunnen op grond van de dele gatie die ontheffing niet verlenen, dan hebben de inwoners van Fijnaart geen beroep meer op de raad wanneer wy het delegeren. En wanneer U die verordening opstelt zonder delegatie dan kunt U toch doorwerken wat be treft het technisch uitvoeren van de plannen. Misschien heb ik geen be zwaren met betrekking tot ontheffing terzake van een straatbreedte of

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1961 | | pagina 36