Niet te verklaren is echter, dat de meeste "burgemeesters zich lieten in palmen door dit argeloos schijnende plan en zich lieten dicteren om op deze avond op hetzelfdo uur tegelijk te vergaderen. Zij toch moeten in de eerste plaats worden geacht te onderkennen wat in strijd is mot het "belang van hun gemeenten. Blijkbaar richten zij zich alleen tot de aan val om iets voor hun gemeenten te doen. Van*verdedigings—tactiek hebben zij blijkbaar weinig begrip. Ook komt dikwijls naar voren, dat sommige burgemeesters geen begrip meer tonen voor artikel 1 van de gemeentewet. Mijnheer de voorzitter, wij mogen toch als kleine gemeente onze zelf standigheid door de vier grote gemeenten niet laten ontnemen? Als wij samenwerken met andere gemeenten staan wij een deel van onze verant woordelijkheid af aan een gemeenschappelijke dienst, omdat wij dan ver trouwen, dat deze dienst de zaken ook voor de eigen gemeente boter zal kunnen behartigen. Wij blijven echter invloed hebben op deze dienst en v/ij mogen en moeten ingrijpen als er iets fout dreigt te lopon. De stichting in oprichting mist geheel de kenmerken die aan samenwerking tussen de gemeenten ton grondslag liggen. Uit het zogenaamde raadsvoor stel blijkt toch duidelijk, dat de stichting niet in de eerste plaats de. belangen van onze gemeente on van de buurgemeenten op het oog heeft. Voordat de stichting in feite is opgericht heeft het bovengomeentelijk denken het beleid al uitgestippeld. Het is alles zeer doorzichtig en ik vraag mij af of men deze opzet gekozen heeft om to trachten het zeer gunstig gelegen industrialisatie-plan Oranjestad te torpederen. De be tekenis van een adhaesie-betuiging aan de doelstellingen van de stich ting moeten wij niet onderschatten. Wij stemmen er dan mee in, dat de stichting haar werkterrein ook tot onze gemeente zal bepalen. Beslist ongehoord is de overrompelings-techniek die de stichting in oprichting reeds nu aan de dag legt, hetgeen tot uiting komt door geen behoorlijke tijd van voorbereiding te geven, geheimhouding te verzooken tot het uur dat de vergadering wordt gehouden, om aan ruim 30 gemeenten te verzoeken do vergadering te houden op een en dozelfde dag waarin dit punt behan deld zal worden. En tot slot pm vooral de pers onkundig te laten van het agendapunt der vergadering, Is dit democratisch of heeft men te veel o- ver Kroetsjew gelezen? Mijnheer do voorzitter, v/elk een gevaar schuilt in de stichting als zij straks is opgericht en gaat werken voor onze gemeente. Wij behoeven niet te vrezen, dat onze gemeente moeilijkhoden zal ondervinden, als zij zich niet laat inpalmen en niet luistert naar het zoet gefluit van de vogelaar. De moeilijkheden zie ik echter wel groter als zij w5l aansluit, In het uiterste geval kan zij trouwens tezamen met de aangrenzende buurgemeenten trachten wijziging van de pro vinciegrens te bewerken en trachten aan te sluiten bij Zuid-Holland, een provincie waar men dergelijke methoden niet pleegt te bezigen. De vraag rijst nog of deze stichting niet in strijd is met de grondwet, want haar ontwerp-statuten bepalen, dat slechts één van de tv/ee leden van het bestuur, aangewezen door de gemeenten uit deze omgeving, de R»K,-levensbeschouwing mag zijn toegedaan. De stichting is een overheids- stichting en daarom is de bepaling waarschijnlijk in strijd met artikel 176 van de grondwet, waarin staat, dat de beleiders der onderscheidene godsdiensten, allen dezelfdo burgerlijke en burgerschapsrechten genieten gelijke aanspraak hebben op het bekleden van waardigheden, ambten en be dieningen, Ik ben het niet eens met het voorstel van burgemeester en wet houders, dat slechts een ontwijkend antwoord is en de gelogenheid open laat om het paard van Troye binnen te laten komen. Een weigering om ad- haesie te betuigen is .mij ook nog niet sterk genoeg. Alleen een krachtig protest tegen de oprichting van deze stichting is hier op zijn plaats,.

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1960 | | pagina 32