Niet te verklaren is echter, dat de meeste "burgemeesters zich lieten in
palmen door dit argeloos schijnende plan en zich lieten dicteren om op
deze avond op hetzelfdo uur tegelijk te vergaderen. Zij toch moeten in
de eerste plaats worden geacht te onderkennen wat in strijd is mot het
"belang van hun gemeenten. Blijkbaar richten zij zich alleen tot de aan
val om iets voor hun gemeenten te doen. Van*verdedigings—tactiek hebben
zij blijkbaar weinig begrip. Ook komt dikwijls naar voren, dat sommige
burgemeesters geen begrip meer tonen voor artikel 1 van de gemeentewet.
Mijnheer de voorzitter, wij mogen toch als kleine gemeente onze zelf
standigheid door de vier grote gemeenten niet laten ontnemen? Als wij
samenwerken met andere gemeenten staan wij een deel van onze verant
woordelijkheid af aan een gemeenschappelijke dienst, omdat wij dan ver
trouwen, dat deze dienst de zaken ook voor de eigen gemeente boter zal
kunnen behartigen. Wij blijven echter invloed hebben op deze dienst en
v/ij mogen en moeten ingrijpen als er iets fout dreigt te lopon. De
stichting in oprichting mist geheel de kenmerken die aan samenwerking
tussen de gemeenten ton grondslag liggen. Uit het zogenaamde raadsvoor
stel blijkt toch duidelijk, dat de stichting niet in de eerste plaats
de. belangen van onze gemeente on van de buurgemeenten op het oog heeft.
Voordat de stichting in feite is opgericht heeft het bovengomeentelijk
denken het beleid al uitgestippeld. Het is alles zeer doorzichtig en
ik vraag mij af of men deze opzet gekozen heeft om to trachten het zeer
gunstig gelegen industrialisatie-plan Oranjestad te torpederen. De be
tekenis van een adhaesie-betuiging aan de doelstellingen van de stich
ting moeten wij niet onderschatten. Wij stemmen er dan mee in, dat de
stichting haar werkterrein ook tot onze gemeente zal bepalen. Beslist
ongehoord is de overrompelings-techniek die de stichting in oprichting
reeds nu aan de dag legt, hetgeen tot uiting komt door geen behoorlijke
tijd van voorbereiding te geven, geheimhouding te verzooken tot het uur
dat de vergadering wordt gehouden, om aan ruim 30 gemeenten te verzoeken
do vergadering te houden op een en dozelfde dag waarin dit punt behan
deld zal worden. En tot slot pm vooral de pers onkundig te laten van het
agendapunt der vergadering, Is dit democratisch of heeft men te veel o-
ver Kroetsjew gelezen? Mijnheer do voorzitter, v/elk een gevaar schuilt
in de stichting als zij straks is opgericht en gaat werken voor onze
gemeente. Wij behoeven niet te vrezen, dat onze gemeente moeilijkhoden
zal ondervinden, als zij zich niet laat inpalmen en niet luistert naar
het zoet gefluit van de vogelaar. De moeilijkheden zie ik echter wel
groter als zij w5l aansluit, In het uiterste geval kan zij trouwens
tezamen met de aangrenzende buurgemeenten trachten wijziging van de pro
vinciegrens te bewerken en trachten aan te sluiten bij Zuid-Holland,
een provincie waar men dergelijke methoden niet pleegt te bezigen. De
vraag rijst nog of deze stichting niet in strijd is met de grondwet,
want haar ontwerp-statuten bepalen, dat slechts één van de tv/ee leden
van het bestuur, aangewezen door de gemeenten uit deze omgeving, de
R»K,-levensbeschouwing mag zijn toegedaan. De stichting is een overheids-
stichting en daarom is de bepaling waarschijnlijk in strijd met artikel
176 van de grondwet, waarin staat, dat de beleiders der onderscheidene
godsdiensten, allen dezelfdo burgerlijke en burgerschapsrechten genieten
gelijke aanspraak hebben op het bekleden van waardigheden, ambten en be
dieningen, Ik ben het niet eens met het voorstel van burgemeester en wet
houders, dat slechts een ontwijkend antwoord is en de gelogenheid open
laat om het paard van Troye binnen te laten komen. Een weigering om ad-
haesie te betuigen is .mij ook nog niet sterk genoeg. Alleen een krachtig
protest tegen de oprichting van deze stichting is hier op zijn plaats,.