9 -
De voorzitter? U bedoelt dus hot industrieterrein is van belang voor Fijnaart,
Do heer van Dist Dat is iets anders.
De voorzitter» Het plan Oranjestad.
Do heer van Dis: Goed, maar in dat plan hebt U opgenomen ongeveer 400 ha voor
de bewoningskern. U zegt wel dat het geen belemmeringen geeft, maar het wil mij
voorkomen dat er wel degelijk belemmeringen voor die mensen komen, wanneer iemand
zijn bedrijf wil splitsen kan hij geen boerderij bijbouwen.
Wanneer wij op 't ogenblik do zaak beoordelen in het licht van het heden dan ge
loof ik dat wij iets verkeerds doen. Want zodra de situatie veranderd is door de
Zoomweg, de Langstraatweg en de Maasroute, dan zou er een situatie komen die
misschien heel andere vraagstukken naar voren doet roepen als wij op 't ogenblik
overzien, We moeten niet vergeten dat wij dadelijk 20 kilometer van Rotterdam zit
ten, En dan zal het pendelen tenslotte van geen betekenis meor zijn. Trouwens ten
opzichte van dat pendelen zijn er al andere geluiden, oen diooesaan-bestuurslid
van de KAB, schrijft van de week in de krantj het is niet zo dat do pendel een
tijdelijk verschijnsel zal zijn, We moeten dit zien in de nieuwe economische verhou
dingen en ontwikkelingen waarbij do mobiliteit van de moderne arbeiders ook in
de toekomst veel groter zal zijn dan wij thans durvon aannemen, 7/o hebben te zor
gen dat die pendel zo goed mogelijk verzorgd is on we hebben ook te zorgen voor
goede loon- en arbeidsvoorwaarden, voor een goedo reisvergoeding, voor de mogelijke
scholing en do promotie van do worknomors. En laatst heb ik nog een artikel ge
lezen in "De Stem""HalsterBc bouwvakarbeiders willen graag pondeleny Gisteren
hield do plaatselijke afdeling van do bouwvakarbeiders rond Halsteren vergadering
in de zaal Tivoli, Voor de vele belangstellenden sprak do voorzitter zijn voldoo-
ning er over uit dat hot de werknemers in vele opzichten goed gaat. Voorts zoi
hij ik ben blij dat er een pendel bestaat en dat zijn allen mot mij eensj want oen
goede boterham ligt voor ons in Rotterdam, Publikaties dat hierdoor onzo gezin
nen ontwricht zouden worden beschouwen wij als van goon betekenis, Tlijnheor do
voorzitter alles verandert in de wereld zo sterk, ook de beschouwingen ten op
zichte van een vraagstuk. En wanneer wij straks 20 kilometer van Rotterdam wonen,
dan moeten wij op 't ogenblik dat pendelen zion in do tijd dat wij 20 km, van
Rotterdam wonen maar niet zoals nu. En wij gaan daar naar toe want in 1968 zal
die Maasroute wel klaar zijn en dan beschouw ik het geen pondel meer, U bent nog'
niet van plan, zegt U zojuist, om nu reeds met Oranjestad te beginnen en dan
vraag ik me af waarom het dan noodzakelijk is dat nu al oen zekere claim op
heel die polder legt. Togen het industrieterrein heb ik geen bezwaren, maar voor
het andere Landelijke Gebied daartegen heb ik wel degelijk bezv/aren en die bezwa
ren komen voort uit hot feit dat het nog niet nodig is.
De voorzitters Misschien zal ik dan de heet van Dis eerst even beantv/oorden,
U hebt dus weer over die belemmeringen gepraat, als enige belommering hebt U
ook weer aangevoerd dat iemand niot zijn bedrijf kan splitsen. Ik geloof niet dat
het over het algomeon oen erg populaire maatregel zal zijn, wanneer de over het
algemeen goede bedrijven in Fijnaart nog gesplitst worden en dan zullen vervallen
tot de kleine bedrijven. Dus ik zie deze belemmering als niet belangrijk.
Twintig kilometer van Rotterdam is een beetje optimistisoh, vanaf Fijnaart zal
het toch in ieder geval nog een kleine 30 kilometer blijven. Men kan natuurlijk
heel veel zeggen over de pendel. Dat men de pondel accepeteert als een verschijn
sel dat zijn plaats in onze maatschappij heeft ingenomen, betekent alleen dat mon
heeft moeten accepteren oen minder gunstige omstandigheid. Maar ik zou het voor
de mensen die in Fijnaart wonen en die, zoals U hebt gelezen in het sociologisch
rapport, in Fijnaart willen blijven v/onen, althans in onze streek, het alleen maar
gunstig vinden wanneer ze uiteraard op goede financiële voorwaarden goed werk
kunnen krijgen in eigen omgeving, in eigen sfeer en met eigen mensen. Men kan mis
schien in Halsteren zeggen dat ze blij zijn dat de pendel bestaat. Natuurlijk dat
kan ik me levendig voorstellen, Wij zijn hier ook erg blij dat de pendel bestaat
maar het is een gebrek aan beter. Zolang dat gebrek aan beter bestaat zullen wij
moeten proboren om dat gebrek op te hoffen en oen nog betere toestand scheppen.
Dat is ongeveer wat ik daarop wilde antwoorden.