- - 7 - Voor'die tijd was het nog steeds de weg met de 99 bochten on zoveel hebben wij er tooh echt nog niot geteld bij ons in de buurt, De heer Munters heeft veel gezegd over do toekomst en over het pendelen zelf, Ik ben het helemaal met U eens dat het een uitermate belangrijke beslissing is die wij nemen. Maar U moet het pendelen aan de andere kant ook weer niet klei neren, Het zal beslist een feit zijn, trouwens dat staat ook in het sociolo gisch rapport dat iedereen kan lezen, dat over het algemeen de mensen die pendelen wel gelukkig zijn met hun arbeid. Gelukkig maar, anders zou het er wel heel beroerd voor staan. Maar ik geloof wanneer de mensen kunnen kiezen, de financiële kanten nog even buiten beschouwing gelaten, dat ze dan toch in ieder geval veel liever met de bromfiets 5^7 minuten zouden rijden naar het nieuwe industrioterrein dan dat ze tot anderhalf uur in do bus moeten zitten. Bovendien hebt U gezegd dat in Amsterdam ook een uur moet worden gereden, ja dat kan ik mij bost voorstellen. Er zijn in Londen misschien nog wel andere omstandigheden. Maar wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich altijd zacht. Ik wil mij liever niet aan Amsterdam spiegelen. Bovendien zegt U dat Amsterdam nog risico's geeft op verkeersgebied. Ik rijd nog weleens zo'n enkele keer over de weg van Moerdijk naar Rotterdam en ik wil eerlijk bekennen, tegen de tijd dat alle bussen uit Rotterdam weer terug rijden naar het zuiden, dan is het nog niet zo heel rustig op die weg. Ban heb ik wel eens het idee dat ik extra moet opletten, misschien wel even goed als in Amsterdam, Ja, de West-Brabantse gemeenten hebben inderdaad vele plannen. Op zichzelf is dat helemaal niet kwaad, maar U moot natuurlijk nooit uit het oog verliezen, dat dit het onderdeel is van een provinciaal plan. Daarmee is er al vanuit 1s-Hertogenbosch een soort van sanctie gegeven op de plannen die wij hier hebben. Of eigenlijk doen wij hier niets anders dan het uitwerken van het provinciaal plan. Dat er een streekplan zou moeten zijn, een streekraad, dat zal misschien ook wel komen, We houden precies "bij wat we voor deze zaak uit geven, Wordt het dus een kwestie van gemeenschappelijke samenwerking en is men dus van oordeel dat vele instanties deze kosten moeten dragen, dan zal ongetwij feld het aandeel dat Fijnaart financieel *1 g«drag6n heeft wel opgenomen worden door deze nieuwe organisatie. Maar wij kunnen daar niet op wachten, U zegt ook geen industrie voor 1970 te verwachten. Dat betwijfel ik ten sterkste. Ik hoop zeer dat voor die tijd industrie zal kunnen worden aangetrokken. Dan komen wij op het terrein van de heer van Sprundel, zodra wij inderdaad iets definitief kunnen aanbieden. U hebt- even gepraat over samenwerking met de Brabantse Bandijk. Dit idee is er inderdaad bij ons geweest en we hebben het zeer ernstig overwogen of het niet mogelijk zou zijn om het hele industrieterrein binnen de dijk te halen. Dit stuit echter op onoverkomelijk bezwaren. Gezien het feit dat wij aan de haven komen te liggen met ons industrieterrein, zullen wij ook de dijk om de haven heen moeten gebruiken voor laad- en losplaats en wij zouden dus ook vérschillendo voorzieningen moeten maken op die dijk. En gezien het feit dat dat onmogelijk is op een waterkerende dijk is het voor ons ook onmogelijk om de Brabantse Bandijk te verzoeken de dijken te leggen om de industrieterrei nen heen, U moet aan de andere kant niet twijfelen aan de degeli^choid van do waterkering van de industrieterreinen want die zullen zeer goed bekeken worden en ik geef U de verzekering dat de dijken die het industrieterrein zullen om zomen een evengrote veiligheid zullen bieden als do dijken van de Brabantse Bandijk, U vraagt welke maatregelen er nu al genomen zijn om de mensen schade loos te stellen, wanneer zij eventueel hun bedrijf verliezen. Op dit ogenblik nog niet, maar het is ook nog niet opportuun. Wij zijn beslist niet van plan om morgen met Oranjestad te beginnen. Zodra er een toekomst opengaat voor aan koop en onteigening van gronden, dan zullen we onmiddellijk tegelijkertijd maatregelen moeten nemen om óf do mensen (wat zij dus dan zelf verkiezen) alleen financieel schadeloos te stellen óf ze inderdaad gelegenheid te geven om elders een bedrijf te beginnen. Daarbij denk ik dus aan bedrijven in hot Flevoland, de Zuiderzeepolders, Hetzelfde dus wat op Rozenburg ook is gebeurd. En zoals U vreet is er over het algemeen zeer sterk de neiging om mensen die onder deze i >i

Raadsnotulen

Fijnaart en Heijningen: 1934-1995 | 1960 | | pagina 19