- - 7 -
Voor'die tijd was het nog steeds de weg met de 99 bochten on zoveel hebben wij
er tooh echt nog niot geteld bij ons in de buurt,
De heer Munters heeft veel gezegd over do toekomst en over het pendelen zelf,
Ik ben het helemaal met U eens dat het een uitermate belangrijke beslissing is
die wij nemen. Maar U moet het pendelen aan de andere kant ook weer niet klei
neren, Het zal beslist een feit zijn, trouwens dat staat ook in het sociolo
gisch rapport dat iedereen kan lezen, dat over het algemeen de mensen die
pendelen wel gelukkig zijn met hun arbeid. Gelukkig maar, anders zou het er
wel heel beroerd voor staan. Maar ik geloof wanneer de mensen kunnen kiezen,
de financiële kanten nog even buiten beschouwing gelaten, dat ze dan toch in
ieder geval veel liever met de bromfiets 5^7 minuten zouden rijden naar het
nieuwe industrioterrein dan dat ze tot anderhalf uur in do bus moeten zitten.
Bovendien hebt U gezegd dat in Amsterdam ook een uur moet worden gereden, ja
dat kan ik mij bost voorstellen. Er zijn in Londen misschien nog wel andere
omstandigheden. Maar wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich altijd
zacht. Ik wil mij liever niet aan Amsterdam spiegelen. Bovendien zegt U dat
Amsterdam nog risico's geeft op verkeersgebied. Ik rijd nog weleens zo'n enkele
keer over de weg van Moerdijk naar Rotterdam en ik wil eerlijk bekennen,
tegen de tijd dat alle bussen uit Rotterdam weer terug rijden naar het zuiden,
dan is het nog niet zo heel rustig op die weg. Ban heb ik wel eens het idee
dat ik extra moet opletten, misschien wel even goed als in Amsterdam,
Ja, de West-Brabantse gemeenten hebben inderdaad vele plannen. Op zichzelf is
dat helemaal niet kwaad, maar U moot natuurlijk nooit uit het oog verliezen,
dat dit het onderdeel is van een provinciaal plan. Daarmee is er al vanuit
1s-Hertogenbosch een soort van sanctie gegeven op de plannen die wij hier
hebben. Of eigenlijk doen wij hier niets anders dan het uitwerken van het
provinciaal plan. Dat er een streekplan zou moeten zijn, een streekraad, dat
zal misschien ook wel komen, We houden precies "bij wat we voor deze zaak uit
geven, Wordt het dus een kwestie van gemeenschappelijke samenwerking en is men
dus van oordeel dat vele instanties deze kosten moeten dragen, dan zal ongetwij
feld het aandeel dat Fijnaart financieel *1 g«drag6n heeft wel opgenomen worden door
deze nieuwe organisatie. Maar wij kunnen daar niet op wachten, U zegt ook geen
industrie voor 1970 te verwachten. Dat betwijfel ik ten sterkste. Ik hoop zeer
dat voor die tijd industrie zal kunnen worden aangetrokken. Dan komen wij op het
terrein van de heer van Sprundel, zodra wij inderdaad iets definitief kunnen
aanbieden. U hebt- even gepraat over samenwerking met de Brabantse Bandijk. Dit
idee is er inderdaad bij ons geweest en we hebben het zeer ernstig overwogen
of het niet mogelijk zou zijn om het hele industrieterrein binnen de dijk
te halen. Dit stuit echter op onoverkomelijk bezwaren. Gezien het feit dat wij
aan de haven komen te liggen met ons industrieterrein, zullen wij ook de dijk
om de haven heen moeten gebruiken voor laad- en losplaats en wij zouden dus
ook vérschillendo voorzieningen moeten maken op die dijk. En gezien het feit
dat dat onmogelijk is op een waterkerende dijk is het voor ons ook onmogelijk
om de Brabantse Bandijk te verzoeken de dijken te leggen om de industrieterrei
nen heen, U moet aan de andere kant niet twijfelen aan de degeli^choid van do
waterkering van de industrieterreinen want die zullen zeer goed bekeken worden
en ik geef U de verzekering dat de dijken die het industrieterrein zullen om
zomen een evengrote veiligheid zullen bieden als do dijken van de Brabantse
Bandijk, U vraagt welke maatregelen er nu al genomen zijn om de mensen schade
loos te stellen, wanneer zij eventueel hun bedrijf verliezen. Op dit ogenblik
nog niet, maar het is ook nog niet opportuun. Wij zijn beslist niet van plan
om morgen met Oranjestad te beginnen. Zodra er een toekomst opengaat voor aan
koop en onteigening van gronden, dan zullen we onmiddellijk tegelijkertijd
maatregelen moeten nemen om óf do mensen (wat zij dus dan zelf verkiezen) alleen
financieel schadeloos te stellen óf ze inderdaad gelegenheid te geven om elders
een bedrijf te beginnen. Daarbij denk ik dus aan bedrijven in hot Flevoland,
de Zuiderzeepolders, Hetzelfde dus wat op Rozenburg ook is gebeurd. En zoals
U vreet is er over het algemeen zeer sterk de neiging om mensen die onder deze
i
>i