De heer Bomt Mijnheer de voorzitter, ik meen toch dat zo'n chef technische
dienst hot werk van Bouw- en woningtoezicht volledig kan overnemen. En
wanneer wij nu vandaag op zouden zeggen, dan zijn we nog een jaar gebonden
aan Bouw- en woningtoezicht. Dat is mijns inziens voldoende tijd om onze
nieuwe ambtenaar in te laten werken.
De heer Munters: Ik steun het voorstel van de heer Bom, voorzitter.
De heer Maris: Voorzitter, grotendeels is door U beantwoord wat ik wilde
vragen. Mijnheer Bom zegt dat we kunnen bodanken voor Bouw- en woning
toezicht, maar dat moeten we een jaar van te voren doen en dan kunnen we
eraf komen. Mijnheer de voorzitter U spreekt van drastische verlaging van
de kosten van Bouw- en woningtoezichtdat is toch eigenlijk ook noodza
kelijk, Tenslotte is het zo gelegen als wy als gemeente van 5000 zielen
ongeveer f, 30,000,uit moeten gaan geven, We hebben een gomeente-
opzichter en we krijgen een chef technische dienst en we geven dit bedrag
uit aan Bouw- en welstandstoezicht.
De voorzitterJa, dat wordt minder.
De heer Maris: Wordt dat inderdaad minder?
De voorzitter: Dat wordt inderdaad zeer drastisch minder.
De heer Maris: Wöthouder Bom spreekt er over om het op te zeggen. Daar
zou ik toch alles voor voelen. Als we een man met dergelijke capaciteiten
krijgen dan stel ik me voor dat hij de gemeente toch technisch volledig
voor kan lichten, u'
De voorzitter» Mijnheer Maris, in de eerste plaats moet ik dus in hot alge
meen zeggen over deze kwestie, dat de opzegging van Bouw- en woningtoezicht
op 11 ogenblik niet aan de orde is, In dit verband kan ik me voorstellen
dat U nu de wenselijkheid naar voren brengt om het eventueel op te zoggen,
We zullen in een volgende raadsvergadering, na dit grondig voorbereid te
hebben, dit aan de orde kunnen stellen. Maar het is op 't ogenblik dus
zo dat wij behoefte hebben aan een chef technische dienst. Die hebben we
nodig omdat wij do behoefte voelen om iemand dagelijks ter plaatse te
hebben die ons technisch kan voorlichten, bovendien iemand dus die qua op
leiding daar goed voor geschikt is en zo' iemand moet een redelijke tijd
hebben om zich hier in te werken, dat is een normale eis. Dus nu inderdaad
de behoefte in deze gemeente is om een chef technische dienst te hebben,
die qua opleiding in staat is, aan de nu langzamerhand zeer verzwaarde eisen
leiding te geven, stellen wij dus als college voor deze man te benoemen.
De heer van Dis: Mijnheer de voorzitter, U hebt zo juist gezegd dat het
punt opzegging Bouw- en woningtoezicht niet aan de orde was. Maar U moet
niet vergeten dat U in deze een phase hebt vergeten, In feite had U eerst
do raad moeten vrqren of ze er mee accoord ging om een technisch ambtenaar
aan te stellen. Wanneer dat gebeurd was, had van zelfsprekend do zaak van
Bouw- en welstand&oezicht dan direct behandeld kunnen worden. Maar U legt
ons hier iets voor: heren stem nu maar eens want burgemeester en wethou
ders hebben besloten - niet de raad - een technisch ambtenaar aan to stellen.
De voorzitter: Dat besluit is al genomen bij het besluit van de wijziging
salarisvorordening.
Do heer van Dis: Dit is niet formeel besproken in een vergadering. Wij had-
den natuurlijk kunnon zeggen: stop eventjes, U had ook dit punt oorder kun
nen behandelen dan het punt van wijziging salarisverordening, Zo hoort hot
tenslotte, U had eerst moeten vragen aan de Raad wat wij or van dachten
en of wij er accoord mee konden gaan een technisch ambtenaar aan te stol
len on dan hadden wij gezegd: ja. Dan haddon wij er direct het punt Bouw
en wolstandd;oezicht aan gekoppeld, want nu moeten we stemmen over een
persoon die vrij donken nodig te hebben. Maar de raad weet er tenslotte
niets van. Er komt alleen een briefje op tafel om er over te stemmen,
U treedt hier rechten van de raad en wettolijk zal deze vorm wel
gekozen kqnnen worden, maar ik acht hot niot do gebruikelijke weg van
zaken. Op ft ogenblik kan ik niot stemmen, want ik weet niet wat er met
Bouw- en woningtoezicht zal gebeuren.