Maar nogmaals»ik geloof dat het zeer onverstandig zou zyn om haasje repje»
terwijl we do man nog nauwelijks kennen en we op geen stukken na kunnen
zeggen hoe het zal gaan, van Bouw- en woningtoezicht congé te nemen en nu
alvast te gaan besluiten, We hebben nog een heel jaar voor ons en wij kun
nen die man rustig de kans geven zich goed in te werken en om zijn tecnisohe
visie te geven op deze kwestie van aansluiting of niet aansluiting.
Dan kunnen we dus, zoals de Fransen zeggen, met uitgerust hoofd een beslis
sing gaan nemen. Het is zeer zeker ook afhankelijk van het advies van deze
nieuwe chef technische dienst. Financieel zoals ik al gezegd heb zal het
niet zo zyn dat we er op achteruit gaan, ik donkeerder zelfs vooruit.
Wethouder Bom: Ja voorzitter, ik weet niet in hoeverre de mogelijkheid be
staat dit voorstel in stemming te brengen, maar overhaast is het in geen
geval. Wanneer wy vandaag besluiten, dan hebben we de ambtenaren van Bouw
en woningtoezicht nog een jaar in dienst.
De voorzitter: U moet niet vergeten dat Bouw— en woningtoezicht bouwkundig
is. Daarom heb ik gezegd op de vorige vergadering van de Kring dat wy
spoedig geen water— en wegbouwkundige meer nodig hebben van Bouw— en woning
toezicht, alleen maar bouwkundigen. Of een weg— en waterbouwkundige ook
direct in staat is het bouwkundig toezicht te doen, dat is voor my een
vraag. En dan is het de vraag of het in do toekomst voordeliger is on i.
-an te sluiten by een. gemeenschappelijke dienst, dan wel een eigen speciale
ambtenaar te hebben voor het bouwtoezicht. Daarom durf ik niet te adviseren:
laat Bouw— en woningtoezicht maar schieten. Maar ik geloof wel wanneer wy
de kant op gaan die wy wensen, zoals ook in het plan West-Brabant in het
nieuwe Westen is beschreven, dat het niet zo verschrikkelijk lang zal duren
of we kunnen inderdaad Bouw— en woningtoezicht missen, omdat we dan op
eigen benen moeten staan. Ik hoop dat dat meteen zal betekenen dat wy der
mate met bouwkundige zaken te maken krijgen dat wy een bouwkundig ambtenaar
volledig renderend kunnen aantrekken.
De heer van Dis: Mijnheer de voorzitter, is dan die candidaatskeuze wel goed
geweest? Deze mensen hebben geen bouwkunde. Dan had U mensen moeten nemen
die beide hadden, waterbouw- en bouwkunde.
De voorzitter: Eén man kan nooit het werk van 2 mensen doen.
De heer van Dis: Mijnheer de voorzitter, ik geloof dat die man ten opzichte
van bouwkunde ook nogal aardig onderlegd is.
De voorzitter: Hy heeft z'n ervaringen wel op dat gebied.
De heer van Dis: We kunnen dat zo wel stellen en kunt er wel een beetje
de nadruk op leggen, maar ik geloof niet dat dit het punt is waar de schoen
knelt. Die man is geloof ik voor beide capabel. En wanneer U zegt dat hy
niet voor beide capabel is, dan kan ik er helemaal m'n stem niet aan geven.
Ik kan volledig achter het idee van wethouder Bom staan, want de gemeente
wordt te zwaar belast op die punten. Wanneer U van ons vergt dat wy onze
stem hieraan geven, dan zou ik toch graag de gelegenheid krijgen om een
voorstel in te dienen. Dat stel ik als voorwaarde. Ik stel voor dat we voor
Bouw— en welstandstoezicht vandaag bedanken.
De voorzitterdian zou U dat voorstel tenminste 24 uur van te voren, volgens
het reglement van orde, schriftelyk hebben moetenindienen.
De heer van Dis: Laten we dit dan maar uitstellen tot een volgende verga
dering, dat is nog het enige voorstel dat ik dan kan doen.
De heer Munters? Mijnheer de voorzitter, we kunnen een voorwaarde stellen.
We kunnen overgaan tot het stemmen over aanstelling van een hoofd gemeente
werken onder voorwaarde dat we Bouw— en welstandstoezicht opzeggen.
De voorzitter: Volgens artikel 13 van het reglement van orde, punt 3 staat:
Andere voorstellen dan die buiten de oproepingsbrief zijn vermeld of over
eenkomstig lid 2 van dit artikel zijn gedaan, worden, tenzij de raad anders
besluit, niet aanstonds in behandeling genomen, maar tot de eerstvolgende
vergadering aangehouden.