de schoolgelden voor leerplichtige kinderen en de vermindering van
personele belasting.
Ik weet ook zeer wel dat ongeveer 70van de Gemeenten subjectieve
bijdrage geniet,ook dat het voorzieningspeil van onze gemeente voor
enige verbetering vatbaar is.Doch ten slotte mijnheer de voorzitter
wil ik er met nadruk op wijzen,dat het investeren van kapitaal in de
toekomst met verstand en wijs beleid geschiedde.Wanneer de huidige fi-
nanci'éle verhouding tussen rijk en gemeente ,waar ik zeer weinig bewon
dering voor heb,wordt gewijzigd en dit gebeurt mijns inziens ongetwij
feld, dan zal het gemeentelijk belastinggebied belangrijk worden uitge
breid en de sluitpost worden op de begroting.Maar dan zullen wij ook
van een verantwoord financieel beleid de vruchten plukken.
De heer van Dis zegt
Mijnheer de voorzitter laat ik beginnen met op te merken,dat deze be
groting nu niet bepaald in het teken van bezuiniging,noch dat er een
streven is naar gezondmaken der financiële toestand. In tegendeel,ik
moet constateren,dat men er prijs op stelt,om veel geld uit te geven
zonder er op te letten of de uitgaven direct noodzakelijk zijn en ge
daan worden voor een uitgesproken niet te missen belang der gemeente.
Tevens vraag ik mij af of de pro memorieposten geen grote tegenvallers
zullen geven,waardoor deze begroting straks een geheel ander beeld zal
geven als thans,waardoor in plaats van een positief een negatief saldo
zal ontstaanTevens moet ik de opmerking maken dat er te veel kapitaal
in onrendabele objecten terecht gekomen is,hetgeen in de toekomst voor
een gemeente zoals de onze funest kan worden.
Ik meen dan ook mijnheer de voorzitter dat de post onder volgnummer 3
een zeer wankelbare zuil is,aangezien de rekeningen van vorige dienst
jaren nog niet zijn afgesloten en met tekorten inplaats van baten te
voorschijn komen.
Ik zeide reeds dat ik niet kan zeggen dat de begroting in het teken
van de bezuiniging staatWanneer ik op volgnummer 24 een post van
f 1700.-aan porti aantref en op volgnummer 32 f 1214.-voor verlichting
en verwarming van het gemeentehuis en op volgnummer 34, f 450.- voor
tijdschriften en dagbladen,onder volgnummer 44 f 1000.- voor reiskos
ten, onder 48 f 1646,40 voor telefoonkosten, f 400.—voor commissie
vergaderingen die wij niet hebben onder volgnummer 52 en ik zou zo
kunnen doorgaan,dan kan ik niet aan den indruk ontkomen,dat men uit
gaat van de gedachte,WAAROM OOK NIET ik behoef het zelf niet te be
talen en de belastinggelden zijn er goed voor.
Mijnheer de voorzitter ,ik zou dan ook gaarne zien dat in het lopende
boekjaar dat inmiddels reeds voor een vierde verstreken is,blijk ge
geven wordt dat met meer eerbied,met geld van andere omgesprongen
wordt,ja,dat het geen wedloop wordt van de gemeenten onderling in het
veel,hetzij rendabel of onrendabel,investeren,van grote bedragen,
waarvan de noodzaak niet kan worden aangetoond.
Ten opzichte van de volgnummers 117 em 119 vraag ik mij af of het wel
juist is deze posten als inkomsten op de begroting te zetten.Ik meen
dat hiervan nog weinig terecht zal komen.
Betreffende volgnummer 126 zou ik de vraag willen stellen,hoe het
komt dat de uitgaven voor de schoolartsendienst een derde hoger ge^
raamd worden dan voor 1954.De memorie van toelichting zege wel dat
dit de aanslag is voor onze gemeente,maar er is niet vermeld waar de
oorzaak van deze verhoging ligt of kunnen wij hieruit reeds opmaken
dat de voorwanrden van deelname destijds door burgemeester en wethou
ders aan de ra.ad medegedeeld,niet overeenstemmen met de werkelijkheid?
Of is het beheer aldaar ook zo dat men uitgaat van het standpunt
de gemeente