de bouw vun 4 lokalen is dwaas,aldus de voorzitter en be
tekent wegsmijten van geld.
Wethouder Bom verklaart dat de houding van de wethouders
vorige keer is bepaald naar het advies van de inspecteur
van het lager onderwijs,Bij inzage van het advies dat nu
is uitgebracht was de zaak voor spreker klaar.Hij wil con
sequent handelen en refereert daarom aan de houding aange
bij de behandeling van deze zaak in de vergadering van 10
November 1950.
De heer B.P.Maris is van mening dat deze zaak in gemoedelij
sfeer besproken moet wordenDaarom wil spreker zijn stand
punt nog eens herhalen.De jaren na de oorlog gaven overal
een hoog geboortecijfer,niet alleen in deze gemeente maar
in het gehele land.Het idee van wethouder Bom verplaatst
de gemeentelijke autonomie naar de inspectie van het lager
onderwijs in Roosendaal.
Als een advies tegen de belangen van het onderwijs ingaat,
moet men steeds zelfstandig handelen.
Wethouder Bom zefet dat hij zich kan indenken dat de bewe
ring van de heer Maris slaat op het besluit van de vorige
vergadering.Daarom zal hij de raad die de heer Maris hem
gegeven heeft aannemen,ofschoon spreker er van overtuigd is| da
5e lokaal jaren renteloos zal staan.Wethouder Bom wil nu
consequent blijven wegens zijn houding in de vorige ver ga del
ging.
De heer J.T.Ardon verklaart door het antwoord van de voorzit
ter niet gerustgesteld te zijn.Als werknemer is hij voorstan
der van goed lager onderwijsomdat het gros van de mensen
het daarmee moet doen.Als zou blijken dat een 5e lokaal no-1
dig is»en spreker wil persoonlijk een grondig onderzoek in
stellen bij de ouders na r a-nleiding van de geplaatste
handtekeningen-dan kan hij met de bouw ervan accoord gaan.
Maar de heer Ardon is van de noodzaak niet overtuigd,omdat
handtekeningen die gezet zijn zonder garantiezeer gevaar
lijk zijn als basis.
De voorzitter herhaalt dat de handtekeningen voor waar wor
den aangenomen.
De heer Ardon stelt dan nogmaals voor naar de handtekeningen
een grondig onderzoek in te stellen.
De heer A.Hamers vraagt of de handtekeningen zijn van ouders
uit en rond FijnaartVoorts is spreker van mening dat wan
neer we meer woningen in Fijnaart zullen krijgen,binnen en
kele jaren het verwachte leerlingenaantal bereikt zal zijp.
Het zou spreker dan spijten dat hij aan de bouw van een 5e
leslokaal niet had meegewerktomdat hij als raadslid niet
voor het partij- maar voor het algemeen belang zit.
De heer Koomans van den Dries twijfelt niet aan de deugdelijk
heid van de handtekeningen,maar de verwachting die de heer
Hamers heeftbehoeft niet eens uit te komen.Ook zonder uit
breiding van het aantal woningen zal het verwachte leerlingen
aantal bereikt worden.
De heer J.D.C.Geuze zegt naar aanleiding van de bewering van
de heer Ardon omtrent de echtheid van d_e handtekeningen,dat
de betreffende lijsten toch voor de raadsleden ter inzage
hebben gelegen,hetgeen de heer Ardon ontkent.
Wanneer de voorzitter beweert dat deze handtekeninglijsten
inderdaad bij de raadsstukken ter inzage zijn gelegd,verklaart
de heer Ardon dat- dit niet het geval was toen hij de stukken
heeft ingezien.
De heer Weijnen zegt dat wanneer de voorzitter zou denken dat
spreker tegenstander is van de bouw van een 5© lokaal,hij het
mis heeft.Het 5© lokaal wordt te|vroeg gevraagd.Het 7e leer
jaar telt nu 3 leerlingen tot Mei toe,dan komen er meer,maar
dit duurt slechts 2 maanden.Het gemiddelde van 1951 zal bene
den 160 blijven.
De voorzitter zegt dat de gegevens van de leerlingen betrouw
baar zijn.
De heer Weijnen antwoordt dat het 5e lokaal beoordeeld moet
worden naar het gemiddelde aantal leerlingen over een heel
jaar.
Het voorstel van burgemeester en wethouders wordt dan door
de voorzitter gesplitst in 2 gedeelten en wel in
a.voorstel om medewerking te verlenen tot de bouw van een
5e leslokaal en
b.de bouw van een gymnastieklokaal af te wijzen.
Voorstel a,hierna in stemming gebracht zijnde, wordt met alge
mene stemmen aangenomen.
De heer Koomans van den Dries zegt het jammer te vinden dat
een dergelijk besluit niet in de vorige vergadering is geno
men. Dit uitstel kost de gemeente f 7000.-