öbnostid btJtf obnantojl 9b nsansm es eb toovto tets teH gnljfcfeTied rt tais iBisb xi3 nsToovilt/ Bri nsnnBXq flhJtsi gniTogeT osob als üu w foqoXogln 9b nsv n98ain9fTU9dog 9b noisog ttu naan low gan1 risv lu ilelooa 92StXwagnxn9if9T9d 6wu9tn .O.A.D bioooos XasTinoo rtr>\>' ttb no tTPsd ilus U gnlvelnerusa ssno ni refe/taws ob toov JiG ir.v egnibtid eb mo gniT9g9T ob nsv nonn^Xq sb iovo tod» to tri oiïi esob nas nsbaXcf bXsrfnegoXogiJTDw 9ib no7 rilIl9iani na 9ïrto9i o ngfiud isri Jt9it9c( oman JsB'ngiostdo abisvaloo aajfld 9teisnn930s n9f39tdo Bqfilïsrfosif 9b fiJt 9t9bnB hid bn9Jl9d ai9l ne ai ;ss9b ni sineortgp ob Jgo'i 9sno isfiü H9bTOw bï9ban9d loovioiri sib nsgnXXXoJanl abniiaove"' 9S9b obv noggui 9b tovo tioon ibbih nsTOii n9ial daaioiq lei noa o 9iaaimEiooanxi/i89d ni nsjtoTqBegToob 9bn90bIov iib ibioW noannm luudssdcqsdoe loo iori t*d XaitnXwfTijm noXXXw istiisioov 9b T99rintim ,9iioJ itbIb irt9 ±t0 sQ nfllr fori ni mo nomi na vu to 19jjxstoov 9b Ttssnnrxf jfnsb A.b.v.'t 9b nsv 9lfoBTÏ 9i Lwi)^ inS wiroTverr ubb bioow i9rf *t r n9vos tea tot nBBj>T9VO Ibs .Q isnoov 9b ïisog p.n9gXovi9V V ob nav eltOBit 9b anemsn gniwuorfoaod eneraogXB I9V9 9BBÏ9 f is Jflb ittVbhiuS WÜ01V9HI J'!9S (TBJT3 9t "I9VO 90di£sb 8n9TOvXA bgesag ai A.G.O i9ri nsv "ioiaiaovbioow ob *ioob nesgiori qo naag liw ni irioa-idar n9dd9ri P99W9t 3ii1ttbwt9v 9ib .baan ob ni n9gnlT9bnBT9v 9b novo .gni3lIov9d ob t9bno gnisinriiav no9 naibni ibbih neiëiaai/oaib i9in anarii igvonaab liw tXX ^ilioom enebnr ten ibiow b«i9oa9g 19ba nee ni nsionagsiioati tsaif n99 nav ia as elannoit nee ■■(nisludiev iabno iaiut i9in iib t*s ibniv nab ,n9b9tl Mtdisioov 9b nsorlntiM" dots 0861 nsgnifOTged nobodagnaa a no 9b isb ,bi09iaianoo9g nodd9rt [tW oloo o9 9bl9ia9g ab99ia gon jnitgggi 9b "ioob 9b nsnnid n9Tj9W9d 9jJtiÜ9om nee iib iab ano natoailaot r.iW uognXoiniussd oixilojtasboon bl9da93 iaat asw Jltilobtim lood nobnoig 9rioainriD9i qo gntl9b(iBri9dBgflitoi39d sQ t gnilioianngoi ni n9b9labaa"i alia ioov gabbim nèè qo nav boad 91 9i9idfl9ono3 iori lo 1b ano naqsïv ti* .nobuori nod n9gnl3l9Tq89d fiotj alriosla isb ,ii9l teri noiS9" .ai gsi/sri siaiut, noe gabbim law is9wnaa l9lal 9b fiBv sbtis 9"ob nav oabalabSBi nstJnovss 9b T^orinXiin ibiubnas na*1 liwtrorloaofl fnsmeglA qinrod iori pIboS q lainaa n99 n9t"Uibb aotoiiiXoq ob toov bi9dnog9X9S 9b lib ai sb "n0wijodo89d" oJ "luaJ—n9ii3 qsdoan99m':»g 9b ioov grisIsd naXqegniToia9vni i9ri 09 n9gniiOTgod ob iab iaai89d blodMtiXsfom sb tidTBaw aXIiuoloJioq tav .n9qqaiT9Vo n9XXtrs TaadXo ngalTow OTadno' 6T6X aniXobnadodegniioTggd 9b £id nsgnivruodoaod 9it9«i9gXa ssno ni - n99 nav ntts 9f TabnaiaToov bX9i8og jl^iXsbinb .Q.V.V 9b ilsari 3SS gswajJtiT nav gniggoXmo 9il(,iXoblus i!iT9b9T3 gnieiuT^ X9nnxfiaT9§nasioov-nT9ei9il 9b tot gni3d9Ti9d i9M :9bn9gXov ioif 9nTaag 83S ggwaitivXuBBXingdOMfl nav BnnA\isaTJan9b3 nav nu deze tunnels feit geworden zijn door de toezegging van de minister van Verkeer en Waterstaat en de uitwerking en voorbereiding van de plannen een aanvang gaan nemen, willen wij nogmaals benadrukken, dat de VVD voorstander is van een veilige scheiding van fietsers— en voetgangersverkeer. Wij kunnen ons niet verenigen met de voorgestelde simpele verhoging voor de voetgangers van 5 cm. Wij vinden dit voor zowel voetgangers als fietsers een gevaarlijke situatie. Dat in een bestaande bebouwde kom nooit een optimaal fietspadennet verwezenlijkt kan worden, realiseren wij ons. Met bestaande ontsluitingswegen moet evenwel rekening gehouden worden. In de gecombineerde commissievergadering ruimtelijke ordening en openbare werken hebben wij voorgesteld bij afsluiting van de Ridderstraat aan de oostzijde, de Achtervang te verbreden. Aangezien dit laatste door de omwonenden niet wordt gewenst en volgens u ook technisch niet uitvoerbaar is, zal de Ridderstraat aan de oostzijde voor alle verkeer open moeten blijven door verplaatsing van de tunnel ingang, ook al zal dit enigszins kostenverhogend werken. Wij mogen hierbij het doel van de tunnels niet vergeten, namelijk op een zo kort mogelijke termijn een veilige onderdoorgang voor fietsers en voetgangers te verwezenlijken waarvoor een zeer groot deel van de gemeenschap zich heeft ingezet. De gereconstrueerde Markt als zodanig is sinds enkele maanden voor alle verkeer opengesteld. Vroeg de V.V.D. bij de algemene beschouwingen vorig jaar om samen met de provincie goede fietsers- en voetgangers-oversteekmogelijkheden voor de Markt te vinden, tot op heden is oversteken van de Markt nog steeds een groot probleem. De thans aanwezige blokaanduidingen op de hoofdrijbaan en ventwegen en de borden "Let op" werken misleidend voor de overstekende voetgangers, die zulks voor zebrapaden aanzien. Hetzelfde geldt overigens ook bij de oversteek van het van Bergenplein bij de Rabobank in Noord. Parkprfin winkelcentrum. ^TVTTd. heeft~geen moeite met de aanleg van een parkeerterrein aan de zuidzijde van het winkelcentrum, temeer waaar een dergelijke parkeergelegenheid ook ten dienste kan staan van de Bisschopsmolenstraat. Een nieuw parkeerterrein aan de noordzijde van het winkelcentrum vindt de V V.D. een overbodige investering en wijst dit dus af. Centrale bushalte ^7-j—[^^diï^aan de raad van het ontwerp-investeringsplan 1980-1983 werd ons het voorstel gedaan de centrale bushalte aan te leggen de westzijde van de Anna van Berchemlaan, het zogenaamde Nobelaer parkeerterreinDe V.V.D. heeft dit afgewezen. Thans worden wij -onn^euw zonder inspraak- geconfronteerd met situering van deze centrale bushalte bij het Winkelcentrum. Dit verbaast ons te meer daar voor andere aanpassingen en veranderingen in onze gemeente, in spraakavonden worden georganiseerd. Ons duktdat een centrale bus halte een zeer belangrijk gegeven is. Bij gebrek aan inspraak luidt ze uitspraak: de meest geëigende plaats voor een centrale bushalte i^bij de uitgang van het Spoorwegstation, waar zeker mogelijkheden zijn ten oosten van dit station. ^„^.^frarage - gebouwen openbare werken. OÏ^dëïrlï^ïdstukr-ï11 lezen wij in het investeringsplan 1980-1983: uitbreiding brandweergarage 350.000,— in 1981, plus uitbreiding hoofdstuk VI) van de werkplaats Wipakker (gemeentebedrijven) „„et uitbreiding gemeentebedrijven aan de Wipakker. Met en een p.1»- wat misschien in een volgend investeringsplan nog aan de orde komt, en wij uw college in overweging op korte termijn te bezien of zowel brandweergarage als gebouwen gemeentewerken niet verplaatst kunnen worden naar de rand van onze gemeente. TeatiaaT o ai -i9vno g 9S9b fI9q901S 9' ÏEW 599W9g ai 9VB'"O - 201 -

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1979 | | pagina 365