- 61 - Vraag 71. Onlangs is een hinderwetvergunning verleend voor uit breiding van de vuilnisstortplaats tot 4,5 hectare. Door deze uitbreiding kan tot 1981 vuilnis gestort worden. (C.D.A.). Vraag 73. Het rijk subsidieert alleen veilige en aantrekkelijke fietsroutes als stimulans en voor fietspaden, die zijn opgenomen in een verkeerscirculatieplan, wordt 80% vergoed. Dit verkeerscireu 1 atieplan moet zijn goedgekeurd door de subsidiërende instantie. In onze gemeente wordt in het kader van het structuur plan een verkeerscirculatieplan voorbereid. Door de wet Uitkeringen wegen kan ook subsidie worden verleend voor fietspaden langs secundaire, tertiaire en quartaire wegen. Een secundaire weg is de Markt, waarvan het fietspad in de reconstructie van de Markt verwerkt is. Als tertiaire weg is aangewezen de Rijsbergsewegdie inmiddels met subsidie van een rijwielpad is voorzien. Als quartaire wegen komen in aanmerking voor aanleg van een fietspad de Zundertseweg en de Hilsebaan. Voor het fietspad aan de Zundertseweg is subsidie aangevraagd; het gedeelte binnen de bebouwde kom komt niet voor subsidie in aanmerking. Betreffende het aanvragen van subsidie voor de fietspaden aan Hilsebaan en Liesbosweg wordt gewacht tot de plannen gereedgekomen zijn. Met betrekking tot de Liesbosweg wordt een subsidie gevraagd voor een recreatieve functie. (C.D.A., van Kuijck) De voorzitter voegt eraan toe, dat het laatste het recreatieve ont- wi kkeli ngsplan behelst. Wethouder Luijkx vervolgt met vraag 69. Wij zijn het samen met de P.v.d.A. eens. Ons contact met de B.B.A. willen we bestendigen inzake het lokaal vervoer. Het busverkeer in de wijk Grauwe Polder wordt door de B.B.A. als positief ervaren (P.v.d.A.). Vraag 77. Het gemeentebestuur heeft het isolatieplan ingevoerd en zorgt tevens voor de voorlichting van energiebeperking. De gemeente wil ook zuinig en efficient gebruik maken van de grondstoffen en energie voorzieningen. Daarom is ook de mogelijkheid om 's-avonds een blok- systeem voor de verlichting van het gemeentehuis, teneinde tot be sparing van de elektriciteit te komen, bezien (P.v.d.A.). De vraag betreffende de km-vergoeding op bladzijde twee (zie boven) van de vragenlijst na vraag 77- Het is inderdaad een jaarlijkse vergoeding (P.v.d.A.). Vraag 63. De V.V.N. en de stichting Geologische aktiviteiten hebben verzocht om ruimte in de molen Zwartenberg. Het ligt in onze bedoeling aan de minister het verzoek te zenden om een bijdrage in de kosten voor aanpassing van die molen met betrekking tot deze twee verenigingen. De huurder van de molen vindt het gebruik door een vereniging onverenigbaar met het drogen (door de wind) van de molen tijdens de dagen, dat de molen niet draait. Voor het onderhoud is dit draaien namelijk noodzakelijk en het drogen eveneens. De verenigingen komen dan letterlijk op de tocht te zitten. Mevrouw Zuidwijk herinnert het college aan de Bisschopsmolen, die in gebruik is als winkel en toch wel eens draait. Wethouder Luijkx zegt, dat die molen ook altijd openstaat. Vraag 80. De aanduiding als zijnde een open riool wordt door ons tegengesproken. De Leurse Haven is de ontvanger van gezuiverd riool water uit de rioolwaterzuiveringsinstallatie en een onderdeel van de openwaterhuishouding. Verder wordt regelmatig onderhoud aan bermen gepleegd. Ook wordt de kop van de haven schoongehouden De zwaaikom wordt regelmatig ontdaan van opgehoopt vuil. Naar onze mening is er genoeg aandacht voor deze haven.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1979 | | pagina 223