- bh -
om een tussenrapport over het bestede krediet te krijgen.
Mevrouw Jacobs verwijst eveneens naar de notulen van december 1977,
maar hierui t blijkt juist, dat de burgemeester toezegt, dat indien er
een nieuw krediet noodzakelijk is, daarvan tijdig een voorstel in
de raadsvergadering besproken zal worden. Dat gebeurt nu.
De voorzitter bevestigt dit en wijst met nadruk op de variabele
kosten van zo1 n onderzoek, waardoor het eerste krediet al leen, en niet
definitief, 25.000 ,-- zou bedragen.
Dit was de zogenaamde kier, waarmee een langer en deskundig onderzoek
zou worden voorgesteld met een aanvul lend krediet aan de gemeenteraad
als de ontwikkelingen tijdens het onderzoek dit nodig zouden maken.
Mevrouw Zuijdwijk gaat niet accoord met deze overschrijding.
De heer Lucassen i s het eens met voorgaande spreekster en zegt ook
niet accoord te gaan met dit voorstel.
De voorzitter licht het voorstel toe met de vermelding, dat zowel het
col 1ege als de ambtenaren veel steun hebben van een organisatie
deskundige, wat ook in het rapport tot uitdrukking zal komen. Voorts
stelt hij, dat het gehele onderzoek onmisbaar voor de organisatie en
de voortgang van de organisatie geworden is en dat al op vele punten
verbeteringen bereikt konden worden.
Mevrouw Zuijdwijk wil het rapport en de evaluatie tegemoet zien,
maar zegt het niet eens te zijn met het dubbele van een vastgesteld
krediet zonder daarbij afbreuk te doen aan het verrichte werk. Zij
merkt op, dat op 19 december 1977 vaststelling geschiedde van slechts
de helft.
Hierop wijst de voorz i tter aan, dat de kosten van zo'n onderzoek
moeilijk te voorspel 1 en z i jn ,daar niet met zekerheid de problemen
opgesomd kunnen worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hierop overeenkomstig het voorstel
van burgemeester en wethouders en het advies van de commissie voor algemene
zaken bes 1ot en tot het beschikbaar stellen van een aanvullend krediet
in verband met te maken externe kosten bij het organisatie-onderzoek
in het gemeentelijk apparaat door vaststelling van de 3e wijziging
van de gemeentebegroting 1979 met dien verstande, dat de fractie's
van D166 en V.V.D. hebben tegengestemd.
De voorzitter schorst hierna de vergadering.
10. Na heropening is agendapunt 10 op de agenda het voorstel van burgemeester
en wethouders met advies van de commissie algemene zaken tot het
vaststellen van een reactie op de plannen tot reorganisatie van het
binnenlands bestuur.
De heer Breugelmans spreekt namens het C.D.A. zijn waardering uit
voor de door het college opgestelde nota met betrekking tot de t°6~
komstige reorganisatie vanhet binnenlands bestuur en vervolgt: "Wij
zijn van oordeel, dat deze nota weldoordacht en goed onderbouwd met
feiten en gegevens een bijdrage kan leveren om tot een verantwoorde
besluitvorming te komen. De fractie kan de visie van het college van
burgemeester en wethouders onderschrijven Wij mogen daarbij de aan
dacht vestigen voor een aantal belangrijke zaken:
ten eerste: ten aanzien van decentralisatie van rijkstaken de on
zekerheid dat delegatie, van rijk naar provincie en/of
gemeente en omgekeerd, van bevoegdheden het bijzonder
moeilijk maken een standpunt in te nemen.
Overheveling van gemeentelijke taken naar een hogere
bestuurslaag is naar onze mening alleen aanvaardbaar,
wanneer bepaalde taken inderdaad beter door een hoger
orgaan kunnen worden behartigd. Wij verzoeken het college
reeds nu waakzaam te zijn, om gemeentelijke bevoegdheden
te behouden;