- 29 - gemeente. Een dergelijke rondweg -zorgvuldig bekeken- behoeft geen grote inbreuk te maken op het milieu. Wat te denken van het milieu ten opzichte van de inwoners van Etten-Leur wanneer de oplossing voor rijksweg 256 gevonden wordt in een tunnel? Over de korte tunnel wensen wij niet te discussieren daar deze door de gemeenteraad, inclusief de V.V.D., met een royale meerderheid is afgewezen. Daar onze fractie reeds een duidelijke uitspraak gedaan heeft en deze nu in de algemene be schouwingen herhaalt, een rondweg om Etten-Leur heen -willen wij onze argumenten tegen een lange tunnel geven: - wat kost een dergelijk object? 3 a b malen zoveel als een rondweg; - hoe denkt men onze plaatselijk geplande wegenstructuur en onze verkeerscirculatie hierop te laten aansluiten; - ongelukken in tunnels zijn geen zeldzaamheden. Ongelukken bovengronds ook niet, maar de uitwijkmogelijkheden bovengronds zijn groter dan ondergronds; - over milieu gesproken: de afvoer van de uitlaatgassen uit de tunnel zal ook ergens terecht moeten komen; -waar blijft het vervoer van de gevaarlijke stoffen? Door de tunnel? Langs de parallelwegen door onze gemeente?; - een tunnel van bijna 2 kilometer lengte vergt jaren van ont wrichting van het verkeer, dat dan een weg moet gaan zoeken door de diverse straten. Er komen dagelijks zo1n 30.000 auto's, vracht- en tankwagens via rijksweg 256 door Etten-Leur. Hoe moet een en ander zo1n h a 5 jaren worden opgevangen? Mijnheer de voorzitter: in het belang van Etten-Leur hopen wij, dat wij hier duidelijk genoeg zijn met deze argumenten tegen een tunnel. De V.V.D. fraktie betreurt het, dat nog steeds geen duidelijke uit spraak van de gemeenteraad hierover gehoord is. Immers, het rapport "d'r om of d'r onder" is niet van gisteren, zelfs niet van eer gisteren, neen, het ligt al enige jaren op tafel. Overal in den lande heerst het streven het doorgaande verkeer uit de bebouwde kom te weren. Waarom dan niet in Etten-Leur? Bij aanleg van een rondweg zou de huidige oost-west verbinding kunnen worden omgebouwd tot een plaatselijke verbindingsweg, zoals wij ook straks een noord-zuid verbinding zullen krijgen. Is dit overigens niet altijd de bedoeling geweest, ook al bij de aanleg van rijksweg 256 door Etten-Leur? Voor wat het verdere verkeer in onze gemeente betreft, mijnheer de voorzitter, verwachten wij dat met de provincie goede oversteek- mogelijkheden voor de Markt gevonden zullen worden na de reconstructie. Ook de kruising Markt/Bisschopsmolenstraat/rijksweg is ons nog steeds een doorn in het oog vanwege de zeer korte groen-licht interval regeling voor het kruisende verkeer. De gemeentepolitie heeft reeds verschillende verkeersmaatregelen voorgesteld die zijn aangenomen. Mogen wij toch nogmaals uw aandacht vragen voor de uitgangen van de Scholengemeenschap aan de Guido Gezellelaan. Wij deden dit reeds bij de algemene beschouwingen eind 1975. Ons voorstel was destijds aan de zijde van de Stijn Streuvels1 aan een van de rijbaan duidelijk gescheiden fietspad aan te brengen, zodat verplaatsing naar de Guido Gezellelaan en de Couperuslaan slechts daarlangs kan plaatsvinden met fietsver- keer in beide richtingen, zodat het fietsverkeer niet meer rijen dik rechtstreeks op de vrij smalle Guido Gezellelaan komt, waar ook nog geparkeerde auto's staan. Ook hebben wij een aantal malen gewezen op de bochtenaanduiding op de Zundertseweg ten zuiden van de Sprundelsebaandie ons inziens

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1979 | | pagina 191