- 6 - in kranten van het voornemen van burgemeester en wethouders tot het houden van hoorzittingen voor hinderwetvergunningen. Wij stellen het op prijs regelmatig contact te hebben met de groeperingen die in deze gemeente actief zijn voor het milieu. Ook het kleine woonmilieu is zeer belangrijk. Wij hebben daarover regelmatig met verschillende wijken gesprekken en zullen in de komende jaren trachten zoveel mogelijk wensen die daarover leven en welke reëel zijn, te vervullen. Nu de persleiding, mede op ons aandringen, voor het industriëel afvalwater is aangelegd, begint de kwaliteit van het water van de Laakse Vaart aanzienlijk te verbeteren. Uw raad heeft overigens ook besloten om het vuilstorten stads gewestelijk te gaan regelen, zodat de vuilstortplaats in Etten-Leur binnen afzienbare tijd zal worden gesloten. Volksgezondhei d Overleg is gaande met het bestuur van de Stadsgewestelijke Gezondheidsdienst en de Gezondheidsdienst Etten-Leur over integratie per 1 januari 1980 van deze dienst in de stadsgewestelijke gezondheidsdienst. Hierdoor kan de weg vrij gemaakt worden voor de oprichting van een regionale schooladvies- en begeleidings dienst. Vanuit het onderwijs en het bij de dienst betrokken per soneel is hier sterk op aangedrongen. Wij zullen de ontwikkeling met betrekking tot de nieuwe situering van West-Brabantse ziekenhuizen met belangstelling volgen. Het belang van de patiënt staat voorop. Goede bereikbaarheid van een ziekenhuis is zo 1n direct belang van patiënt en bezoeker. Etten-Leur heeft ruimte én argumenten voor de bouw van een nieuw, in de regio goed bereikbaar ziekenhuis. Verkeer en vervoer. Grote moeilijkheid en onzekerheid blijft er over een definitieve oplossing (omleiding of tunnelbak) voor de Rijksweg. De minister zal dit jaar de tracénota afronden. De discussie zal zich toespitsen op het al of niet aantasten van het landelijk gebied. Het belang van het natuur-mi1ieu zal afge wogen moeten worden tegen het belang van het woonmilieu. Daarbij komen aspecten aan de orde zoals de schadelijke invloed van uitlaatgassen van 30-000 autds per dag op de gezondheid van hen die wonen en werken in de directe omgeving van de rijksweg, het risico van vervoer van gevaarlijke stoffen, de consequenties voor het doorgaande verkeer alsook voor het woonmilieu tijdens de eventuele aanleg van een tunnel, de bouw van een woonwijk Het Hooghuis met 1.500 woningen langs de rijksweg en de vraag of daar in de toekomst dan ook een tunnel gewenst is omdat immers ten zuiden van de rijksweg missiën ook nog gebouwd zal worden. Op dat moment -bij aanleg van bouwplaatsen ten zuiden en noorden van de rijksweg- ontstaat een zelfde situatie als er nu in het centrum is. Ook zal aangegeven moeten worden wat de consequentie is voor het autoverkeer, indien Etten-Leur geklemd raakt tussen drie groeisteden namelijk Breda, Bergen op Zoom en Roosendaal. Bovendien speelt het kostenaspect een grote rol Over de fiets-voetgangerstunnel is de laatste tijd veel gesproken. We hopen, dat de minister waar maakt wat hij ons heeft medegedeeld^ namelijk een spoedige aanleg van deze tunnel te willen bevorderen, los van de definitieve rijkswegoplossing. Het is van het grootste belang, dit jaar ernst te maken met de aanleg van fietspaden.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1979 | | pagina 168