- 2 -
In de korte tijd, dat u als nieuwe raad functioneert, hebt u
tijd noch moeite gespaard om u te verdiepen in de vele problemen
die zich nu eenmaal in een gemeente van deze omvang voordoen.
Nu wij lid zijn geworden van het Stadsgewest is het aantal
vergaderingen nog eens extra gestegen. De vraag rijst of de
bestuurder niet paal en perk moet stellen aan het vergaderen.
Er moet ook tijd overblijven voor studie, bezinning, verdieping
en rust.
De verantwoordelijkheid van bestuur drukt niet alleen steeds
zwaarder op de schouders van de bestuurders maar ook van het
ambtelijk apparaat. Ook zij ervaren, dat een groeiende gemeente,
veranderende maatschappelijke opvattingen, openheid en openbaar
heid en het steeds meer betrekken van raad en bevolking bij het
bestuur van deze gemeente, een zware wissel trekt op hun veer
kracht en inzet. Wij zijn gelukkig in de bevoorrechte positie
met een team van ambtenaren samen te werken, dat tijdig, des
kundig en loyaal inspeelt op deze toenemende druk. Een vereiste
is daarbij wel, dat de raad de middelen beschikbaar blijft
stellen om het ambtelijk apparaat aan te passen aan deze groei
en nieuwe inzichten.
Ons college is er van overtuigd, dat door het vroegtijdig betrekken
van raad, raadscommissies, belanghebbenden en bevolking bij voor
hen relevante beslissingen, een slagvaardig beleid mogelijk wordt
gemaakt. Pessimisten zien in het vroegtijdig inschakelen van
commissies en bevolking het inbouwen van vertragingen. De feiten
geven echter het tegendeel aan.
In 1978 zijn ondanks of dankzij deze nieuwe werkwijze een aantal
belangrijke beslissingen genomen. Zo is daar de al bijna 15 jaar
slepende kwestie van de reconstructie van de Markt opgelost, de
restauratie van het St. Paulushofje, die reeds jarenlang op zich
liet wachten, de bouw van een nieuw zwembad, het bouwrijpmaken
van het bestemmingsplan de Grient voor 560 woningen, het vaststellen
van het bestemmingsplan Achter de Molen voor 102 woningen, de
verwerving van de helft van alle gronden voor het nieuwe bedrijven
terrein, de bouw van een kleuter- en basisschool en van een L.O.M.-
school de bouw/verbouwing van de laatste fase van het gemeentehuis
en niet te vergeten de beslissing tot aansluiting bij het Stadsgewest
Breda. Alles bijeen heeft de raad voor 32.1^7.000,in 1978 aan
gelden gevoteerd.
Ook de interne organisatie van het ambtelijk apparaat en de relaties
met het bestuur worden door een stuur- en werkgroep bijgestuurd.
Daaruit zijn een aantal efficiënte maatregelen voortgekomen,
waarvan nu al de vruchten geplukt kunnen worden.
Ik ben bewust wat langer stil blijven staan bij de factoren die de
bestuurskracht van een gemeente bepalen omdat grotendeels op dat
kompas uw koers kan worden afgelezen.
Ik zal nu ingaan op een aantal aspecten van bestuur waarmee u in het
afgelopen jaar te maken hebt gehad of nog te maken zult krijgen.
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening.
In 1977 was er een aanwas van bevolking van 683 inwoners en in 1978
waren dat 450 inwoners, waardoor het inwonertal nu bedraagt 27.747.
Het door de raad vastgestelde huisvestingsbeleid werkt. Toch is en
blijft er zorg rondom het probleem van de woningzoekenden. In 1977
stonden er 980 op de lijst tegenover 1150 in 1978. Daarvan waren
ongeveer 100 rui1 aanvragen
Geconstateerd wordt, dat er meer inschrijvingen van alleenstaanden
en studenten zijn. Het beleid is er op gericht om hieraan het
komende jaar bijzondere aandacht te besteden, evenals ook aan de
daarvoor in aanmerking komende buitenlandse werknemers.