- 2 - In de korte tijd, dat u als nieuwe raad functioneert, hebt u tijd noch moeite gespaard om u te verdiepen in de vele problemen die zich nu eenmaal in een gemeente van deze omvang voordoen. Nu wij lid zijn geworden van het Stadsgewest is het aantal vergaderingen nog eens extra gestegen. De vraag rijst of de bestuurder niet paal en perk moet stellen aan het vergaderen. Er moet ook tijd overblijven voor studie, bezinning, verdieping en rust. De verantwoordelijkheid van bestuur drukt niet alleen steeds zwaarder op de schouders van de bestuurders maar ook van het ambtelijk apparaat. Ook zij ervaren, dat een groeiende gemeente, veranderende maatschappelijke opvattingen, openheid en openbaar heid en het steeds meer betrekken van raad en bevolking bij het bestuur van deze gemeente, een zware wissel trekt op hun veer kracht en inzet. Wij zijn gelukkig in de bevoorrechte positie met een team van ambtenaren samen te werken, dat tijdig, des kundig en loyaal inspeelt op deze toenemende druk. Een vereiste is daarbij wel, dat de raad de middelen beschikbaar blijft stellen om het ambtelijk apparaat aan te passen aan deze groei en nieuwe inzichten. Ons college is er van overtuigd, dat door het vroegtijdig betrekken van raad, raadscommissies, belanghebbenden en bevolking bij voor hen relevante beslissingen, een slagvaardig beleid mogelijk wordt gemaakt. Pessimisten zien in het vroegtijdig inschakelen van commissies en bevolking het inbouwen van vertragingen. De feiten geven echter het tegendeel aan. In 1978 zijn ondanks of dankzij deze nieuwe werkwijze een aantal belangrijke beslissingen genomen. Zo is daar de al bijna 15 jaar slepende kwestie van de reconstructie van de Markt opgelost, de restauratie van het St. Paulushofje, die reeds jarenlang op zich liet wachten, de bouw van een nieuw zwembad, het bouwrijpmaken van het bestemmingsplan de Grient voor 560 woningen, het vaststellen van het bestemmingsplan Achter de Molen voor 102 woningen, de verwerving van de helft van alle gronden voor het nieuwe bedrijven terrein, de bouw van een kleuter- en basisschool en van een L.O.M.- school de bouw/verbouwing van de laatste fase van het gemeentehuis en niet te vergeten de beslissing tot aansluiting bij het Stadsgewest Breda. Alles bijeen heeft de raad voor 32.1^7.000,in 1978 aan gelden gevoteerd. Ook de interne organisatie van het ambtelijk apparaat en de relaties met het bestuur worden door een stuur- en werkgroep bijgestuurd. Daaruit zijn een aantal efficiënte maatregelen voortgekomen, waarvan nu al de vruchten geplukt kunnen worden. Ik ben bewust wat langer stil blijven staan bij de factoren die de bestuurskracht van een gemeente bepalen omdat grotendeels op dat kompas uw koers kan worden afgelezen. Ik zal nu ingaan op een aantal aspecten van bestuur waarmee u in het afgelopen jaar te maken hebt gehad of nog te maken zult krijgen. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. In 1977 was er een aanwas van bevolking van 683 inwoners en in 1978 waren dat 450 inwoners, waardoor het inwonertal nu bedraagt 27.747. Het door de raad vastgestelde huisvestingsbeleid werkt. Toch is en blijft er zorg rondom het probleem van de woningzoekenden. In 1977 stonden er 980 op de lijst tegenover 1150 in 1978. Daarvan waren ongeveer 100 rui1 aanvragen Geconstateerd wordt, dat er meer inschrijvingen van alleenstaanden en studenten zijn. Het beleid is er op gericht om hieraan het komende jaar bijzondere aandacht te besteden, evenals ook aan de daarvoor in aanmerking komende buitenlandse werknemers.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1979 | | pagina 164