- 1 5B Dat zou toen een oplossing zijn geweest voor de problemen, waarmee we op dit moment nog zitten. Rijkswaterstaat achtte dat indertijd overbodig en miskende de verkeersdrukte op deze □laats Achteraf is de noodzaak hiervan nu wel gebleken. Intussen is getracht om een tunnel te verkrijgen voor het verkeer van luxe wagens enzovoorts ter hoogte van de Tomadofabriekwaar door de verkeerslichten bij het kruispunt Grauwe Polder en eigen lijk dit hele kruispunt overbodig zou zijn geweest. Ook aan deze oplossing werd achteraf meer waarde toegekend dan aanvankelijk werd verwacht Spreker verklaart zich tegen de aanleg van een tunnel voor de rijks- weq maar bepleit wel een tunnel onder deze wegen door en bestemd voor het fiets- en voetgangersverkeer, ter hoogte van de Fred, van Eedenstraat. Uitgaande van de kosten van 260 miljoen gulden voor de 1anqe tunnel en 120 miljoen voor de korte tunnel, wijst spreker op de kostenbesparing bij aanleg van deze fiets- en voetgangers tunnel van 3 miljoen en een rondweg,- niet door bosrijke gebieden-, van 60 miljoen gulden. Ook is hij van oordeel, dat de te verwachten problemen door ver- kpprsomlei dingen e.d. voor tunne1 aan 1 egmede gelet op de duur daarvan, niet onderschat mogen worden De voorzitter dankt de heer van Kuijck en verleent vervolgens het woord aan mevrouw Jacobs. Teneinde misverstanden te voorkomen, wijst zij allereerst op de wenselijkheid van het schrappen van het woordje "Primatf" ook op bladzijde 7 van het raadsvoorstel^ Deze opmerking wordt door de voorzitter in dank overgenomen. Mevrouw Jacobs herhaalt vervolgens nog even het standpunt van de fractie van het C.D.A., dat in de gecombineerde commissievergadering ook reeds naar voren gebracht werd, n.l. het steunen van het voor stel van burgemeester en wethouders. De fractie wil momenteel nog geen uitspraak doen over "D'r om of d'r onder", zoals in de desbetreffende nota uitgewerkt en stelt voor om in dezekeuze de plaatselijke bevolking te betrekken. Dat zou kunnen geschieden binnen de inspraakprocedure van het gemeentelijke structuurplan. Zij zou daarbij wel graag willen zien, dat het ver keerscirculatieplan daarbij dan reeds, in grote lijnen, wordt aan gegeven. Dat acht zij noodzakelijk voor het aanwijzen van de rijks weg als plaatselijke verbindingsweg. De voorzitter dankt mevrouw Jacobs en verleent het woord aan de heer Ackermansdie allereerst vaststelt, dat de locatie van de fiets voetgangerstunnel door het college, evenals door de minister van rijkswaterstaat is losgekoppeld van de problematiek van de rijksweg in de zin van "d'r om of d'r onder". De fractie van de P. v.d. A. wil daarom thans ook niet dieper op deze problematiek ingaan. Het standpunt van deze fractie, dat de uiteindelijke oplossing die voor deze problematiek gekozen wordt er een moet zijn die rekening houdt met de wensen terzake van de in woners van Etten-Leur en bovendien zo min mogelijk schade mag ver oorzaken aan natuur en milieu, wordt bekend geacht. Met betrekking tot de plaats van de fiets- en voetgangerstunnel heeft de fractie reeds in verschillende vergaderingen zijn standpunt naar voren kunnen brengen. Zich beperkende tot de besluitvorming deelt spreker mede, dat accoord wordt gegaan met het voorstel van het col lege.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 340