- 1 5B
Dat zou toen een oplossing zijn geweest voor de problemen,
waarmee we op dit moment nog zitten. Rijkswaterstaat achtte
dat indertijd overbodig en miskende de verkeersdrukte op deze
□laats Achteraf is de noodzaak hiervan nu wel gebleken.
Intussen is getracht om een tunnel te verkrijgen voor het verkeer
van luxe wagens enzovoorts ter hoogte van de Tomadofabriekwaar
door de verkeerslichten bij het kruispunt Grauwe Polder en eigen
lijk dit hele kruispunt overbodig zou zijn geweest. Ook aan deze
oplossing werd achteraf meer waarde toegekend dan aanvankelijk werd
verwacht
Spreker verklaart zich tegen de aanleg van een tunnel voor de rijks-
weq maar bepleit wel een tunnel onder deze wegen door en bestemd
voor het fiets- en voetgangersverkeer, ter hoogte van de Fred, van
Eedenstraat. Uitgaande van de kosten van 260 miljoen gulden voor
de 1anqe tunnel en 120 miljoen voor de korte tunnel, wijst spreker
op de kostenbesparing bij aanleg van deze fiets- en voetgangers
tunnel van 3 miljoen en een rondweg,- niet door bosrijke gebieden-,
van 60 miljoen gulden.
Ook is hij van oordeel, dat de te verwachten problemen door ver-
kpprsomlei dingen e.d. voor tunne1 aan 1 egmede gelet op de duur
daarvan, niet onderschat mogen worden
De voorzitter dankt de heer van Kuijck en verleent vervolgens het
woord aan mevrouw Jacobs.
Teneinde misverstanden te voorkomen, wijst zij allereerst op de
wenselijkheid van het schrappen van het woordje "Primatf" ook op
bladzijde 7 van het raadsvoorstel^
Deze opmerking wordt door de voorzitter in dank overgenomen.
Mevrouw Jacobs herhaalt vervolgens nog even het standpunt van de
fractie van het C.D.A., dat in de gecombineerde commissievergadering
ook reeds naar voren gebracht werd, n.l. het steunen van het voor
stel van burgemeester en wethouders.
De fractie wil momenteel nog geen uitspraak doen over "D'r om of
d'r onder", zoals in de desbetreffende nota uitgewerkt en stelt voor
om in dezekeuze de plaatselijke bevolking te betrekken. Dat zou
kunnen geschieden binnen de inspraakprocedure van het gemeentelijke
structuurplan. Zij zou daarbij wel graag willen zien, dat het ver
keerscirculatieplan daarbij dan reeds, in grote lijnen, wordt aan
gegeven. Dat acht zij noodzakelijk voor het aanwijzen van de rijks
weg als plaatselijke verbindingsweg.
De voorzitter dankt mevrouw Jacobs en verleent het woord aan de
heer Ackermansdie allereerst vaststelt, dat de locatie van de fiets
voetgangerstunnel door het college, evenals door de minister van
rijkswaterstaat is losgekoppeld van de problematiek van de rijksweg
in de zin van "d'r om of d'r onder".
De fractie van de P. v.d. A. wil daarom thans ook niet dieper op
deze problematiek ingaan. Het standpunt van deze fractie, dat de
uiteindelijke oplossing die voor deze problematiek gekozen wordt er
een moet zijn die rekening houdt met de wensen terzake van de in
woners van Etten-Leur en bovendien zo min mogelijk schade mag ver
oorzaken aan natuur en milieu, wordt bekend geacht.
Met betrekking tot de plaats van de fiets- en voetgangerstunnel
heeft de fractie reeds in verschillende vergaderingen zijn standpunt
naar voren kunnen brengen. Zich beperkende tot de besluitvorming
deelt spreker mede, dat accoord wordt gegaan met het voorstel van
het col lege.