- 129 - gesteld, dat dit in de eerste plaats een zaak is die binnen het col lege'moet plaatsvinden. Daarbij wordt verwezen naar verschillende gezaghebbende handboeken. Ook de heer Lucassen heeft volgens de voorzitter naar een handboek verwezen, doch de stelling uit het hand- boek voor gemeenteraadsleden dat "het de laatste tijd steeds meer voorkomt, dat de taakverdeling tussen de wethouders door de raad wordt vastgesteld" is volgens de juridische afdeling van de Vereni ging van Nederlandse Gemeenten zo te interpreteren, dat de schrijver van bedoeld artikel heeft bedoeld te zeggen, dat er een zekere tendens waarneembaar is, dat de taakverdeling tussen de wethouders door de raadsleden onderling besproken wordt. Ten aanzien van de verdere portefeuilleverdeling hebben wij in onze brief aan de heer Lucassen medegedeeld, dat op 29 mei en 23 augustus j.l. de leden van de gemeenteraad uitvoerig op de hoogte zijn ge steld van een door de stuurgroep secretarie-organisatie aanbevolen portefeuilleverdeling, welke vooraf uitvoerig besproken was in de ver gadering van de commissie openheid. Verder is er volgens de voorzitter in de brief nog een passage over de aanwijzing vsn het loco-burgemeesterschap, waarover wellicht wethouder Luijkx nog het een en ander kan zeggen. Tot slot eindigt de brief over de ervaring met betrekking tot een eventueel loco burgemeesterschap waarbij gesteld is, dat zeker een zittend wethouder bestuurlijke ervaring heeft, maar dat anderzijdsniet gesteld kan worden, dat een raadslid, die tevens fractievoorzitter is geweest, zonder be stuurlijke ervaring zou zijn. De voorzitter zegt toe een afschrift van de brief die aan de heer Lucassen is gezonden voor de raadsleden ter inzage te geven. De voorzitter geeft hierna het woord aan wethouder Luijkx, die zegt, dat voor de uitslag van het loco-burgemeesterschap graadmeter is ge weest de gevoelens in de fractie van het C.D.A. Daar niemand nog op- of aanmerkingen heeft op het voorstel van burge meester en wethouder met betrekking tot de taakverdeling en de aan wijzing van de eerste- en opvolgende loco-burgemeester wordt dit voor kennisgeving aangenomen. Overeenkomstig de voorstellen van burgemeester en wethouders, na de fractievoorzitters hierover gehoord te hebben wordt zonder hoofde lijke stemming besloten tot het instellen van de commissies van advies en bijstand aan burgemeester en wethouder, te weten: 1Al gemene zaken 2. Ruimtelijke ordening en economische zaken 3! Georganiseerd overleg in ambtenarenzaken k. Onderwijs- en welzijnszaken 5. Sport- en recreatiezaken 6. Algemeen financieel beheer^ belastingen en middenstandszaken 7. Woningbouw- en milieuzaken 8. Openbare werken en eigendommen. Vervolgens wordt overgegaan tot verkiezen van de leden en plaatsver vangende leden van de diverse commissies. De voorzitter deelt mede, dat hiervoor een speciaal stembiljet is ontworpen waarop, naast de reeds genoemde commissies ook het stadsgewest, de bestuurscommissie sociale zaken en de sub-commissie huisvesting zijn opgenomen, zodat de verkiezing kan plaatsvinden op één stembi1 jet De voorzitter deelt nog mede, dat de fractievoorzitters met deze wijze van stemming hun instemming hebben betuigd, waarna de raad besluit dit stembiljet te gebruiken. Mevrouw Jacobs zegt dat haar inziens thans gestemd wordt zowel voor de leden raadsleden van de betreffende commissie alsmede voor de ver-

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 311