- 84 - De heer Breugelmans merkt in dit verband nog op, dat zijn fractie voor de opening van de definitieve gebouwen voor de scholengemeenschap de suggestie heeft gedaan voor de bouw van een luchtbrug voor voetgangers en fietsers. Hij heeft thans geconstateerd, dat een aantal kamerleden van de V.V.D. dit als laatste hulpmiddel bij de minister willen voor stellen. Een definitieve oplossing zal in elk geval nog jaren duren. In afwachting daarvan zou op deze wijze de veiligheid van voetgangers en fietsers in belangrijke mate en op korte termijn bevorderd kunnen worden. Mevrouw Zui jdwijk zeg t een g© 1ijkluidend voo rstel, als zoju i s t d oo r de heer Breugelmans gedaan, te hebben wi1len doen. Zij heeft ook de vragen, die door de betreffende V.V.D.-leden zijn gesteld en leest deze nog eens voor. De voorzitter zegt naar aanleiding van de vraag van mevrouw Jacobs, dat het gemeentebestuur na het bezoek van de jongelui aan het ministerie, geen contact meer met hen heeft gehad. Uit de kranti werd vernomen, dat 0j- Q00P bepaalde toezeggingen zijn gedaan behoudens dan, dat men in ieder geval zeer veel aandacht voor de zaak heeft en dat er ook nog een bezoek gebracht zal worden aan de dienst in Den Bosch. Spreker deelt verder mee, dat ook het college, evenals de heer Lucassen, zijn sympathie heeft betuigd met de actie van de scholengemeenschap. Uit het chronologisch overzicht, dat aan de leden is overgelegd, moge al blijken, dat het college de laatste jaren terzake steeds actief is geweest. Ondanks het feit, dat deze weg door de gemeente loopt, heeft het gemeentebestuur in deze aangelegenheid niet het laatste woord en is het afhankelijk van de minister van verkeer en waterstaat. Spreker zegt gaarne toe, dat alle mogelijkheden, dus ook de luchtbrug, ernstig bestudeerd zullen worden om de verkeersveiligheid te verhogen. Onlangs heeft het college hierover nog een gesprek gehad met de dienst Rijkswaterstaat in Den Bosch. Spreker uit zijn waardering voor de wijze, waarop deze dienst probeert met de helaas te weinig mensen die zij beschikbaar hebben, aan deze zaak zoveel mogelijk te doen. Over het aanleggen van een fiets- en voetgangerstunnel onder de rijksweg zijn in januari j.l. nog voorstellen aan de minister gedaan. Op deze brief werd pas op 5 juni j 1gére:ageerd met de mededeling, dat de nota vertraagd is. Terzake zullen nadere voorstellen met meerdere cijfers onderbouwd, aan de minister worden gedaan. Van de dienst Rijkswaterstaat werd ook vernomen, dat de verkeers1ich- installatie op het moment wordt doorgelicht om te zien of ook ten aan zien daarvan nog maatregelen genomen kunnen worden om de verkeersvei ligheid te verhogen. Men onderzoekt tevens of een ontkoppeling van de installaties in deze bepaalde voordelen zal geven. Wij hebben ook de resultaten van dit onderzoek op de kortst mogelijke termijn opge vraagd De heer Lucassen geeft nog een exemplaar van een brief met een paar aanvullende vragen aan de minister, gesteld door de heren Zeevalking en Engwirda van D166 aan de voorzitter. De heer van Kuijck zegt, dat uit zijn correspondentie met het ministerie blijkt, dat de gemeente wel op eigen kosten een tunnel zou kunnen aan leggen De voorzitter zegt dat de minister dat niet officieel aan het gemeente bestuur heeft medegedeeld. Overigens is het college van oordeel, dat ook Rijkswaterstaat een groot belang heeft bij de verkeersveiligheid van deze weg, en dat het geheel afwentelen van het kostenaspect op de gemeente niet rechtvaardig zou zijn. De suggestie van de heer Geerts met betrekking tot een eventuele blokkade van de weg, wordt door de voorzitter ontraden,omdat daardoor de veiligheid in gevaar komt. Hij heeft juist zoveel respect voor de actievoerders van de scholengemeenschap,omdat deze zeer voorzichtig

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 258