- 6k -
gebleken is, buitengewoon veel geld kosten.
Over de financiële gevolgen willen wij alleen opmerken dat wij er
voorstander van zijn om de éénmalige bijdrage in 5 jaar af te schrijven,
ondanks dat er voldoende was begroot in 1978 voor een afschrijving
ineens. De krappe reserve voor kapïtaa1swerken kan hierdoor aangevuld
worden, wat weer andere perspectieven biedt.
Na deze opmerkingen en ondanks onze vragen, verklaart Appèl zich akkoord
met een toetreden tot het Stadsgewest Breda per 1 september 1978 met de
uitdrukkelijke wens dat het een vruchtbare samenwerking zal worden en
dat in financieel opzicht goed de vinger aan de pols gehouden zal worden,
zeker gezien de verruiming van het budget mede door toetreding van
Oosterhout, want elk onderzoek en elke taakuitbreiding kost vandaag de
dag meestal meer dan het rendement dat er per gemeente uit te halen is.
Mevrouw Zuijdwijk: Mijnheer de voorzitter. De V.V.D. Etten-Leur, over
wegende dat door zowel de Rijksoverheid als door de Provinciale Over
heid bij de voorbereiding van plannen voor West-Brabant steeds meer de
bestaande gewesten worden betrokken, meent dat wij niet afzijdig mogen
blijven staan met betrekking tot aansluiting bij het Stadsgewest. Wij
gaan er hierbij van uit dat de autonome functie van de gemeente
Etten-Leur gewaarborgd blijft.
Wij willen ons voorlopig neerleggen bij de afvaardiging van Etten-Leur
in het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest via de Zekluza, doch wij
blijven voorstander van een gekwalificeerde zetel van Etten-Leur in dit
Dagelijks Bestuur. Wij denken hierbij aan de nabije toekomst.
Wij vragen, zoals wij al eerder in de Commissie Algemene Zaken hebben
gedaan om betere en effectievere samenwerking van het Stadsgewest met
het Streekgewest West-Brabant in het contactorgaan te helpen bevorderen.
Met het college van burgemeester en wethouders zijn wij het eens, dat
de gemeenten Hoeven en Rucphen - indien zij dit wensen - de gelegenheid
geboden wordt, met betrekking tot de nog bestaande regelingen Schoolge
zondheidsd i enst Etten-Leur en omstreken, om daarin een eigen beslissing
te nemen met als streefdatum 1 januari 1980, of eerder indien verlangd.
Deze streefdatum is voor ons ook aanvaardbaar voor onze eigen toetreding
tot de Schoolgezondheidsdienst van het Stadsgewest.
Een toekomstige dépendance in Etten-Leur achten wij verantwoord.
Bij deze streefdatum van 1 januari 1980 hebben wij echter wel een aan
tekening: indien de gemeenten Hoeven en Rucphen eerder uit de thans be
staande Schoolgezondheidsdienst Etten-Leur en omstreken willen treden dan
genoemde streefdatum, vragen wij om opheffing van onze bestaande school
gezondheidsd ienst tezelfdertijd en toetreding tot de Dienst van het
Stadsgewest. De V.V.D. pleit er voor dat onze eigen afdeling Schoo1 psycho
logie dan tijdelijk wordt ondergebracht bij de Districtsgezondheidsdienst
van het Stadsgewest zolang er nog geen regionale Schooladvies- en bege
leidingsdienst is. Immers, als dit niet gebeurt dienen de vier over
blijvende gemeenten, te weten Rijsbergen, Zundert, Prinsenbeek en
Etten-Leur alleen op te draaien voor de kosten. Wij vragen met zeer veel
nadruk hiervoor uw aandacht.
Bij herhaling willen wij er op aandringen bij het Stadsgewest Breda
stappen te ondernemen de naam van dit gewest te willen wijzigen in
Streekgewest "De Baronie en omstreken".
Tot slot spreken wij de wens uit dat toetreding van Etten-Leur tot het
gewest met zijn gemeenschappelijke regelingen voor Etten-Leur dat zal
brengen wat wij er van mogen verwachten.
De heer Aerts: Mijnheer de voorzitter. In de jaren 1971/1972 werd de
samenwerking met het Stadsgewest Breda steeds afgewezen, omdat uit
werd gegaan van het standpunt van een groot gewest West-Brabant.
Provinciale Staten van Noord-Brabant sprak zich in 1972 ook uit voor één
groot Gewest West-Brabant. Na enkele jaren van rust is in 1976/1977 de
draad weer opgenomen om de gemeenten Etten-Leur en Oosterhout bij het