- 6k - gebleken is, buitengewoon veel geld kosten. Over de financiële gevolgen willen wij alleen opmerken dat wij er voorstander van zijn om de éénmalige bijdrage in 5 jaar af te schrijven, ondanks dat er voldoende was begroot in 1978 voor een afschrijving ineens. De krappe reserve voor kapïtaa1swerken kan hierdoor aangevuld worden, wat weer andere perspectieven biedt. Na deze opmerkingen en ondanks onze vragen, verklaart Appèl zich akkoord met een toetreden tot het Stadsgewest Breda per 1 september 1978 met de uitdrukkelijke wens dat het een vruchtbare samenwerking zal worden en dat in financieel opzicht goed de vinger aan de pols gehouden zal worden, zeker gezien de verruiming van het budget mede door toetreding van Oosterhout, want elk onderzoek en elke taakuitbreiding kost vandaag de dag meestal meer dan het rendement dat er per gemeente uit te halen is. Mevrouw Zuijdwijk: Mijnheer de voorzitter. De V.V.D. Etten-Leur, over wegende dat door zowel de Rijksoverheid als door de Provinciale Over heid bij de voorbereiding van plannen voor West-Brabant steeds meer de bestaande gewesten worden betrokken, meent dat wij niet afzijdig mogen blijven staan met betrekking tot aansluiting bij het Stadsgewest. Wij gaan er hierbij van uit dat de autonome functie van de gemeente Etten-Leur gewaarborgd blijft. Wij willen ons voorlopig neerleggen bij de afvaardiging van Etten-Leur in het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest via de Zekluza, doch wij blijven voorstander van een gekwalificeerde zetel van Etten-Leur in dit Dagelijks Bestuur. Wij denken hierbij aan de nabije toekomst. Wij vragen, zoals wij al eerder in de Commissie Algemene Zaken hebben gedaan om betere en effectievere samenwerking van het Stadsgewest met het Streekgewest West-Brabant in het contactorgaan te helpen bevorderen. Met het college van burgemeester en wethouders zijn wij het eens, dat de gemeenten Hoeven en Rucphen - indien zij dit wensen - de gelegenheid geboden wordt, met betrekking tot de nog bestaande regelingen Schoolge zondheidsd i enst Etten-Leur en omstreken, om daarin een eigen beslissing te nemen met als streefdatum 1 januari 1980, of eerder indien verlangd. Deze streefdatum is voor ons ook aanvaardbaar voor onze eigen toetreding tot de Schoolgezondheidsdienst van het Stadsgewest. Een toekomstige dépendance in Etten-Leur achten wij verantwoord. Bij deze streefdatum van 1 januari 1980 hebben wij echter wel een aan tekening: indien de gemeenten Hoeven en Rucphen eerder uit de thans be staande Schoolgezondheidsdienst Etten-Leur en omstreken willen treden dan genoemde streefdatum, vragen wij om opheffing van onze bestaande school gezondheidsd ienst tezelfdertijd en toetreding tot de Dienst van het Stadsgewest. De V.V.D. pleit er voor dat onze eigen afdeling Schoo1 psycho logie dan tijdelijk wordt ondergebracht bij de Districtsgezondheidsdienst van het Stadsgewest zolang er nog geen regionale Schooladvies- en bege leidingsdienst is. Immers, als dit niet gebeurt dienen de vier over blijvende gemeenten, te weten Rijsbergen, Zundert, Prinsenbeek en Etten-Leur alleen op te draaien voor de kosten. Wij vragen met zeer veel nadruk hiervoor uw aandacht. Bij herhaling willen wij er op aandringen bij het Stadsgewest Breda stappen te ondernemen de naam van dit gewest te willen wijzigen in Streekgewest "De Baronie en omstreken". Tot slot spreken wij de wens uit dat toetreding van Etten-Leur tot het gewest met zijn gemeenschappelijke regelingen voor Etten-Leur dat zal brengen wat wij er van mogen verwachten. De heer Aerts: Mijnheer de voorzitter. In de jaren 1971/1972 werd de samenwerking met het Stadsgewest Breda steeds afgewezen, omdat uit werd gegaan van het standpunt van een groot gewest West-Brabant. Provinciale Staten van Noord-Brabant sprak zich in 1972 ook uit voor één groot Gewest West-Brabant. Na enkele jaren van rust is in 1976/1977 de draad weer opgenomen om de gemeenten Etten-Leur en Oosterhout bij het

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 237