- 63 -
van"gesprekken tussen alleen colleges van burgemeester en wethouders" te
halen. Helaas moesten wij constateren dat ons eigen, toenmalige, college
deze "interesse" niet in dank heeft afgenomen er er van daadwerkelijke
medewerking nauwelijks sprake was.
Het Stadsgewest Breda werd een feit, Roosendaal en Bergen op Zoom
zochten troost bij elkaar in het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant,
Etten-Leur en Oosterhout bleven het ideaal nastreven van ineens één
Groot Gewest Noord-Brabant. Dit laatste aanvankelijk gesteund door Prov.
Staten en later bovendien nog in afwachting van de werkzaamheden van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken betreffende de bestuurlijke herindeling
van Nederland. Inmiddels buigt een nieuwe minister zich over deze zaken,
met weer andere ideeën over het aantal mini-provincieswaarbij de
mogelijkheid van een deling van Brabant in drieën niet uitgesloten wordt
geacht
De ontwikkelingen op andere niveau's gaan echter in snel tempo verder en
de noodzaak van het aanpakken van diverse zaken in groter verband (industrie,
brandweer, woningbouw, enz.) doen zich steeds sterker gevoelen. Vooral
ook de mening van het Rijk en Provinciale Staten om Groot-Gewestelijke
Zaken via het Stadsgewest Breda aan te kaarten en daarbij Oosterhout en
Etten-Leur automatisch in te sluiten, heeft ons gedwongen tot het besluit
uw college te laten "onderhandelen" met het Stadsgewest Breda; mede
gezien het feit, dat het Stadsgewest Breda het ideële standpunt van
"het streven naar één Gewest West-Brabant" onderschrijft.
Het voorstel om ons per 1 september 1978 aan te sluiten kunnen wij delen,
met dien verstande, dat wij er naar streven dat de datum van opheffing
van de Schoolgezondheidsdienst Etten-Leur e.o. zal samenvallen met de
oprichting van de Regionale Schooladvies- en begeleidingsdienst van
het Stadsgewest. En dat onze schoolpsychologen nu reeds aktief kunnen
deelnemen aan de tot standkoming van deze dienst.
Wij hopen daarbij dat de splitsing van onze Schoolgezondheidsdienst, met
als streefdatum 1 januari 1980, voor alle partijen gunstig zal verlopen.
Over het onderwerp "Bestuurlijke gevolgen" het volgende:
Wij zullen het streven van uw college naar een gekwalificeerde zetel in
het dagelijks bestuur krachtig steunen, maar zijn daarnaast zeer huiverig
voor politieke fractievorming zowel in het algemeen als in het dagelijks
bestuur. Er moet vermeden worden dat het Stadsgewest een "politiek machts
orgaan" wordt met de neiging te gaan functioneren als een 4e bestuurslaag.
Het gaat hier immers om een samenwerkingsverband, gevormd door vertegen
woordigers van de samenwerkende gemeenten. Die vertegenwoordigers zullen
zich moeten bezighouden met die zaken die zowel voor de afzonderlijke ge
meenten als voor het gewest van belang zijn, zonder dat daarbij een partij
politiek prevaleert. Bij het aanwijzen van de afgevaardigden zal daarom
gekeken moeten worden naar die raadsleden die de tijd en de nodige interesse
hebben om zaken, die van grote importantie kunnen zijn voor geheel West-
Brabant, op de voet te volgen en te begeleiden.
Als we verder kijken naar de inhoudelijke gevolgen van het toetreden tot
het Stadsgewest, in het bijzonder de taken die vallen onder Economische
Zaken, dan zien we dat hier aandacht besteed gaat worden aan o.a. acquisitie,
bedrijfsterreinenbeleid en sociaa1-economische planning. Dit gebeurt in
een bel eidsover1egcommissie
Uw standpunt om in deze commissie een directe vertegenwoordiging te eisen
kunnen wij ondersteunen. Wij vragen ons dan wel af of het niet mogelijk
is de werkzaamheden van het Bodemoverleg hierbij in te brengen. Wij vrezen
dat er anders te veel naast elkaar gewerkt gaat worden, wat bovendien
ook te veel mankracht opeist.
De kwestie van het Stadsgewestelijke Structuurplan zal zeer nauwkeurig
bestudeerd moeten worden in samenwerking met ons gemeentelijk structuurplan.
Omdat een Stadsgewestelijk plan op een ander niveau ligt en zeer zeker
geen optelsom is van gemeentelijke plannen, schuilt hier eerder het
gevaar van tegenstrijdige belangen dan van dubbele werkzaamheden. Hoewel
dit laatste wel voorkomen moet worden omdat deze zaken, zoals tot nu toe