- 61 - nissen te blijven, n.l. de bevordering van het grotere gewestelijke verband, wordt door een langer afzijdig blijven niet of nauwelijks gediend. Daarvoor zal de bestuurlijke herindeling van de Minister van Binnenlandse Zaken een oplossing moeten aandragen. Het ziet er naar uit, dat echter deze bestuurlijke herindeling nog wel 8 jaar op zich zal laten wachten. Rest ons vanavond, te oordelen en te besluiten over: 1. Tot wat treden wij toe en 2. Onder welke voorwaarden treden wij toe. Om met het laatste te beginnen. De financiële regeling en de over gangsregeling voor de Schooladvies en begeleidingsdienst zijn alles zins redelijk te noemen. De beschikbaarstelling van een dagelijkse bestuurszetel en de afvaardi ging in aantal naar de Gewestraad geven ook onzerzijds geen problemen. Rest de vraag: tot wat treden wij toe? Wij treden toe tot een gemeenschappelijke regeling tussen gemeenten met een bepaald takenpakket en een zekere bestuursstructuur. Het is duidelijk, dat takenpakket en bestuursstructuur op elkaar afgestemd dienen te zijn. De gemeenteraad van Breda heeft zich unaniem zodanig uitgesproken en ook vele andere gemeenten uit de regeling zijn die mening toegedaan. Wat is hierover de realiteit? Het takenpakket volgens de Nota Bestuursstructuur van 17 februari 1978 bestaat voor 2/3 deel uit taken met belangrijke en minder belangrijke maatschapp i jvi s ie-aspecten Een bestuursstructuur waarin deze maatschappijvisie aspecten tot hun recht komen wordt echter afgewezen. Een afvaardiging van de zwaarste gewesten heeft een bezoek gebracht aan minister Wiegel van Binnenlandse Zaken. Bij deze gewesten was een afvaardiging van het Stadsgewest. Het Stadsgewest rekent zich kennelijk tot de categorie zware gewesten. Als enige kende zij de politieke fractievorming niet, afgezien van hetgeen de progressieven eigener beweging tot stand hebben gebracht. Uit de vergelijking met andere gewesten blijkt trouwens, dat het ont breken van politieke fracties min of meer karakteristiek is voor de zuidelijke gewesten. De democratie lijkt daar in mindere mate te zijn doorgedrongen Welke bestuursstructuur zou meer in overeenstemming zijn met de geveeste- li jke taken? II. Het dagelijks bestuur zou een afspiegeling dienen te zijn van de ge westelijke bevolking. 2. De gewestraad zou, gezien de nogal complexe samenstelling van de ge meenteraden kunnen worden opgebouwd volgens de drie landelijke politieke stromingen en een onafhankelijke via een enquetering van de gemeente raadsleden, naar voorbeeld van de regeling die in de agglomoratie Eindhoven een tijdlang bevredigend heeft gewerkt.Verder zou naar onze mening kunnen worden volstaan met één enkele afvaardiging vanuit het college van burgemeester en wethouders en niet zoals nu de burgemeester plus een wethouder. Ook is het naar onze mening wenselijk, dat het vetorecht van iedere af zonderlijke gemeente met betrekking tot het aanvaarden van nieuwe taken wordt opgeheven en vervangen door een regeling waarbij een 2/3 of 3/^ meerderheid volstaat. Inschrijving op de nieuwe taak zou daarbij vrij kunnen worden gelaten. Betreffende nieuwe taken denken wij in de eerste plaats aan een milieu dienst, waarbij het Stadsgewest uitbreiding zou kunnen geven aan de provinciale dienst die op dit ogenblik duidelijk te zwak is. Alvorens wij de toetreding tot het Stadsgewest in stemming gebracht willen zien, zouden wij van de fracties in deze raad graag de mening horen ten aanzien van twee punten. a. Zijn zij met ons van mening, dat de bestuursstructuur van het Stads-

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 234