- 60 - Het zou zowel zakelijk als moreel niet verantwoord zijn indien Et ten-Leur zich hiervoor zou afsluiten. Onze fractie is dan ook van mening, dat we onze bevolking tekort doen en dat we tekort zouden schieten indien we hieraan voorbij zouden gaan. Het is voor ons ondenkbaar, dat we om welke politieke redenen dan ook, hieraan niet mee zouden doen. Zo is het ons bekend, dat de provincie in september a.s. met een nota zal komen welke als titel draagt "Hoofdlijnen ruimtelijk beleid West- Brabant". Het is ons eveneens bekend dat hierover blijvend overleg gevoerd zal worden echter niet met de gemeenten maar via de gewesten. Om deze redenen stemt onze fractie er graag mee in, toe te treden tot het Stadsgewest met handhaving van het eerder ingenomen standpunt, uit eindelijk te komen tot de vorming van één groot gewest West-Brabant. Vervolgens, willen wij niet nalaten, onze waardering uit te spreken over de wijze waarop u de mening van de vele commissievergaderingen overgebracht hebt aan de onderhandelingstafel bij het Stadsgewest en waaruit toch wel een aantal belangrijke besluiten zijn genomen: o.a. 1. een zetel in het dagelijks bestuur 2. een plaats in het kontaktorgaan West-Brabant, waardoor continu druk kan worden uitgeoefend om te blijven bevorderen dat één groot gewest West-Brabant tot stand gebracht wordt en dat er blijvend aandacht besteed kan worden aan de gemeen schappelijke problemen van het tussengebied Rucphen-Hoeven- Etten-Leur 3. De financiële situatie, waarover we overigens kort willen zijn. Een oorspronkelijke bijdrage van 10,50 terug gebracht naar 3,00 per inwoner en het is dan ook nog verheugend te vernemen, dat door toetreding van Oosterhout en Etten-Leur een extra ruimte ontstaat binnen de begroting van het Stads gewest, waarvan eenieder mee profiteert. Hoe dat bedrag besteed gaat worden, daar wordt pas over beslist, nadat de beide gemeenten zijn toegetreden. Verder hebben wij uit de diverse toelichtingen door u gegeven en uit de stukken die we mochten ontvangen, vernomen dat uitvoerig is gesproken in de vergaderingen van het Stadsgewest over de politieke fractie-vorming. Onze fractie erkent het gegeven, dat de Wet "gemeenschappelijke regelingen" dit niet toestaat. Wij erkennen ook dat de Stadsgewestraad geen vierde bestuurslaag mag worden en kunnen er dan ook volledig mee instemmen, dat de vertegenwoordigers van de Stadsgewestraad gekozen worden uit de raads leden van de aangesloten gemeenten, welke democratisch gekozen zijn. Het functioneren van het Stadsgewest steunt in principe op een samen werking van alle aangesloten gemeenten, ook de kleinste. En onze fractie is van mening, dat de inbreng van de kleinere gemeenten van groot belang is. Dit zou onherroepelijk in gevaar komen door politieke f racti e-vormi ng Wij betreuren het dan ook, dat de progressieve in de gewestraad, we hebben dit in de kranten kunnen lezen, tegen gestemd hebben tot toetreding van Oosterhout en Etten-Leur, omdat politieke fractie-vorming niet haal baar is gebleken. Onze fractie wil deze fout niet maken, we moeten er aan denken wat de gevolgen zijn als we "nee" zouden zeggen. Tot slot willen we nu reeds stellen, dat de afgevaardigden in de gewest raad van onze gemeente garant moeten staan, dat alvorens beslissingen te nemen in de gewestraad eerst tijdig wordt teruggekoppeld naar onze raad De heer Geerts:Mijnheer de voorzitter. Vanavond zal dan voor de gemeenten Oosterhout en Etten-Leur het besluit moeten vallen over de toetreding tot het stadsgewest Breda. De wenselijkheid tot een gecoördineerde aanpak van een aantal taken is ondertussen bijna tot een noodzaak uitgegroeid, daarover bestaat tussen de verschillende fracties in de raad dacht ik, geen twijfel. De oorspronkelijke reden van Etten-Leur om buiten gewestelijke verbinte-

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 233