- 59 -
a. de werkgelegenheid c.q. de werkeloosheid;
b. het verkeer;
c. het onderwijs;
d. de woningbouw;
e. de volksgezondheid.
Het rapport van het Nederlands Economisch Instituut uitgebracht in
1971 en getiteld "De bestuurlijke organisatie in West-Brabant hoe
en wanneer" geeft duidelijk de probleemstelling aan en pleit eveneens
voor de vorming van één gewest West-Brabant.
Dat de gegevens juist zijn gebleken en dat het toen ingenomen standpunt
om niet toe te treden tot het Stadsgewest en te blijven ijveren voor
één groot gewest West-Brabant, komt nog zeer recentelijk tot uiting
n.l. in dagblad de Stem van 20/4 '78. Ik citeer:
"Het V.V.D. Tweede Kamerlid drs. Ed Nijpels vermoedt dat minister
Wiegel van Binnenlandse Zaken nog voor het zomerreces van de Tweede
Kamer, dus voor eind juni, met een nota zal komen over de reorgani
satie van het binnenlands bestuur, waarin hij o.a. zal voorstellen
Noord-Brabant in drie kleinere provincies in te delen. Een van die
drie zal West-Brabant zijn met een oostelijke grens die ergens
tussen Breda en Tilburg zal liggen"
E i nde c i taat
Ook in de gemeenschappelijke regeling van het Stadsgewest Breda wordt
in de preambule bevestigd, dat het Stadsgewest het als zijn taak ziet
het blijven bevorderen van het tot stand komen van één gewest West-
Brabant.
Momenteel ontwikkelen zich 2 autonome gewesten. Dit wordt met name
veroorzaakt door het feit, dat het streekgewest "Westelijk Noord-Brabant
tot nu toe niet bereid is bevonden om het tot stand komen van één gewest
West-Brabant te bevorderen. Wij betreuren dit ten zeerste, omdat hierdoo
de problemen niet worden aangepakt zoals nodig is.
Etten-Leur zal ook nu een duidelijk standpunt in moeten nemen.
De pré-adviezen geven duidelijk de problemen aan, waarvoor Etten-Leur
zich geplaatst ziet. Wij willen ze hierbij nog een keer herhalen:
1. de gezondheidszorg
2. schooladvies en begeleidingswerk
3. brandweer
4. ruimtelijke ordening
5- openlucht-recreatie
6. afvalverwerking
7ui tzendbureau
8. mi 1ieu-d ienst
9- werkgelegenheid.
Vervolgens nog een aantal zaken die in de toekomst om intergemeenschappe
lijke samenwerking vragen.
De opsomming die ik u zojuist gaf is in feite nog maar een summiere op
somming, het zijn verzamelwoorden die veel inhoud hebben. Het zou te ver
voeren, indien we alle facetten hier uitvoerig zouden behandelen.
Toch wil ik niet nalaten met enkele voorbeelden mijn bedoeling in deze
du i del ijk te maken
Neemt u het hoofdstuk gezondheidszorg, daaronder resulteren zo'n 30 onde
delen, waarvoor de gemeente zorg moet hebben. Zo zal in de tweede helft
van dit jaar door het Stadsgewest een groots opgezet onderzoek worden ge
houden naar baarmoederhalskanker.
Een ander voorbeeld is o.a. het functioneren van de brandweerwaaronder
a. het realiseren van een verbindingsnetwerk
b. het opstellen van een brandrisicobeeld
c. het organiseren van een algemene hulpverleningsorganisatie
d. advisering op het gebied van brandpreventie
e. het verzorgen van opleidingen van het brandweerpersoneel.