- 59 - a. de werkgelegenheid c.q. de werkeloosheid; b. het verkeer; c. het onderwijs; d. de woningbouw; e. de volksgezondheid. Het rapport van het Nederlands Economisch Instituut uitgebracht in 1971 en getiteld "De bestuurlijke organisatie in West-Brabant hoe en wanneer" geeft duidelijk de probleemstelling aan en pleit eveneens voor de vorming van één gewest West-Brabant. Dat de gegevens juist zijn gebleken en dat het toen ingenomen standpunt om niet toe te treden tot het Stadsgewest en te blijven ijveren voor één groot gewest West-Brabant, komt nog zeer recentelijk tot uiting n.l. in dagblad de Stem van 20/4 '78. Ik citeer: "Het V.V.D. Tweede Kamerlid drs. Ed Nijpels vermoedt dat minister Wiegel van Binnenlandse Zaken nog voor het zomerreces van de Tweede Kamer, dus voor eind juni, met een nota zal komen over de reorgani satie van het binnenlands bestuur, waarin hij o.a. zal voorstellen Noord-Brabant in drie kleinere provincies in te delen. Een van die drie zal West-Brabant zijn met een oostelijke grens die ergens tussen Breda en Tilburg zal liggen" E i nde c i taat Ook in de gemeenschappelijke regeling van het Stadsgewest Breda wordt in de preambule bevestigd, dat het Stadsgewest het als zijn taak ziet het blijven bevorderen van het tot stand komen van één gewest West- Brabant. Momenteel ontwikkelen zich 2 autonome gewesten. Dit wordt met name veroorzaakt door het feit, dat het streekgewest "Westelijk Noord-Brabant tot nu toe niet bereid is bevonden om het tot stand komen van één gewest West-Brabant te bevorderen. Wij betreuren dit ten zeerste, omdat hierdoo de problemen niet worden aangepakt zoals nodig is. Etten-Leur zal ook nu een duidelijk standpunt in moeten nemen. De pré-adviezen geven duidelijk de problemen aan, waarvoor Etten-Leur zich geplaatst ziet. Wij willen ze hierbij nog een keer herhalen: 1. de gezondheidszorg 2. schooladvies en begeleidingswerk 3. brandweer 4. ruimtelijke ordening 5- openlucht-recreatie 6. afvalverwerking 7ui tzendbureau 8. mi 1ieu-d ienst 9- werkgelegenheid. Vervolgens nog een aantal zaken die in de toekomst om intergemeenschappe lijke samenwerking vragen. De opsomming die ik u zojuist gaf is in feite nog maar een summiere op somming, het zijn verzamelwoorden die veel inhoud hebben. Het zou te ver voeren, indien we alle facetten hier uitvoerig zouden behandelen. Toch wil ik niet nalaten met enkele voorbeelden mijn bedoeling in deze du i del ijk te maken Neemt u het hoofdstuk gezondheidszorg, daaronder resulteren zo'n 30 onde delen, waarvoor de gemeente zorg moet hebben. Zo zal in de tweede helft van dit jaar door het Stadsgewest een groots opgezet onderzoek worden ge houden naar baarmoederhalskanker. Een ander voorbeeld is o.a. het functioneren van de brandweerwaaronder a. het realiseren van een verbindingsnetwerk b. het opstellen van een brandrisicobeeld c. het organiseren van een algemene hulpverleningsorganisatie d. advisering op het gebied van brandpreventie e. het verzorgen van opleidingen van het brandweerpersoneel.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 232