- 51 -
9. Eveneens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten conform het
voorstel van burgemeester en wethouders met gunstig advies van de
commissie voor financiën en belastingen tot het beschikbaar stellen van
de benodigde kredieten genoemd in voorafgaande agendapunten door vaststel
ling van diverse begrotingswijzigingen.
10. De voorzitter deelt mede, dat geen nagekomen agendapunten in behandeling
genomen behoeven te worden.
11. De schriftelijke antwoorden die zijn gegeven op vragen, gesteld in de
vorige vergadering worden voor kennisgeving aangenomen.
Op de vraag van de voorzitter of er nog iemand gebruik wenst te maken
van de rondvraag zegt mevrouw Zuijdwijk:
"De V.V.D. heeft met verwondering zowel in De Stem als in Groot Etten-Leur
gelezen, dat de Scholengemeenschap bij de plaatsing van nieuwe leerlingen
uitgaat van een te groot aanbod van Mavo-1 eer 1ingensteunend op het "Mavo
advies". Dit is in tegenspraak met hetgeen men de ouders voorhoudt in het
programmaboekje van de school, n.l. (citaat): alle leerlingen krijgen in
deze periode (aanvang brugklassen) dezelfde leerstof, volgens dezelfde
methode, in hetzelfde tempo aangeboden en wel op "Havo-niveau". Na
afloop van de periode wordt nagegaan welke leerlingen dit tempo over
de gehele lijn niet kunnen volgen. Deze leerlingen krijgen daarna de
leerstof in een langzamer tempo en op Mavo-niveau (einde citaat).
Zo valt er nog meer te citeren. Verder wordt op de voorlichtingsavonden
aan de ouders verteld: de kracht van onze scholengemeenschap ligt
hierin, dat eenieder in de brugklas met een opleiding op Havo-niveau be
gint, een en ander onafhankelijk van een eventueel gegeven advies. De
scholengemeenschap laat er zich nl. op voorstaan, dat in het brugjaar een
objectieve beoordeling van de leerlingen plaats vindt.
Gezien het voorgaande is het ons niet duidelijk hoe op voorhand kan
worden gesproken van een te hoog mavo-aanbod, waar zulks pas aan het
einde van het brugklasjaar in zijn totaliteit kan worden vastgesteld.
Het is ons bekend, dat het voortgezet onderwijs in concreto niet
onder het gemeentebestuur valt. Waar echter 25 leerlingen uit Etten-Leur
tengevolge van deze afwijkende zienswijze als niet plaatsbare Mavo-
candidaten worden aangemerkt, kunnen wij ons met deze opvatting van de
Scholengemeenschap niet verenigen. Immers, iedere candidaat wordt beschouwd
als leerling van de brugklas en niet op voorhand als Mavo-candidaat
Voor deze "niet plaatsbare" leerlingen uit Etten-Leur is in Etten-Leur
geen andere mogelijkheid tot het volgen van voortgezet onderwijs als
gegeven wordt aan de betreffende Scholengemeenschap.
Houdt dit in, dat de gemeente Etten-Leur naast de aanwezige Scholen
gemeenschap voorzieningen moet gaan treffen voor die kinderen uit onze
gemeente die nu en in de toekomst geen plaats kunnen krijgen op de
reeds bestaande scholengemeenschap
Vervolgens zegt mevrouw Zuijdwijk:
"Bij brief van 28 februari 1978 -die wij voor deze raadsvergadering
hebben ontvangen, stelt u aan de orde, dat bouw van een kleuterschool in
de Grient nu toch wel gewenst is. U gaat uit van een zeker aantal kleuters,
hetgeen inhoudt, dat er een redelijk aantal jonge gezinnen zal komen te
wonen. In de Grient is ook rekening gehouden met de bouw van woningen
voor bejaarden.
Dit tesamen geteld, willen wij hier aan vastknopen, dat het geen overbodige
luxe zou zijn in de Grient dan ook nu over te gaan tot minimaal een
eenvoudige winkelvoorziening, een z.g. wijkwinkel. U hebt mij inder
tijd op een vraag, gesteld in de commissie Algemene Zaken, medegedeeld,
dat in de toekomst rekening gehouden kan worden met een eenvoudige
winkelvoorziening. Nu u toch besloten hebt voor te stellen in de Grient
wel een kleuterschool te bouwen, gezien uw prognose, wil ik u eveneens
vragen de eenvoudige winkelvoorziening mede aan de orde te stellen en