- 51 - 9. Eveneens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten conform het voorstel van burgemeester en wethouders met gunstig advies van de commissie voor financiën en belastingen tot het beschikbaar stellen van de benodigde kredieten genoemd in voorafgaande agendapunten door vaststel ling van diverse begrotingswijzigingen. 10. De voorzitter deelt mede, dat geen nagekomen agendapunten in behandeling genomen behoeven te worden. 11. De schriftelijke antwoorden die zijn gegeven op vragen, gesteld in de vorige vergadering worden voor kennisgeving aangenomen. Op de vraag van de voorzitter of er nog iemand gebruik wenst te maken van de rondvraag zegt mevrouw Zuijdwijk: "De V.V.D. heeft met verwondering zowel in De Stem als in Groot Etten-Leur gelezen, dat de Scholengemeenschap bij de plaatsing van nieuwe leerlingen uitgaat van een te groot aanbod van Mavo-1 eer 1ingensteunend op het "Mavo advies". Dit is in tegenspraak met hetgeen men de ouders voorhoudt in het programmaboekje van de school, n.l. (citaat): alle leerlingen krijgen in deze periode (aanvang brugklassen) dezelfde leerstof, volgens dezelfde methode, in hetzelfde tempo aangeboden en wel op "Havo-niveau". Na afloop van de periode wordt nagegaan welke leerlingen dit tempo over de gehele lijn niet kunnen volgen. Deze leerlingen krijgen daarna de leerstof in een langzamer tempo en op Mavo-niveau (einde citaat). Zo valt er nog meer te citeren. Verder wordt op de voorlichtingsavonden aan de ouders verteld: de kracht van onze scholengemeenschap ligt hierin, dat eenieder in de brugklas met een opleiding op Havo-niveau be gint, een en ander onafhankelijk van een eventueel gegeven advies. De scholengemeenschap laat er zich nl. op voorstaan, dat in het brugjaar een objectieve beoordeling van de leerlingen plaats vindt. Gezien het voorgaande is het ons niet duidelijk hoe op voorhand kan worden gesproken van een te hoog mavo-aanbod, waar zulks pas aan het einde van het brugklasjaar in zijn totaliteit kan worden vastgesteld. Het is ons bekend, dat het voortgezet onderwijs in concreto niet onder het gemeentebestuur valt. Waar echter 25 leerlingen uit Etten-Leur tengevolge van deze afwijkende zienswijze als niet plaatsbare Mavo- candidaten worden aangemerkt, kunnen wij ons met deze opvatting van de Scholengemeenschap niet verenigen. Immers, iedere candidaat wordt beschouwd als leerling van de brugklas en niet op voorhand als Mavo-candidaat Voor deze "niet plaatsbare" leerlingen uit Etten-Leur is in Etten-Leur geen andere mogelijkheid tot het volgen van voortgezet onderwijs als gegeven wordt aan de betreffende Scholengemeenschap. Houdt dit in, dat de gemeente Etten-Leur naast de aanwezige Scholen gemeenschap voorzieningen moet gaan treffen voor die kinderen uit onze gemeente die nu en in de toekomst geen plaats kunnen krijgen op de reeds bestaande scholengemeenschap Vervolgens zegt mevrouw Zuijdwijk: "Bij brief van 28 februari 1978 -die wij voor deze raadsvergadering hebben ontvangen, stelt u aan de orde, dat bouw van een kleuterschool in de Grient nu toch wel gewenst is. U gaat uit van een zeker aantal kleuters, hetgeen inhoudt, dat er een redelijk aantal jonge gezinnen zal komen te wonen. In de Grient is ook rekening gehouden met de bouw van woningen voor bejaarden. Dit tesamen geteld, willen wij hier aan vastknopen, dat het geen overbodige luxe zou zijn in de Grient dan ook nu over te gaan tot minimaal een eenvoudige winkelvoorziening, een z.g. wijkwinkel. U hebt mij inder tijd op een vraag, gesteld in de commissie Algemene Zaken, medegedeeld, dat in de toekomst rekening gehouden kan worden met een eenvoudige winkelvoorziening. Nu u toch besloten hebt voor te stellen in de Grient wel een kleuterschool te bouwen, gezien uw prognose, wil ik u eveneens vragen de eenvoudige winkelvoorziening mede aan de orde te stellen en

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1978 | | pagina 224