- 225 -
Met de aantekening, dat de fractie van de P.v.d.A. het niet eens is
met het onder a in het dictum van het besluit gestelde, wordt hierna
zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester
en wethouders en het advies van de commissie voor algemene zaken, besloten
tot vaststelling van het betreffende voorbereidingsbesluit. Tevens zal
hierbij de kanttekening gemaakt worden, dat met name in de diensten
sector de uitbouw van werkgelegenheid gezocht moet worden.
Hierna stelt de voorzitter de rijksweg aan de orde. Spreker noemt deze
weg een voortdurende doorn in het oog van iedereen die in Etten-Leur
woont en er doorheen rijdt; een belangrijke ruimtelijke en functionele
barriëre met, stedebouwkundig gezien, ook een geringe gebruiks- en
belevingswaarde. Uit de deskundige rapportage blijkt, dat er twee
alternatieven zijn, n.l.: "d'r om of d'r onder".
Als straks gekozen wordt, dan wil het college daaraan een inspraak
van de bevolking -die misschien kan samenlopen met de raad voor de
waterstaat, die een dergelijke inspraakprocedure kent - laten voorafgaan.
Thans moeten een aantal voorwaarden gesteld worden, waardoor de besluit
vorming ten aanzien van deze 2 alternatieven wat duidelijker wordt.
Ten tweede zullen wij moeten zorgen, aldus de voorzitter, dat de
procedure veel sneller gaat dan tot nu toe het geval was. Helaas hebben
wij daarop bijzonder weinig invloed. Toch dient daarop aangedrongen te
worden zeker nu er weer een nieuwe minister aan het bewind is gekomen.
Deze zaak dient eerder op het zgn. uitvoeringsschema geplaatst te worden.
Ten derde willen burgemeester en wethouders nog eens aan de minister
meedelen, dat er een onhoudbare situatie is, waardoor op korte termijn
van deze bewindsman een grote doortastendheid verwacht wordt met betrek
king tot de verbetering van de verkeersonveilige situatie.
Na nog wat dieper te zijn ingegaan op enkele punten uit het voorstel
deelt spreker mee, dat vandaag bericht werd ontvangen, dat detectoren
geplaatst mogen worden bij de verkeersregelinstallatie Couperuslaan/
Oude Bredaseweg.
De heer Geerts zegt, dat de uiteindelijke oplossing van de rijksweg
zo spoedig mogelijk moet worden gerealiseerd, terwijl deze ook aan een
aantal uitgangspunten zal moeten voldoen, zoals:
1. geen schade aan waardevolle natuurgebieden;
2." afdoende veiligheid bieden aan de locale verkeersafwikkeling en
3* een beperkte en aanvaardbare overlast aan de woonbebouwing.
Hij is van oordeel, dat deze criteria in het voorstel voldoende tot
uitdrukking zijn gebracht en spreker hoopt, dat van de zijde van rijks
waterstaat hieraan voldoende aandacht zal worden besteed, zodat de
inspraakprocedure later niet teveel problemen zal opleveren.
De heer van Kuijck zegt te hopen, dat de verantwoordelijke mensen
ten~~deze een iets verstandiger beleid zullen gaan voeren dan ze de
afgelopen jaren hebben laten zien. Bij de aanleg in 1965 heeft hij
met het toenmalige raadslid, de heer Braat, gestreden voor een volwaar
dige tunnel aan de Frederik van Eedenstraat. Dat achtte men toen over
bodig. Hij heeft verder al eens voorgesteld om in plaats van de stop
lichten bij de Tolhuislaan een tunnel te maken vanaf Tornado naar de
Grauwe Polder speciaal bestemd voor luxe auto's, brommers, fietsers enz.
omdat er een viaduct is voor vrachtwagens enz. Dat zou een ontlasting
betekend hebben voor de Bisschopsmolenstraat; de stoplichten aan de
Tolhuislaan waren overbodig geworden, terwijl de West-Zuid verbinding
voor een goede doorstroming zou kunnen zorgen. Helaas kwam dit plan
ook niet tot uitvoering, ofschoon begin dit jaar een van de ingenieurs
van rijkswaterstaat heeft opgemerkt, dat dit voorstel toch aanvaard
baar was en de rijksweg belangrijk ontlast zou hebben van de huidige
problemen. Hij hoopt, dat in de onderhavige zaak "regeren vooruitzien"
en "vooruitzien regeren" zal zijn.
Op een desbetreffende vraag van mevrouw Jacobs geeft de voorzitter