- 225 - Met de aantekening, dat de fractie van de P.v.d.A. het niet eens is met het onder a in het dictum van het besluit gestelde, wordt hierna zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders en het advies van de commissie voor algemene zaken, besloten tot vaststelling van het betreffende voorbereidingsbesluit. Tevens zal hierbij de kanttekening gemaakt worden, dat met name in de diensten sector de uitbouw van werkgelegenheid gezocht moet worden. Hierna stelt de voorzitter de rijksweg aan de orde. Spreker noemt deze weg een voortdurende doorn in het oog van iedereen die in Etten-Leur woont en er doorheen rijdt; een belangrijke ruimtelijke en functionele barriëre met, stedebouwkundig gezien, ook een geringe gebruiks- en belevingswaarde. Uit de deskundige rapportage blijkt, dat er twee alternatieven zijn, n.l.: "d'r om of d'r onder". Als straks gekozen wordt, dan wil het college daaraan een inspraak van de bevolking -die misschien kan samenlopen met de raad voor de waterstaat, die een dergelijke inspraakprocedure kent - laten voorafgaan. Thans moeten een aantal voorwaarden gesteld worden, waardoor de besluit vorming ten aanzien van deze 2 alternatieven wat duidelijker wordt. Ten tweede zullen wij moeten zorgen, aldus de voorzitter, dat de procedure veel sneller gaat dan tot nu toe het geval was. Helaas hebben wij daarop bijzonder weinig invloed. Toch dient daarop aangedrongen te worden zeker nu er weer een nieuwe minister aan het bewind is gekomen. Deze zaak dient eerder op het zgn. uitvoeringsschema geplaatst te worden. Ten derde willen burgemeester en wethouders nog eens aan de minister meedelen, dat er een onhoudbare situatie is, waardoor op korte termijn van deze bewindsman een grote doortastendheid verwacht wordt met betrek king tot de verbetering van de verkeersonveilige situatie. Na nog wat dieper te zijn ingegaan op enkele punten uit het voorstel deelt spreker mee, dat vandaag bericht werd ontvangen, dat detectoren geplaatst mogen worden bij de verkeersregelinstallatie Couperuslaan/ Oude Bredaseweg. De heer Geerts zegt, dat de uiteindelijke oplossing van de rijksweg zo spoedig mogelijk moet worden gerealiseerd, terwijl deze ook aan een aantal uitgangspunten zal moeten voldoen, zoals: 1. geen schade aan waardevolle natuurgebieden; 2." afdoende veiligheid bieden aan de locale verkeersafwikkeling en 3* een beperkte en aanvaardbare overlast aan de woonbebouwing. Hij is van oordeel, dat deze criteria in het voorstel voldoende tot uitdrukking zijn gebracht en spreker hoopt, dat van de zijde van rijks waterstaat hieraan voldoende aandacht zal worden besteed, zodat de inspraakprocedure later niet teveel problemen zal opleveren. De heer van Kuijck zegt te hopen, dat de verantwoordelijke mensen ten~~deze een iets verstandiger beleid zullen gaan voeren dan ze de afgelopen jaren hebben laten zien. Bij de aanleg in 1965 heeft hij met het toenmalige raadslid, de heer Braat, gestreden voor een volwaar dige tunnel aan de Frederik van Eedenstraat. Dat achtte men toen over bodig. Hij heeft verder al eens voorgesteld om in plaats van de stop lichten bij de Tolhuislaan een tunnel te maken vanaf Tornado naar de Grauwe Polder speciaal bestemd voor luxe auto's, brommers, fietsers enz. omdat er een viaduct is voor vrachtwagens enz. Dat zou een ontlasting betekend hebben voor de Bisschopsmolenstraat; de stoplichten aan de Tolhuislaan waren overbodig geworden, terwijl de West-Zuid verbinding voor een goede doorstroming zou kunnen zorgen. Helaas kwam dit plan ook niet tot uitvoering, ofschoon begin dit jaar een van de ingenieurs van rijkswaterstaat heeft opgemerkt, dat dit voorstel toch aanvaard baar was en de rijksweg belangrijk ontlast zou hebben van de huidige problemen. Hij hoopt, dat in de onderhavige zaak "regeren vooruitzien" en "vooruitzien regeren" zal zijn. Op een desbetreffende vraag van mevrouw Jacobs geeft de voorzitter

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 432