- 222 - Vanzelfsprekend zal er alles aan gedaan worden om de baden aantrekke lijk te maken voor het publiek. Wethouder Klep zegt, dat de toename van de kapitaalslasten, zoals dooïTde heer Geerts berekend, hem wat onwezenlijk voorkomt. Per slot van rekening hebben we in het verleden mede voor dit doel op de begro ting ook drie millioen kunnen besparen. Die ruimte zit er thans in de financiële mogelijkheden. In de toekomst kan hopelijk een dergelijk bedrag weer voor andere doeleinden gereserveerd worden. Naar aanleiding van de opmerking van de heer Fransen zegt spreker, dat de onroerendgoedbelasting nooit een sluitpost kan worden, dat is n.l. de post onvoorzien. In de praktijk dienen bij de samenstelling van de begroting de vaste bronnen van inkomsten allereerst bestemd te worden voor de aangegane vaste verplichtingen. Daarnaast wordt de huishoudelijke besteding van het restant bezien en wordt getracht een zo groot mogelijke sluitpost - post onvoorzien - te houden. Hieruit kunnen dan diverse kapitaalswerken worden gefinancierd. Als die post wat te klein wordt kan een verhoging van de onroerendgoedbelasting overwogen worden, maar dat staat dan weer in relatie met het inves teringsschema en de wens om de kapitaalswerken zo spoedig mogelijk te realiseren. He heer Fransen zegt nog niet overtuigd te zijn met betrekking tot zijn opmerking over de onroerendgoedbelasting. Als de exploitatielasten van o.a. het zwembad wat hoog worden, komt het probleem, dat de onroe rendgoedbelasting sluitpost van de begroting wordt. De exploitatie moet geschieden op grond van gezond financieel beheer. Naar aanleiding van een opmerking van mevrouw Jacobs bevestigt wet houder de Bruijn, dat de bouw van een groot bad o.a. voor internatio nale wedstrijden e.d., financieel niet haalbaar bleek te zijn. Daar niemand verder nog het woord verlangt, stelt de voorzitter vast, dat overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders en het advies van de commissies voor algemene zaken en sport en recreatie, zonder hoofdelijke stemming is besloten tot het beschikbaarstellen van het gevraagde crediet voor de bouw van een overdekt zwembad, de ver nieuwing van het huidige instructiebad en aanpassing van de bestaande filter-installatie voor zowel het instructie- als het openluchtbad Wet-houder de Bruijn dankt de raad voor dit besluit en spreekt de wenTinTtTl^rhët realiseren van dit plan een waardevolle bijdrage zal zijn in het voorzieningenpakket van deze gemeente. Hierna schorst de voorzitter de vergadering voor het houden van een kwartier koffiepauze. Na heropening van de openbare vergadering stelt de voorzitter het voorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit voor de uit breiding van het bedrijventerrein aan de orde. He heer W. Luijkx zegt overtuigd te zijn van de noodzakelijkheid van-dTïT^voorbereidingsbesluitToch meent hij te moeten attenderen op de vele jonge ondernemers die deze gronden thans bewerken. Hij stelt daarom voor om zo spoedig mogelijk een bestemmingsplan voor dit terrein vast te stellen, waardoor deze mensen dan weten waar ze aan toe zijn. Mevrouw Jacobs merkt op, dat het ETIN-rapport enorm de nadruk legt op dë^erkgelegenheidsfunctie van onze gemeente vanaf 1955. Zij stellen, dat door de ontwikkeling van de afgelopen jaren de gemeente in dezelfde richting moet doorgaan. Haar fractie kan déze mening niet delen. In verband met de afremming van de bevolkingsgroei van de gemeente, waartoe besloten werd na de structuurplaninspraak en door de onlangs aangenomen huisvestingsnota, zou ook de vestiging van bedrijven gematigd moeten geschieden. Zij zou verder graag willen weten welke waarde moet worden toegekend aan het bodemoverleg, waarbij een inventarisatie wordt gemaakt van de beschikbare bedrijfsterreinen in de gemeenten, die aan dit overleg meedoen.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 429