- 206 -
u de beantwoording van de vragen ter hand hebt genomen.
U hebt ons in staat gesteld om in alle rust uw antwoorden te kunnen
bestuderen. Dat het precies honderd antwoorden zijn zal wel op een
toevalligheid berusten.
Voor onze fraktie is er geen aanleiding om op de door u gegeven
antwoorden in te gaan.
We zijn van mening, dat de voor ons belangrijke kwesties door uw
college ruime aandacht krijgen en dat uw beleid in veel van deze
zaken overeenkomstig is met de visie van onze fracties.
Daarom zullen er onze fracties graag mee instemmen om de begrotingen
voor het dienstjaar 1978 goed te keuren en u toe te zeggen, om m
1978 constructief meeste werken aan het beleid, wat u hebt uitge-
St'op0de'tweede plaats, mijnheer de voorzitter, willen wij graag van deze
gelegenheid gebruik maken om met een enkel woord in te gaan op dealge-
mene beschouwingen van de P.v.d.A. en wel omdat de P.v.d.A. de enige
partij is in onze raad, die in zijn algemene beschouwingen een plaatsje
ingeruimd heeft voor de C.D.A. burgemeester, het C.D.A. en de Midden-
SifzUn van mening, dat de P.v.d.A. recht heeft op een eerlijk
antwoord onzerzijds.
Om met uw benoeming te beginnen, mijnheer de voorzitter zijn w,j blij
dat de P.v.d.A. u een sympathieke burgemeester vindt, die bovendien
nog bekwaam is en ook nog hard werkt. k r n a
Wij' hadden op zo'n post niemand anders verwacht. Dat echter het C.D.A.
dit ons heeft toebedeeld, kunnen wij niet onderschrijven omdat de
Kroon benoemd op voordracht van de Minister van Binnenlandse
Zaken en dit werkelijk iets anders is dan het C.D.A.
Op de tweede plaats, mijnheer de voorzitter, is het voor de P.v.d.A.
blijkbaar nog steeds een onverteerbare zaak, dat in Etten-Leur een
C.D.A. burgemeester is benoemd en dat gestoeld op het feit, dat een
P v.d.A.-burgemeester meer recht had gedaan aan de P.v.d.A.
Maar mijnheer de voorzitter, is er nu een burgemeester om recht te
doen aan een partij of is er nu een burgemeester die belangen van zijn
gemeente moet behartigen? Daarbij komt dat 13 van de 19 raadsleden abso
luut hebben geadviseerd om een C.D.A. burgemeester te benoemen.
Maar dit democratisch gebeuren isvoor de P.v.d.A. moeilijk te slikken,
zoals wel meer democratische beslissingen. p A
Tevens is het voor de P.v.d.A. onvoorstelbaar dat zo weng P.v.d.A.
burgemeesters worden benoemd. Ook hierin, mijnheer de voorzitter, delen
we niet de mening van de P.v.d.A.
De P v d A gaat uit van het aantal gemeenten, maar spreekt niet
over weike gemeenten. Wat denk je van b.v. Amsterdam - Rotterdam -
Eindhoven. Als we de verkiezingen bezien, mijnheer de voorzitter, dan
haalt de P.v.d.A. ruim 30% van de stemmen.
De recenste gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, welke
dateren van 1-10-1976 geven het volgende beeld:
Totaal zijn er 8A0 nederlandse gemeenten met een totaal inwonersaantal
Hierva^zi 1^151 gemeenten met k. 385-110 inwoners, waarover een P.v.d.A.
burgemeester is benoemd. Wij willen hiermee aantonen, dat de onvoor
stelbare politieke verhoudingen, waarover de P.v.d.A. in zijn algemene
beschouwingen spreekt door hen niet juist wordt geïnterpreteerd.
Bij het slot van de algemene beschouwingen van de P.v.d.A.,
miinheer de voorzitter, moet zonodig toch nog eens even nagetrapt worden
aan het adres van de Middengroepen. Dit is trouwens niet de eerste keer,
maar het komt politiek gezien natuurlijk goed uit zo vlak voor de
gemeenteraadsverkiezingen. Enkele maanden geleden konden we nog in
de kranten lezen, dat de P.v.d.A. lief was voor de Midden-Groepen.
Nu wordt de Middengroepen weer verweten, dat zij vaak een weinig
collectieve manier van optreden hebben.