- 183 -
wij als wegwerpartikelen te beschouwen. Tegenwerking van het Waterschap
West-Brabant op zo late termijn - de waterzuiveringsinstallatie is op
de bedoelde inspraak- en presentatie-avond aan de orde geweest - vinden
wij onaanvaardbaar.
In dit verband zij mede gezegd, mijnheer de voorzitter, dat de V.V.D.
zich met klem verzet tegen demping van het zwaaigat van de Leurse haven;
wij komen hier straks op terug. Wij zijn ook tegen de op genoemde inspraak
avond Brandseweg aangekondigde plannen voor een verbinding Zevenbergseweg -
Lichttorenhoofd door middel van een rechtstreekse kruising via het Van
Bergenplein. Naast ons verzet tegen demping van het zwaaigat van de Leurse
haven vinden wij een dergelijke kruising een verkeersonveiligheid op
roepende zaak.
Verkeer.
De gemeentepolitie is bezig verkeersonduidelijkheden in onze gemeente
recht te trekken. Dit is een positieve zaak. Desondanks blijven er nog
een aantal verkeersproblemen over. Het grootste daarvan is nog altijd
de rijksweg die onze gemeente in tweeën deelt. Nu het nog een lange
periode gaat duren - midden tachtiger jaren - eer een oplossing verwezen
lijkt gaat worden, zijn wij het met uw college eens, mijnheer de voorzitter,
dat de raad op korte termijn een uitspraak aan de Minister van Verkeer en
Waterstaat voorlegt, waarin de mogelijkheden worden aangeduid, die voor
de gemeente Etten-Leur aan een pakket van eisen zo goed mogelijk voldoen.
Een tijdelijke oplossing voor het overstekende fietsverkeer en het
voetgangersverkeer zou zeker onderzocht kunnen worden. Zoals wij ook al
in de Algemene Beschouwingen van de afgelopen jaren hebben gevraagd,
zou een oplossing bij de scholengemeenschap richting Guido Gezellelaan
geen overbodige luxe zijn. Wij verwachten^dat ook dit punt in het politie
onderzoek zal worden opgenomen. Ook komen wij wederom terug op de ons
inziens onjuiste interva1 - regel ing bij de kruising van de rijksweg bij
de Markt/Bisschopsmolenstraat. Wij verzoeken u nogmaals dit punt met
Rijkswaterstaat op te nemen. De tegenwerping dat er een file op de
rijksweg ontstaat bij een verlengde doorgangstijd, dient wel bewezen
te worden. Immers, de kruising aan de Couperus 1 aanwaar de stoplichten
niet in de groene golf zijn opgenomen, heeft een veel langere interval
periode. De daar aanwezige files op de rijksweg hebben kennelijk wel
de zegen van Rijkswaterstaat.
Nu het plan de Grient bouwrijp gemaakt wordt en woningbouw in het nabije
verschiet ligt, willen wij ook dit jaar terugkomen op de meerdere jaren
door ons gestelde punt, n.l. een AHOB installatie aan te vragen bij de
Nederlandse Spoorwegen. Zoals wij vernomen hebben, beloopt een dergelijke
aanvrage twee jaren. Het gaat niet aan in de toekomst in de bebouwde kom
een gelijkvloerse spoorwegkruising te handhaven, die niet optimaal be
veiligd is. Het is ons bekend dat de wegbreedte ter plaatse dan zeven
meter breed zal moeten worden.
Ook de Zundertseweg zal met het oog op de verkeersveiligheid een hoge
prioriteit moeten hebben.
Algemene voorzieningen.
Aan een aantal van onze vragen van de laatste jaren is voldaan. Wij denken
hier aan het plaatsen van meerdere banken in de gemeente, het opstellen van
gemeenteplattegronden langs de invalswegen, die nu op zeer korte termijn
geplaatst gaan worden, parkeerplaatsen voor invaliden en extra telefoon
cellen. Met betrekking tot dit laatste punt hebben wij, evenals andere
jaren, ook nu weer de vraag aan de P.T.T. te blijven verzoeken, mijnheer
de voorzitter, óók bij concentraties van bejaardenwoningen, die er al zijn
en die in de toekomst nog gebouwd gaan worden, telefooncellen te plaatsen.