- 183 - wij als wegwerpartikelen te beschouwen. Tegenwerking van het Waterschap West-Brabant op zo late termijn - de waterzuiveringsinstallatie is op de bedoelde inspraak- en presentatie-avond aan de orde geweest - vinden wij onaanvaardbaar. In dit verband zij mede gezegd, mijnheer de voorzitter, dat de V.V.D. zich met klem verzet tegen demping van het zwaaigat van de Leurse haven; wij komen hier straks op terug. Wij zijn ook tegen de op genoemde inspraak avond Brandseweg aangekondigde plannen voor een verbinding Zevenbergseweg - Lichttorenhoofd door middel van een rechtstreekse kruising via het Van Bergenplein. Naast ons verzet tegen demping van het zwaaigat van de Leurse haven vinden wij een dergelijke kruising een verkeersonveiligheid op roepende zaak. Verkeer. De gemeentepolitie is bezig verkeersonduidelijkheden in onze gemeente recht te trekken. Dit is een positieve zaak. Desondanks blijven er nog een aantal verkeersproblemen over. Het grootste daarvan is nog altijd de rijksweg die onze gemeente in tweeën deelt. Nu het nog een lange periode gaat duren - midden tachtiger jaren - eer een oplossing verwezen lijkt gaat worden, zijn wij het met uw college eens, mijnheer de voorzitter, dat de raad op korte termijn een uitspraak aan de Minister van Verkeer en Waterstaat voorlegt, waarin de mogelijkheden worden aangeduid, die voor de gemeente Etten-Leur aan een pakket van eisen zo goed mogelijk voldoen. Een tijdelijke oplossing voor het overstekende fietsverkeer en het voetgangersverkeer zou zeker onderzocht kunnen worden. Zoals wij ook al in de Algemene Beschouwingen van de afgelopen jaren hebben gevraagd, zou een oplossing bij de scholengemeenschap richting Guido Gezellelaan geen overbodige luxe zijn. Wij verwachten^dat ook dit punt in het politie onderzoek zal worden opgenomen. Ook komen wij wederom terug op de ons inziens onjuiste interva1 - regel ing bij de kruising van de rijksweg bij de Markt/Bisschopsmolenstraat. Wij verzoeken u nogmaals dit punt met Rijkswaterstaat op te nemen. De tegenwerping dat er een file op de rijksweg ontstaat bij een verlengde doorgangstijd, dient wel bewezen te worden. Immers, de kruising aan de Couperus 1 aanwaar de stoplichten niet in de groene golf zijn opgenomen, heeft een veel langere interval periode. De daar aanwezige files op de rijksweg hebben kennelijk wel de zegen van Rijkswaterstaat. Nu het plan de Grient bouwrijp gemaakt wordt en woningbouw in het nabije verschiet ligt, willen wij ook dit jaar terugkomen op de meerdere jaren door ons gestelde punt, n.l. een AHOB installatie aan te vragen bij de Nederlandse Spoorwegen. Zoals wij vernomen hebben, beloopt een dergelijke aanvrage twee jaren. Het gaat niet aan in de toekomst in de bebouwde kom een gelijkvloerse spoorwegkruising te handhaven, die niet optimaal be veiligd is. Het is ons bekend dat de wegbreedte ter plaatse dan zeven meter breed zal moeten worden. Ook de Zundertseweg zal met het oog op de verkeersveiligheid een hoge prioriteit moeten hebben. Algemene voorzieningen. Aan een aantal van onze vragen van de laatste jaren is voldaan. Wij denken hier aan het plaatsen van meerdere banken in de gemeente, het opstellen van gemeenteplattegronden langs de invalswegen, die nu op zeer korte termijn geplaatst gaan worden, parkeerplaatsen voor invaliden en extra telefoon cellen. Met betrekking tot dit laatste punt hebben wij, evenals andere jaren, ook nu weer de vraag aan de P.T.T. te blijven verzoeken, mijnheer de voorzitter, óók bij concentraties van bejaardenwoningen, die er al zijn en die in de toekomst nog gebouwd gaan worden, telefooncellen te plaatsen.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 390