- 181 - De voorzi tter dankt mevrouw Jacobs voor haar betoog en geeft het woord aan de fraktievoorzitster van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, mevrouw Zuijdwijk. Mijnheer de voorzitter: De ons aangeboden ontwerp-begroting voor het jaar 1978 beloopt een totaal van ruim 46 miljoen gulden, kasvoorzieningen en het zogenaamde verreken- hoofdstuk niet inbegrepen. Door besnoeiingen op de oorspronkelijke begrotingen van de diverse afdelingen en bedrijven hebt u het tekort kunnen terugbrengen tot 56.000,--, welk bedrag gevonden zal moeten worden dank zij de jaarlijkse aanpassing van de reinigings- en riool rechten én de aanpassing van de onroerend goedbelastingenWat dit laatste betreft, mijnheer de voorzitter, zien wij toch gaarne een terughoudend beleid ten aanzien van de verhoging van de onroerend goed- belasting. Een terughoudend beleid is geboden, zowel tegenover de burgers alsook omdat anders het plafond veel te gauw bereikt wordt, waardoor de gemeente het met de invoering van de onroerend goedbelasting verworven afwegingsbeleidinstrument weer zou verliezen. De onroerend goedbelasting is géén instrument tot inkomensoverdracht. Door de minder snelle groei van Etten-Leur komt nu ook een aanmerkelijk lager bedrag in het kader van bevolkingsverloop in de gemeentekas. Credietbewaking in een tijd van stijgende uitgaven en in verhouding aanzienlijk minder stijgende inkomsten zal steeds stringenter moet worden toegepast. Zelfs een gemeente kan het geld maar één keer uit geven en een prioriteitenlijst van een in 1978 uit te voeren inves teringsbeleid vraagt dan ook om afweging van de diverse plannen, bezien in het kader van de dekkingsmiddelen. Zoals wij het afgelopen jaar al meerdere malen aan de orde hebben gesteld, ligt hier een taak voor de commissie financiën. Voor alle kapitaa1scredieten die de raad bereiken moet de dekking van de nadelige exploitatielasten gepasseerd worden in de commissie financiën. Zo ook alle begrotingswijzigingen als de dekkingsmiddelen om financiële redenen ontoereikend zijn om de wijziging te laten doorgaan. Er moet een duidelijke budgetbewaking zijn. De bouw van een eventueel tweede overdekt zwembad, waarop overigens voor dit zou kunnen doorgaan, behoorlijk gesnoeid zal moeten worden wat betreft bouw èn exploitatie, dient eveneens voor crediet en dekkingsmiddelen te worden bekeken in de commissie financiën. Wij juichen het toeadat de gemeente Etten-Leur een beleid voorstaat van een gevariëerd aanbod van voorzieningen, maar wij zijn ons er ook van bewust, dat tegenover het percentage groei van de exp1oitatiel as ten,een zeer klein percentage groei van de inkomsten staat, waardoor het gat tussen uitgaven en inkomsten steeds groter wordt. In hoeverre is het maatschappelijk nut van deze voorziening b.v. afgewogen tegen de te verwachten extra exploitatietekorten, die uiteraard een extra aanslag zullen doen op de beurs van de burgers. Met andere woorden dus zal zulks weer worden opgevangen door verhoging van een of andere gemeentelijke belasting? Wij moeten voorkomen^dat investeringen in de kapitaa1 sector en de exploitatie daarvan ten koste gaan van andere voorzieningen die eveneens een hoge prioriteit hebben. Aangegane verplichtingen ten opzichte van nadelige exploitatielasten kunnen in de toekomst niet meer worden teruggedraaid. Ook te verwachten overschrijdingen van begrotingen dienen tijdig bekend te zijn. Het gaat soms over grote bedragen: 3 a 4 procent van een miljoen gulden is nog altijd 30.000,-- a 40.000,--, waarvoor dekkingsmiddelen gezocht moeten worden. Bestemmingsplannen Woningbouw Bestemmingsplannen leiden in het algemeen een traag leven. Bij een enkel plannetje zouden we geneigd zijn te spreken van een tragisch leven. Spraken wij verleden jaar bij de Algemene Beschouwingen voor de begroting

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 388