- 157 - De beloftes van het ministerie zwart op wit moeten nu maar eens omgezet worden in daden. Het zwembad: Onze fraktie, mijnheer de voorzitter, heeft zich altijd getoond een voorstander te zijn voor de realisering van een overdekt zwembad. Van dit principe doen wij ook nu niets af. Een voorwaarde welke gesteld is, was o.a. dat tot bouw van bovengenoemd zwembad zou worden overgegaan, indien voor de tweede fase voor de bouw van het gemeentehuis een DACW-subsidie zou worden verleend. Nu dit het geval is, mijnheer de voo rz itter, zouden wij het i ngenomen standpunt nogmaa Is willen bevestigen. Een paar overwegingen onzerzijds zouden wij bij de verdere realisering aan u mee willen delen: ten 1ste het zwembad zal een volwaardig zwembad moeten zijn, waar o.a. zwemexamens moeten kunnen worden afgenomen, ten 2de de uitvoering zal sober moeten zijn. ten 3de de jaarlijkse kosten van de exploitatie lopen in de vele duizenden in verband hiermee zou het o.i. nodig en mogelijk moeten zijn om in de exploitatie van het open zwembad aanzienlijke besparingen aan te brengen d.m.v. b.v. het energieverbruik tijdens de zomermaanden Uitvoering bestratingen: Het is voor ons een vraag, mijnheer de voorzitter, of dat bedragen,welke zijn begroot voor b.v. bestratingen, waarvan blijkt dat in feite de bewuste straat in een zodanige staat is, dat bestraten niet nodig is, of dan kost wat kost het begrote bedrag moet worden opgemaakt. Wij doelen hier met name o.a. op de Oranjelaan en de Ju 1iana 1 aan,die werkelijk niet in een zodanige staat waren, dat opnieuw bestraten een bittere noodzaak was. Erger nog, de oude stenen moesten door nieuwe worden vervangen, terwijl deze nog in goede staat waren. We zouden het op prijs stellen, mijnheer de voorzitter, dat deze situatie ondanks de goedgekeurde begroting, steeds opnieuw zorgvuldig wordt bekeken. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de gemeentekas ten goede zal komen. De externe adviseurs: Een zelfde vraag komt bij ons op, mijnheer de voorzitter, als we de enorme uitgave bekijken 500.000,--, die besteed worden aan advies bureaus en externe adviseurs. We denken hierbij aan het E.T.I., het verkeersbureau en de stedebouw kundigen. We zijn van mening, dat onze ambtenaren in staat moeten worden geacht om zelf in vele gevallen goede adviezen te kunnen geven. We zouden het op prijs stellen, indien u deze kwestie eveneens zoudt wi1len bestuderen. Onderzoek ambtenaar: De ontwikkeling die zich nu laat aanzien om een onderzoekambtenaar aan te stellen, die misbruik van sociale voorzieningen moet tegen gaan, heeft onze instemming. Dit heeft onze fraktie reeds bij de algemene beschouwing van 1976 kenbaar gemaakt. Mi 1ieu ambtenaar: Ook wi1len we,evenals vorig jaar, er nog eens op wijzen om de mogelijk heid te bezien om in onze gemeente een milieu-ambtenaar te benoemen. Het blijkt,dat dit geen overbodige luxe is en tevens kan zo n funktionaris rekenen op veel steun van de bevolking, die zelf al positieve initiatieven heeft genomen. In samenwerking met de politie lijkt ons dit een zeer zinnige zaak. Politie: Vorig jaar mochten we ons reeds in positieve zin uitlaten over het politiekorps. We zien geen enkele aanleiding om daar dit jaar iets vanaf te doen. Onze fraktie wil graag het beleid van dit politie-korps onderschrijven, wat o.a. inhoudt,dat zij zich voor de belangen van de burgers wenst in te zetten. We hebben hierin het volste vertrouwen. Tevens hopen wij, dat zij in de gelegenheid zullen zijn om samen met de bewoners het vandalisme,wat regelmatig zijn kop opsteekt, tot een minimum terug te dringen.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 364