- 157 -
De beloftes van het ministerie zwart op wit moeten nu maar eens omgezet
worden in daden.
Het zwembad:
Onze fraktie, mijnheer de voorzitter, heeft zich altijd getoond een
voorstander te zijn voor de realisering van een overdekt zwembad. Van
dit principe doen wij ook nu niets af. Een voorwaarde welke gesteld is,
was o.a. dat tot bouw van bovengenoemd zwembad zou worden overgegaan,
indien voor de tweede fase voor de bouw van het gemeentehuis een
DACW-subsidie zou worden verleend. Nu dit het geval is, mijnheer de
voo rz itter, zouden wij het i ngenomen standpunt nogmaa Is willen bevestigen.
Een paar overwegingen onzerzijds zouden wij bij de verdere realisering
aan u mee willen delen:
ten 1ste het zwembad zal een volwaardig zwembad moeten zijn, waar o.a.
zwemexamens moeten kunnen worden afgenomen,
ten 2de de uitvoering zal sober moeten zijn.
ten 3de de jaarlijkse kosten van de exploitatie lopen in de vele duizenden
in verband hiermee zou het o.i. nodig en mogelijk moeten zijn
om in de exploitatie van het open zwembad aanzienlijke besparingen
aan te brengen d.m.v. b.v. het energieverbruik tijdens de
zomermaanden
Uitvoering bestratingen:
Het is voor ons een vraag, mijnheer de voorzitter, of dat bedragen,welke
zijn begroot voor b.v. bestratingen, waarvan blijkt dat in feite de
bewuste straat in een zodanige staat is, dat bestraten niet nodig is, of
dan kost wat kost het begrote bedrag moet worden opgemaakt.
Wij doelen hier met name o.a. op de Oranjelaan en de Ju 1iana 1 aan,die
werkelijk niet in een zodanige staat waren, dat opnieuw bestraten een
bittere noodzaak was. Erger nog, de oude stenen moesten door nieuwe worden
vervangen, terwijl deze nog in goede staat waren.
We zouden het op prijs stellen, mijnheer de voorzitter, dat deze situatie
ondanks de goedgekeurde begroting, steeds opnieuw zorgvuldig wordt bekeken.
Wij zijn ervan overtuigd dat dit de gemeentekas ten goede zal komen.
De externe adviseurs:
Een zelfde vraag komt bij ons op, mijnheer de voorzitter, als we de
enorme uitgave bekijken 500.000,--, die besteed worden aan advies
bureaus en externe adviseurs.
We denken hierbij aan het E.T.I., het verkeersbureau en de stedebouw
kundigen. We zijn van mening, dat onze ambtenaren in staat moeten worden
geacht om zelf in vele gevallen goede adviezen te kunnen geven.
We zouden het op prijs stellen, indien u deze kwestie eveneens zoudt
wi1len bestuderen.
Onderzoek ambtenaar:
De ontwikkeling die zich nu laat aanzien om een onderzoekambtenaar
aan te stellen, die misbruik van sociale voorzieningen moet tegen
gaan, heeft onze instemming. Dit heeft onze fraktie reeds bij de
algemene beschouwing van 1976 kenbaar gemaakt.
Mi 1ieu ambtenaar:
Ook wi1len we,evenals vorig jaar, er nog eens op wijzen om de mogelijk
heid te bezien om in onze gemeente een milieu-ambtenaar te benoemen.
Het blijkt,dat dit geen overbodige luxe is en tevens kan zo n funktionaris
rekenen op veel steun van de bevolking, die zelf al positieve initiatieven
heeft genomen. In samenwerking met de politie lijkt ons dit een zeer
zinnige zaak.
Politie:
Vorig jaar mochten we ons reeds in positieve zin uitlaten over het
politiekorps. We zien geen enkele aanleiding om daar dit jaar iets
vanaf te doen. Onze fraktie wil graag het beleid van dit politie-korps
onderschrijven, wat o.a. inhoudt,dat zij zich voor de belangen van de
burgers wenst in te zetten. We hebben hierin het volste vertrouwen.
Tevens hopen wij, dat zij in de gelegenheid zullen zijn om samen met
de bewoners het vandalisme,wat regelmatig zijn kop opsteekt, tot een
minimum terug te dringen.