- 123 -
De voorzitter deelt hierop mede, dat deze prijzen gebaseerd zijn op een
differentiatie schema dat geadviseerd wordt door de V.N.G., en dat altijd
gehanteerd wordt.
De heer Geerts zegt, dat hij zich kan verenigen met de differentiatie van
de grondprijs, omdat hij het juist vindt dat het in beslag nemen van de
ruimte betaald dient te worden. Bij één verschil wil hij graag vraag-
tekend zetten n.l. het verschil tussen het bedrag van 93,90 per
vierkante meter voor het grootste deel van de vrijstaande kavels en de
79,per vierkante meter bij twee woningen. Tevens deelt hij mede, dat
er bezwaar bestaat tegen de delegatie aan het college, van de verkoop
van grond voor meervoudige bouwplannen. Volgens hem hebben de toekomstige
kopers vrijwel enkel de keus tussen éën type woning. Daarom vindt hij,
omdat de keus zo beperkt is, dat de raad als meest democratisch orgaan
hierin betrokken dient te worden. De procedure, welk hierin gevolgd dient
te worden, zal volgens hem moeten zijn: het aanvragen van een globaal
bouwplan van diverse aannemers; het instellen van een advies commissie om
hieruit een selectie te maken; dan een definitieve uitwerking van het plan
door de geselecteerde aannemers en vervolgens een raadsbesluit hierover
Wethouder Klep nodigt ook de heer Geerts uit om informatie in te winnen
over het verschil in prijzen, daar hij op dit moment hierop geen antwoord
kan geven.
Voor wat betreft het delegatiebesluit zegt wethouder Klep, dat dit geba
seerd is op de huisvestingsnota, die door de raad is goedgekeurd.
Voordat zo'n plan goedgekeurd is wordt het getoetst aan het bestemmings
plan en aan de bouwvoorschriften. Slechts de uitvoering van het totale
plan wordt aan burgemeester en wethouders gedelegeerd. Daarom kan hij niet
begrijpen, waarom de heer Geerts hiertegen bezwaren heeft.
De heer Geerts zegt hierop, dat hij bezwaar heeft, dat de toekomstige
koper van Etten-Leur, straks een woning krijgt, die hij kan kopen of niet
kopen. Daar de vraag groot is en het aanbod klein, vindt hij dat het gebrek
aan keuze van de zijde van de koper, vervangen moet worden door de moge
lijkheden, die door een democratisch orgaan gesteld kunnen worden.
Wethouder Klep zegt hierop, dat de wethouders ook een deel van de raad vormen,
en dat er daarnaast ook commissies zijn die dergelijke zaken behandelen.
Deze bestaan ook uit raadsleden, daarom vraagt hij zich af waar de demo
cratie verkracht wordt.
De heer Geerts zegt hierop dat de raad op dit ogenblik het enige openbare
democratisch orgaan is en als zodanig het besluitend orgaan.
Wethouder Klep zegt hierop, dat het nut van de commissies is ondermeer het
vermijden van eindeloze raadsvergaderingen.
Wethouder Luijkx deelt mede, dat hij verwonderd is, dat de heer Geerts
in een week tijd veranderd is in zijn instelling over de raad als demo
cratisch orgaan.
De heer Geerts zegt, dat hij de opmerking van wethouder Luijkx niet helemaal
begrijpt.
Mevrouw van Bezooijen zegt begrepen te hebben, dat indertijd afgesproken
is, dat wanneer bouwgronden aan bouwondernemingen en beleggers verkocht
zouden worden, dit eerst in de betreffende commissies zou komen en dan,
wanneer deze commissies niet accoord konden gaan met bepaalde bouwonder
nemingen en beleggers, dat dan deze zaak in de raad ter behandeling gebracht
zou worden.
De voorzitter deelt mede, dat de interpretatie van mevrouw van Bezooijen snder
meer juist is.
Wethouder Klep zegt hierop, dat hij niet gelooft, dat de heer Geerts alleen
de twijfelgevallen bedoelde. Hij denkt te menen, dat de heer Geerts ook
alle gevallen in de raad behandeld ziet worden en dit is in strijd met wat
er toen afgesproken is.
De heer Geerts zegt hierop, dat hij toen al tegen deze procedure bezwaren
had, en dus nu ook weer.
De voorzitter vraagt aan de heer Geerts of hij het voorstel in stemming
wenst te brengen.