9b 3Bb roob Dio
99I oboe ei'oisn
- 91 -
gevraagd naar een voorstel van burgemeester en wethouders over de totale
ontwikkeling van Etten-Leur, gedurende meerdere jaren.
Aanleiding daartoe was o.a. de snelle groei van onze gemeente. Etten-Leur
had in 1972 ruim 21.000 inwoners, met een gemiddelde groei na 1966 van
over de 800 inwoners per jaar.
We zijn nu 5 jaar verder en ondanks herhaaldelijk aandringen tot spoedig
afwerken van een structuurplan, kunnen we nu in 1977, de eerste stap doen
door de programmafase af te sluiten.
Inmiddels is onze gemeente wel nog sneller gegroeid, n.l. van 1972 tot
1977 met gemiddeld meer dan 1.000 inwoners per jaar.
En nu zitten we met het probleem van vele woningzoekenden in de categorie
natuurlijke groei, economische- en sociale binding. Daarnaast is niet
alleen een achterstand ontstaan in de continuïteit van de woningbouw,
maar ook ten aanzien van de voorzieningen in de sociaal-maatschappelijke
sector. Wij denken hier met name aan het maatschappelijk werk, de
gezinszorg, opbouwwerk enz.
In een groeiende gemeente ontstaan maatschappijproblemen. De opvangmogelijk
heden hiervoor mogen in een gemeentelijke beleidsvisie niet ontbreken.
Alleen door aaatgegelen die het totale beleid betreffen, zal het hopelijk
mogelijk zijn, de leefbaarheid in Etten-Leur op peil te houden en daarmede
het welzijn van onze bevolking.
Bij de samenstelling van de voor-ontwerp-fase betreffende dit structuur
plan vragen wij, bijzondere aandacht te schenken aan het sociaal
maatschappelijk werk, dat ons inziens in de programmafase slechts zeer
summier is vernoemd. Om de vervolg-werkzaamheden betreffende het
structuurplan niet nog meer te vertragen -wij hopen dat inderdaad de voor
ontwerpfase eind dit jaar gereed zal zijn- willen wij akkoord gaan met
het gecorrigeerde basisdoel, zoals voorgesteld en besproken in de
commissie algemene zaken van 14 juni.
Wij behouden ons wel voor, om naar aanleiding van de gegevens die wij hopen
te ontvangen betreffende de gevolgen van de normen in de nu vast te stellen
huisvestingsnota, na bijv. één jaar, deze normen bij te stellen als blijkt
dat onze gemeente nog te hard zal gaan groeien.
Wij zijn er namelijk van overtuigd, dat de intentie waarmede het merendeel
van de deelnemers aan de inspraakprocedre heeft deelgenomen, gericht
was op een minder snelle groei van Etten-Leur. De prognose die nu gesteld
wordt, 36. a 38.000 inwoners in 1992, zal velen afschrikken,temeer wanneer
we bekijken met welk ruimtebeslag dit gepaard moet gaan.
Ik dank u".
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de heer Geerts.
Ook de heer Geerts spreekt namens zijn fractie zijn waardering uit met
betrekking tot het grote stuk werk dat is verricht door de deelnemers van
de inspraakprocedure. Ook zijn fractie kan zich in zijn geheel verenigen
met de resultaten die eruit naar voren gekomen zijn. Hij stelt verder
dat ondanks dit zijn fractie toch een iets afwijkende visie heeft op de
toekomst dan in de beleidsnota van het college staat weergegeven.
De heer Geerts stelt dat zijn fractie moet toegeven, dat het college is
teruggekomen van haar oorspronkelijke keuze voor variant 3. Wat nu ter
tafel ligt noemt de heer Geerts de variant 2 plus. Vervolgens zegt de
heer Geerts dat er nog een aantal verschuivingsmogelijkheden inzitten die
het resultaat verder in overeenstemming zouden kunnen brengen met de
inspraakresultaten. Vervolgens geeft de heer Geerts namens zijn fractie de
visie op de ontwikkeling van Etten-Leur in hoofdlijnen weer.
Deze hoofdlijnen zijn een beperkte bevolkingsgroei.
"In hoofdlijnen bestaat onze visie op de ontwikkeling van Etten-Leur uit
de volgende componenten:
1. Beperkte bevolkingsgroei.
Op dit ogenblik is er nog een redelijk overzicht van bevolking en
31 Of f
iidoi
3BêI
r f<
lari 1933.
VO( :>E9cf