- 75 - steding van dit werk, waarbij hij wenst in te gaan op de gebruikelijke wijze van aanbesteding van voorheen welk standpunt mettertijd gewijzigd is. "Vroeger werden deze werken overwegend openbaar aanbesteed. Hier tegen is van gemeentewege veel protest gevoerd bij G.S. die de be voegdheid had in bijzondere gevallen de gemeente dispensatie te verlenen om onderhands aan te besteden. De redenen tot die protesten waren, dat er veel slechte bedrijven waren waarbij de kwaliteit van het geleverde werk veel te wensen overliet. De plaatselijke bonafide bedrijven werden gechanteerd hoge bedragen te betalen, die uiteindelijk door de gemeente betaald moesten worden teneinde werkgelegenheid voor het personeel en materiaal te waarborgen. Doordat steéds andere bedrijven in een bepaalde gemeente werken uitvoerden moesten veel werknemers steeds van werkgever veranderen waardoor onderbrekingen van het werk ont stonden. Het gevolg van deze protesten is, dat nu reeds jaren de gemeenteraden zijn gemachtigd zelf de wijze van aanbesteding te bepalen, omdat de raad plaatselijk beter op de hoogte is. Het gevolg van deze machtiging is, dat de gemeentewerken nu over wegend ondershands worden aanbesteed onder vaste bedrijven die de nodige vaste zekerheden verschaffen omtrent de deugdelijkheid van het werk, een goede voortgang en continuering van het in dienst houden van het personeel. De algemene tendens is ontstaan, dat een bedrijf zich op de hoogte houdt wanneer er in een bepaalde gemeente werkzaamheden komen en zodoende een planning kan maken voor zijn personeel. Wanneer een gemeente danook een gewijzigde manier van aanbesteden voor ogen heeft brengt zij daardoor een bedrijf in ernstige moeilijk heden en zullen ontslagen onder het personeel niet uitblijven. Een gemeente met een goed sociaal beleid zal zich dit niet kunnen permitèrenOok mag niet uit het oog worden verloren, dat bij het bouwrijpmaken van een uitbreidingsplan grote belangen op het spel staan voor de bouwvakarbeiders, werkzaam in de bouwbedrijven, die eerst aan de slag kunnen wanneer een plan bouwrijp is opgeleverd. Bij niet-tijdige oplevering zullen danook honderden bouwvakarbeiders tijdelijk werkeloos zijn. De gemeentenaren die een eigen woning willen bouwen zullen gedupeerd worden doordat zij met de huidige loon- en prijsstijgingen fors in hun portemonnaie zullen moeten tasten. De gemeente zal meer toezichtkosten, renteverlies, en 1 dergelijke als schade hebben. Gaarne zou ik iets willen zeggen over het ter tafel liggende voorstel met betrekking tot het bouwrijpmhken van het bestemmingsplan De Grient. Dit voorstel houdt in, dat plaatselijke bedrijven van elders gevraagd zullen worden in te schrijven voor dit bouwrijpmaken. Onder geen enkele voorwaarde kan ik hieraan mijn goedkeuring geven. Gezien de door de gemeente opgedane ervaringen van soortgelijke werk zaamheden, welke zijn uitgevoerd door een plaatselijk bedrijf, waarbij ik denk aan verschillende bedrijven en verschillende werken, is het niet gewenst, dat werkgevers van buiten de gemeente voor een dergelijk werk worden ingeschakeld. Hierdoor zou men werk gaan verschaffen aan bedrijven buiten Etten-Leur en werk ontnemen aan een plaatselijk bedrijf. Daarbij komt, dat door dit object, indien dit wofdt uitgevoerd door een plaatselijk bedrijf, de verzekering wordt verkregen, dat hierbij werknemers uit Etten-Leur te werk gesteld zullen worden. Hierover zijn door verschillende raadsleden in het verleden reeds vragen gesteld. De raad heeft nu de kans en het zou onverstandig zijn deze kans niet waar te nemen. De eerder uitgevoerde werkzaamheden door een plaatselijk bedrijf zijn van dien aard, dat daarvan niets is afgewezen of afgewezen

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 273