- 57 -
Wij geven de actiecomité's in overweging te bedenken, dat het de taak
is van heel Etten-Leur om deze mensen op te vangen en met deze instel
ling deze woonwagenbewoners tegemoet te treden. Indien dit het geval
zal zijn, zien wij geen problemen om voor de woonwagenbewoners een
woongebied te vinden."
De heer Fransen.
"Omtrent de ingediende bezwaarschriften distanciëert onze fractie zich
van datgene wat als discriminerend moet worden gezien. Vanzelfsprekend
moeten de overige bezwaarschriften serieus worden genomen. Over de
eventuele vestiging van een woonwagencentrum aan de Kattestraat of
de Liesbosweg, heb ik het een en ander te zeggen.
Voor de vestiging aan de Liesbosweg zie ik geen voordelen maar slechts
nadelen. Deze nadelen zijn:
- dat het terrein gescheiden is door de spoorlijn van de bestaande
bebouwing;
- dat het ligt aan de entree van de gemeente;
- dat het plan Hooghuis rond 1980 tot ontwikkeling c.q. tot uitvoering
dient te komen, hetgeen niet mogelijk is;
- de integratie van de huidige bewoners van Etten-Leur/Noord wordt ook
al op een ander gebied gevraagd;
- het zich steeds wijzigen van de verscheidenheid van de bevolking van
Etten-Leur/Noord is in het nadeel van Etten-Leur/Noord;
- het aankopen van grond, waardoor landbouwers gedupeerd kunnen worden,
omdat deze mensen elders vervangende grond moeten kopen c.q. zelfs
met een gesplitst bedrijf komen te zitten.
De nadelen van de Kattestraat zijn naar onze mening de ontwikkeling van
het plan De Grient, waarvoor enige aanpassing nodig zal zijn met betrek
king tot de aanwezige bebouwing van woonhuizen en de iets verder gelegen
industrie
Voordelen van de Kattestraat zijn:
- de grond is reeds eigendom van de gemeente;
- nutsvoorzieningen zijn al aanwezig met de mogelijkheden om de situatie
aan te passen aan de woonsituatie van de woonwagenbewoners.
Rest mij nog het punt, dat ik reeds in de commissie aangekaart heb, n.l.
het werkterrein. Onze fractie had gaarne gezien, dat tegelijkertijd met
de beslissing omtrent het woonterrrein ook het werkterrein aan de orde
zou zijn gekomen. In een later stadium zal dit dezelfde problemen teweeg
brengen omdat wederom een bezwaarschriften procedure ingesteld moet
worden
Ten aanzien van het werkterrein zal onze keuze in eerste instantie
uitgaan naar qen terreintje aan het Zwartenberg of, daar heb ik zelf
moeite mee, aan de Meeuwisdijk. Ik zou willen vragen dit zo spoedig
mogelijk, op zeer korte termijn in de commissie te brengen zodat op
dit punt een definitief standpunt door de raad kan worden ingenomen.
Wij menen n.l. dat ten aanzien van de afstand werkterrein/woonterrein
geen onoverkomelijke bezwaren zullen bestaan bij de woonwagenbewoners.
De keuze van onze fractie is daarom de Kattestraat."
De heer Geerts
"Wat is in wezen de beslissing die de gemeenteraad moet nemen. In feite
is dat de huisvesting van een aantal burgers, waarvoor een geschikte
plaats gevonden zal moeten worden. Er behoeven echter geen woningen
te worden gebouwd maar wel moeten er enige voorzieningen aanwezig zijn.
In feit is het zo simpel, waarom moet er toch zoveel beroering hierover
zijn. In zijn algemeenheid staan de woonwagenbewoners in een slecht
daglicht bij de Nederlandse gemeenschap. Waaraan is dit te wijten? Ons
inziens is dit te wijten aan het isolement waarin deze mensen geplaatst
zijn. Het isolement komt voor een groot deel door gebrek aan tolerantie
van de bevolking, een gebrek aan tolerantie van mensen, die er andere
gewoonten en denkbeelden op na houden; in feite is dit discriminatie.