- 57 - Wij geven de actiecomité's in overweging te bedenken, dat het de taak is van heel Etten-Leur om deze mensen op te vangen en met deze instel ling deze woonwagenbewoners tegemoet te treden. Indien dit het geval zal zijn, zien wij geen problemen om voor de woonwagenbewoners een woongebied te vinden." De heer Fransen. "Omtrent de ingediende bezwaarschriften distanciëert onze fractie zich van datgene wat als discriminerend moet worden gezien. Vanzelfsprekend moeten de overige bezwaarschriften serieus worden genomen. Over de eventuele vestiging van een woonwagencentrum aan de Kattestraat of de Liesbosweg, heb ik het een en ander te zeggen. Voor de vestiging aan de Liesbosweg zie ik geen voordelen maar slechts nadelen. Deze nadelen zijn: - dat het terrein gescheiden is door de spoorlijn van de bestaande bebouwing; - dat het ligt aan de entree van de gemeente; - dat het plan Hooghuis rond 1980 tot ontwikkeling c.q. tot uitvoering dient te komen, hetgeen niet mogelijk is; - de integratie van de huidige bewoners van Etten-Leur/Noord wordt ook al op een ander gebied gevraagd; - het zich steeds wijzigen van de verscheidenheid van de bevolking van Etten-Leur/Noord is in het nadeel van Etten-Leur/Noord; - het aankopen van grond, waardoor landbouwers gedupeerd kunnen worden, omdat deze mensen elders vervangende grond moeten kopen c.q. zelfs met een gesplitst bedrijf komen te zitten. De nadelen van de Kattestraat zijn naar onze mening de ontwikkeling van het plan De Grient, waarvoor enige aanpassing nodig zal zijn met betrek king tot de aanwezige bebouwing van woonhuizen en de iets verder gelegen industrie Voordelen van de Kattestraat zijn: - de grond is reeds eigendom van de gemeente; - nutsvoorzieningen zijn al aanwezig met de mogelijkheden om de situatie aan te passen aan de woonsituatie van de woonwagenbewoners. Rest mij nog het punt, dat ik reeds in de commissie aangekaart heb, n.l. het werkterrein. Onze fractie had gaarne gezien, dat tegelijkertijd met de beslissing omtrent het woonterrrein ook het werkterrein aan de orde zou zijn gekomen. In een later stadium zal dit dezelfde problemen teweeg brengen omdat wederom een bezwaarschriften procedure ingesteld moet worden Ten aanzien van het werkterrein zal onze keuze in eerste instantie uitgaan naar qen terreintje aan het Zwartenberg of, daar heb ik zelf moeite mee, aan de Meeuwisdijk. Ik zou willen vragen dit zo spoedig mogelijk, op zeer korte termijn in de commissie te brengen zodat op dit punt een definitief standpunt door de raad kan worden ingenomen. Wij menen n.l. dat ten aanzien van de afstand werkterrein/woonterrein geen onoverkomelijke bezwaren zullen bestaan bij de woonwagenbewoners. De keuze van onze fractie is daarom de Kattestraat." De heer Geerts "Wat is in wezen de beslissing die de gemeenteraad moet nemen. In feite is dat de huisvesting van een aantal burgers, waarvoor een geschikte plaats gevonden zal moeten worden. Er behoeven echter geen woningen te worden gebouwd maar wel moeten er enige voorzieningen aanwezig zijn. In feit is het zo simpel, waarom moet er toch zoveel beroering hierover zijn. In zijn algemeenheid staan de woonwagenbewoners in een slecht daglicht bij de Nederlandse gemeenschap. Waaraan is dit te wijten? Ons inziens is dit te wijten aan het isolement waarin deze mensen geplaatst zijn. Het isolement komt voor een groot deel door gebrek aan tolerantie van de bevolking, een gebrek aan tolerantie van mensen, die er andere gewoonten en denkbeelden op na houden; in feite is dit discriminatie.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 255