- 44 -
12a. De voorzitter stelt aan de orde het voorstel van burgemeester en
wethouders met gunstig advies van de commissie voor openbare werken
en grondaankopen tot herziening van verkeersmaatregelen in Etten-Leur
Noord-West (gebied omsloten door Markt, spoorlijn, Heistraat en rijks
weg) door opheffing van eenrichtingsverkeer, invoering van éénzijdige
parkeerverboden en aanwijzing tot stop-voorrangskruising van de weg-
kruising Kolveniersstraat/Markt.
Mevrouw Zuijdwijk vraagt of de bewoners in deze wijk van deze maat
regelen schriftelijk op de hoogte zijn gesteld.
Op verzoek van de voorzitter zegt wethouder Luijkx, dat zulks zal
geschieden nadat het raadsbesluit is genomen.
Mevrouw Jacobs zegt het een drastische wijziging te vinden in het ver-
keerspatroon in deze wijk. In verband daarmede zou haars inziens een
hearing gehouden moeten worden, waarbij ook bepaalde wensen met betrek
king tot de leefbaarheid van de wijk naar voren gebracht kunnen worden.
Zij vraagt daarom de beslissing over de te nemen maatregelen uit te
stellen totdat een hoorzitting zal zijn gehouden.
De heer Quaijtaal zegt ook voorstander te zijn van een te houden hearing
gezien het nogal ingrijpende karakter van de te nemen maatregelen.
Vervolgens vraagt hij om in de toekomst ook voor deze onderwerpen bij
de toelichting op de agenda de bedragen te willen noemen in casu
10.000,
De heer Fransen zegt namens zijn fractie het voorstel van mevrouw
Jacobs te steunen, waarbij zich ook aansluiten de fractie van de heer
Geerts, de heer P. Luijkx, de heer Aerts en mevrouw Zuijdwijk.
Op verzoek van de voorzitter zegt wethouder Luijkx, dat het korps ge
meentepolitie niet houdt van halve maatregelen en in verkeerstechnisch
opzicht de verkeersituatie meteen goed wil doen regelen. In deze wijk
rijdt men nog tegen het verkeerspatroon in, hetgeen gevaren inhoudt,
dat alleen aanspreekt wanneer er een aanrijding is geschied, dat te
wijten was omdat de situatie verkeerstechnisch niet in orde was. Spreker
zegt, dat zijns inziens de wijkbewoners in een korte tijd met de ge
wijzigde situatie vertrouwd zullen zijn, waartoe voldoende gelegenheid
zal worden geboden. Ook zullen de wijkbewoners schriftelijk van een en
ander op de hoogte worden gebracht. Het is volgens spreker de bedoeling,
dat wijk voor wijk bezien zal worden welke maatregelen wenselijk en/of
noodzakelijk geacht worden om de wegsituatie juridisch weer in overeen
stemming te brengen met de opvattingen van de Hoge Raad en in het bij
zonder ook duidelijker te maken voor de weggebruikers.
Mevrouw Jacobs zegt weliswaar te kunnen instemmen met de te nemen maat
regelen voor deze hele wijk doch acht het onjuist, dat zulks geschiedt
zonder inspraakmogelijkheid voor de betreffende bewoners. Zij vraagt
zich af of het nodig is om alle straten voor tweerichtingsverkeer
berijdbaar te maken, omdat ook de mogelijkheid aanwezig is van volledig
eenrichtingverkeer in bepaalde straten. Zij vraagt voorts of de ge
noemde kosten van 10.000,voor de verkeersborden nodig zijn.
Wethouder Luijkx zegt, dat daardoor het correct voorsorteren tot moei
lijkheden aanleiding kan geven. Voor de geraamde kosten kunnen parkeer—
stroken aangelegd worden.
De voorgestelde maatregelen maken ook een volledig eenrichtingverkeer
grotendeels mogelijk, waardoor alle verkeerscategorieën slechts in
één richting mogen rijden en automobilisten hun auto slechts in de
rijrichting mogen parkeren, hetgeen een parkeerverbod voor de ander
zijde van de weg inhoudt.
De heer Fransen vraagt welke invloed deze maatregelen zullen hebben op
het rapport dat zal uitgebracht worden door het verkeersdeskundig
bureau, waarvoor destijds een krediet van f 80.000, is uitgetrokken.
Wethouder Luijkx zegt, dat deze maatregelen daarop geen invoed hebben,
omdat nog geen advies aan het betreffende bureau is gevraagd, omdat bij
het korps gemeentepolitie voldoende deskundigheid aanwezig is om dit