- 37 -
In onze fractie hebben wij ons hierover beraden en wij zouden zeker,
na eerst met de groeperingen van de diverse plaatsen gesproken te
hebben, willen pleiten voor de Lokkerdreef, enkel en alleen omdat
woon- en werkmilieu niet te scheiden zijn en dat het industrieterrein
de aangewezen plaats is om het werk uit te voeren.
Wij hebben de andere plaatsen buiten beschouwing gelaten en wij zouden
dit op dit moment nog willen doen.
"Ik zou graag aan willen sluiten bij de woorden van mevrouw Jacobs om
eerst te gaan praten met de wijkbewoners alvorens de raad een uitspraak
doet om een zo goed mogelijk standpunt te kunnen bepalen. Daartoe
zouden alle wijkbewoners dienen te weten wat de eisen zijn en welke
verplichting de gemeente heeft om in deze gemeente en woonwagencentrum
op te richten."
De heer Fransen krijgt vervolgens het woord.
Hij zegt, dat zijn fractie er geen behoefte aan heeft om de gehele
handel en wandel van woonwagenbewoners te gaan bespreken. Het is be
grijpelijk, dat er bepaalde vraagtekens rijzen indien aan een woonwagen
centrum wordt gedacht. Deze vraagtekens kunnen thans volgens spreker
nog niet worden ingevuld, doch hij verwacht, dat indien de situatie
een feit is geworden er vanuit het regionaal woonwagenbeleid die maat
regelen getroffen zullen of kunnen worden, die geëigend zijn aan het
gebruik van de kampen, die in de diverse gemeenten zijn gesitueerd.
Ten aanzien van inspraak door de bewoners zegt spreker begrepen te
hebben, dat de bewoners in de directe omgeving van het kamp aangeschre
ven zullen worden met de mogelijkheid bezwaren daartegen in te dienen.
Ook zegt spreker begrepen te hebben, dat de situering van de mogelijke
plaatsen voor eenieder ter inzage zal zijn, waartegen ook bezwaren
kunnen worden ingediend, zodat zijns inziens reeds een inspraakmoge
lijkheid gerealiseerd gaat worden.
Voor wat betreft de keuze van de plaats van vestiging deelt spreker
mede, dat hij in de commissie voor algemene zaken in eerste instantie
namens zijn fractie de keuze heeft laten vallen op de Lokkerdreef. In
het daarna gehouden fractieberaad is een en ander nogmaals nauwkeurig
onderzocht, hetgeen heeft geresulteerd, dat het terrein aan de Katte-
straat als voorlopige keuze voor het woonwagencentrum het meest in^
aanmerking komt. Zowel het terrein aan de Lokkerdreef als aan de Lies
bosweg komt zijn fractie, nadat deze situaties ter plaatse zijn
bekeken, als niet geschikt voor. Daarbij zijn vrijwel dezelfde normen
gehanteerd als door de heer P. Luijkx en mevrouw Zuijdwijk reeds naar
voren zijn gebracht.
De voorzitter verleent hierna het woord aan de heer Geerts.
De heer Geerts zegt, dat de eerste keuze van zijn fractie is gericht
op het terrein aan de Kattestraat, omdat daar de integratiegedachte
het best kan worden bereikt. De bewoners van het plan "De Grient'
moeten nog komen, hetgeen inhoudt, dat deze bewoners vanaf het begin
geconfronteerd worden met de aanwezigheid van een woonwagencentrum
en die denken met deze woonwagenbewoners te kunnen leven en wonen.
De situering aan de Lokkerdreef lijkt zijn fractie niet ideaal, alhoewel
er een verbetering is gekomen ten opzichte van de oorspronkelijke
plannen. De afstand tot de Grauwe Polder is zijns inziens nog dermate
groot, dat van integratie weinig terecht zal komen.
Het is hem opgevallen, dat wanneer het centrum aan de Kattestraat wordt
geplaatst dit centrum niet zo ruim met grond wordt toebedeeld. Het
lijkt spreker echter niet wenselijk om het hele stuk industrieterrein
daaraan op te offeren. Dat brengt spreker tot een andere mogelijkheid,
n.l. het creëren van 2 kleinere centra waarvan het voordeel is, dat
die beter in de hand te houden zijn. Een centrum van 16 wagens is van
een dermate grootte, dat het in dat gebied zijn eigen stempel zal gaan
drukken.