- 37 - In onze fractie hebben wij ons hierover beraden en wij zouden zeker, na eerst met de groeperingen van de diverse plaatsen gesproken te hebben, willen pleiten voor de Lokkerdreef, enkel en alleen omdat woon- en werkmilieu niet te scheiden zijn en dat het industrieterrein de aangewezen plaats is om het werk uit te voeren. Wij hebben de andere plaatsen buiten beschouwing gelaten en wij zouden dit op dit moment nog willen doen. "Ik zou graag aan willen sluiten bij de woorden van mevrouw Jacobs om eerst te gaan praten met de wijkbewoners alvorens de raad een uitspraak doet om een zo goed mogelijk standpunt te kunnen bepalen. Daartoe zouden alle wijkbewoners dienen te weten wat de eisen zijn en welke verplichting de gemeente heeft om in deze gemeente en woonwagencentrum op te richten." De heer Fransen krijgt vervolgens het woord. Hij zegt, dat zijn fractie er geen behoefte aan heeft om de gehele handel en wandel van woonwagenbewoners te gaan bespreken. Het is be grijpelijk, dat er bepaalde vraagtekens rijzen indien aan een woonwagen centrum wordt gedacht. Deze vraagtekens kunnen thans volgens spreker nog niet worden ingevuld, doch hij verwacht, dat indien de situatie een feit is geworden er vanuit het regionaal woonwagenbeleid die maat regelen getroffen zullen of kunnen worden, die geëigend zijn aan het gebruik van de kampen, die in de diverse gemeenten zijn gesitueerd. Ten aanzien van inspraak door de bewoners zegt spreker begrepen te hebben, dat de bewoners in de directe omgeving van het kamp aangeschre ven zullen worden met de mogelijkheid bezwaren daartegen in te dienen. Ook zegt spreker begrepen te hebben, dat de situering van de mogelijke plaatsen voor eenieder ter inzage zal zijn, waartegen ook bezwaren kunnen worden ingediend, zodat zijns inziens reeds een inspraakmoge lijkheid gerealiseerd gaat worden. Voor wat betreft de keuze van de plaats van vestiging deelt spreker mede, dat hij in de commissie voor algemene zaken in eerste instantie namens zijn fractie de keuze heeft laten vallen op de Lokkerdreef. In het daarna gehouden fractieberaad is een en ander nogmaals nauwkeurig onderzocht, hetgeen heeft geresulteerd, dat het terrein aan de Katte- straat als voorlopige keuze voor het woonwagencentrum het meest in^ aanmerking komt. Zowel het terrein aan de Lokkerdreef als aan de Lies bosweg komt zijn fractie, nadat deze situaties ter plaatse zijn bekeken, als niet geschikt voor. Daarbij zijn vrijwel dezelfde normen gehanteerd als door de heer P. Luijkx en mevrouw Zuijdwijk reeds naar voren zijn gebracht. De voorzitter verleent hierna het woord aan de heer Geerts. De heer Geerts zegt, dat de eerste keuze van zijn fractie is gericht op het terrein aan de Kattestraat, omdat daar de integratiegedachte het best kan worden bereikt. De bewoners van het plan "De Grient' moeten nog komen, hetgeen inhoudt, dat deze bewoners vanaf het begin geconfronteerd worden met de aanwezigheid van een woonwagencentrum en die denken met deze woonwagenbewoners te kunnen leven en wonen. De situering aan de Lokkerdreef lijkt zijn fractie niet ideaal, alhoewel er een verbetering is gekomen ten opzichte van de oorspronkelijke plannen. De afstand tot de Grauwe Polder is zijns inziens nog dermate groot, dat van integratie weinig terecht zal komen. Het is hem opgevallen, dat wanneer het centrum aan de Kattestraat wordt geplaatst dit centrum niet zo ruim met grond wordt toebedeeld. Het lijkt spreker echter niet wenselijk om het hele stuk industrieterrein daaraan op te offeren. Dat brengt spreker tot een andere mogelijkheid, n.l. het creëren van 2 kleinere centra waarvan het voordeel is, dat die beter in de hand te houden zijn. Een centrum van 16 wagens is van een dermate grootte, dat het in dat gebied zijn eigen stempel zal gaan drukken.

Raadsnotulen

Etten-Leur: 1936-1979 | 1977 | | pagina 235